Медия без
политическа реклама

Ново "Движение за култура" се бори за оставка на директора на Народния театър

"След като не реагирахме на "просто Наско", получихме "просто Васко", коментира актьорът Никола Додов

13 Март 2023ИРИНА ГИГОВА
Илияна Димитрова
Проф. Георги Каприев, Камен Донев, Албена Колева, Никола Додов (от дясно на ляво).

Новоучреденото „Движение за култура“ ще продължи кампанията на своите членове да настоява за оставка на директора на Народния театър Васил Василев заради разрухата, настъпила в националната ни театрална институция при неговото 4-5-месечно управление (с уволнението на главния режисьор Александър Морфов и духа на разделение в трупата). То обаче ще инициира и законодателни промени, за да не се свеждат в бъдеще подобни казуси на директорски произвол в театрите до лични отношения, а да се търсят по-дълбоки механизми за възпиране на възникването и развитието на такива проблеми. Това стана ясно по време на първата среща с медии на движението, представлявано днес от актьорите Камен Донев, Албена Колева, Валери Йорданов, Никола Додов, театралния режисьор Лилия Абаджиева и кинорежисьора Костадин Бонев с уговорката, че организацията тепърва ще натрупва състав, структури и мощ. Модератор на срещата беше проф. Георги Каприев.

На въпрос на „Сега“ не смятат ли, че политическите назначения в Народния театър са започнали още със спечелването на конкурса за директор и назначаването на Василев на шефския пост (независимо че от записа на събеседването става ясно, че не неговата концепция е най-силна), Лилия Абаджиева, участник в оценъчната комисия на конкурса, отговори: „Ние, участниците в комисията, изчаквахме близо два часа преброяването на точките от конкурсните карти. На следващия ден дори зададохме въпроса защо това се случва, защо пред нас не се броят тези точки. Ако това бяха едни избори за парламент, веднага щяха да бъдат касирани. Според мен би трябвало да има законови промени, с които да се нанесат корекции в тези комисии, в които служителите на Министерство на културата и представители на профсъюзните организации надмогват броя на хората, които наистина имат експертност и представа какво е театралната машина, какво е управлението на театъра, какво е репертоарният план“.

Абаджиева определи като нонсенс факта, че е имало по 7 екземпляра от концепциите на кандидатите, а комисията се е състояла от 14 членове. Тоест, даже не всеки от оценяващите, сред които имало и разпространител на билети, се е запознал с концепциите. Според нея, при срещите с Комисията за културата и медиите в НС е била изразена обща политическа воля от всички партии да се внесат належащите промени в Закона за закрила и развитие на културата.

Още в началото на пресконференцията и актьорът Никола Додов отбеляза, че проблемът в Народния театър е заложен в нормативната уредба на МК и не е редно повече от половината членове в комисиите за избор на директор да са чиновници. „След като не реагирахме на „просто Наско“ получихме „просто Васко“, напомни той, тъй като конкурсът за директор на Народния театър се проведе в мандата на Атанас Атанасов като министър на културата. 

От „Движение за култура“ обявиха шествие-демонстрация в четвъртък, 16 март, от 14 ч., което ще тръгне от Министерството на културата и ще стигне да президентството и Министерски съвет. На него ще бъде представен текст с „дефиниране на проблемните зони“ в културната сфера и с предложенията за законови промени.

Камен Донев призова колегите си и симпатизантите на театъра да вземат думата, когато става въпрос за важни проблеми. В лични разговори той констатирал, че много хора имат какво да кажат, но не го изразявали публично. „Животът е борба, в която няма място за мълчание“, подчерта той и добави, че законът е трегер на едно общество, но в момента не решава проблема, когато той преминава в морално измерение и „с каменни ботуши се потъпква светинята на театъра“. Донев разказа, че е видял заповедта за дисциплинарното уволнение на Морфов, която била 10 страници и написана с такава студенина и злост, че я определи като същинско „тържество на чиновника“. Относно пресконференцията на Васил Василев отпреди няколко дни актьорът посочи, че директорът е казал няколко неприемливи неща, заради които би трябвало да бъде моментално изхвърлен. И че исканите от „Движение за култура“ промени са точно в посока да се създаде механизъм, който да не позволява подобни „грубиянщина и вандализъм“.

Абена Колева го подкрепи, изтъквайки, че със спечелването на конкурс директорът не става едноличен собственик на театъра. „Администрирането на нашия театър се превърна във военна машина, в такава атмосфера не може да се твори“, каза тя и допълни, че движението ще се бори срещу законовото приравняване на артистите към работници в цех за салфетки.

„Да не допускаме самодържавие в националните културни институти, което разрушава усилията на поколения“, категорична бе и Лилия Абаджиева. А кинематографистът Костадин Бонев цитира мисълта на Гео Милев: „Хората на изкуството трябва да бъдат автономни и напълно независими от администрацията“. Бонев отбеляза, че в Народния театър деполитизацията не се е състояла и движението ще настоява за тотална деполитизация на министерства и културни институти.

Най-конкретен в изказването си беше актьорът Валери Йорданов, който започна с факта, че от идването на Василев 30 души са напуснали театъра, като първа омерзена си е тръгнала актрисата Елена Телбис (понастоящем звезда от сериала „Вина“). Сред излезлите от екипа има и главен инженер, чиито функции в момента се изпълняват от…шест човека. Щатът на театъра от 231 преди Василев вече е набъбнал на 312 души с неговите новоназначения. А той и вътрешният одитор на театъра са от една партия, което е явен конфликт на интереси, посочи Йорданов. Припомни и отказа на Василев да предостави на министъра на културата информация за заплатите в театъра и договорите с външните фирми „Инста Ойл“ и Инфлуенсър БГ. Не на последно място актьорът разказа и за някои според него дискриминационни практики спрямо пенсионери и ученици: заделяните 250 места с преференциални цени за тези групи вече са свити до 10, а увеличението на цените на билетите ще отблъсне зрителите. Най-скъпи са билетите за моноспектаклите на Валери и на Албена Колева – от 40 до 120 лева, което сякаш се прави нарочно, за да откаже публиката, предполага Йорданов, добавяйки, че въпреки това те се пълнели. А това, че най-касовите представления се слагат в програмата само веднъж месечно или дори през месец, носи 600-800 000 лева загуби за държавата, изчислил е той.

Още по темата