Медия без
политическа реклама

Село Комщица оживява в акварели на Васка Емануилова

Изложба представя прочутата скулпторка в по-неизвестна светлина

02 Февр. 2024
СБХ
Акварелите представят една от най-известните български скулпторки в по-малко позната светлина.

Най-известна като скулптор (включително на една от централните фигури на оспорвания Паметник на съветската армия), патрон на един от филиалите на СГХГ - галерия "Васка Емануилова", сега художничката е представена в по-малко позната светлина на "Шипка" 6. Днес там бе вернисажът на нейната изложба "Акварели", подредена от Аукционна къща "Енакор" и Съюза на българските художници. 

До 10 февруари в зала 1С на изложбеното пространство ценителите ще могат да видят 36 творби, в които оживява родното място на Васка Емануилова (1905 – 1985). Сюжетите, изпълнени с акварел, представят пейзажи от околностите на село Комщица, Годечко - кръстено на връх Ком и днес обезлюдено, с едва 68 жители.

Васка Емануилова е сред големите имена в българско изкуство от XX век. Родена и израснала в Комщица, седемнадесетгодишна тя постъпва в Художествената академия, където учи при проф. Цено Тодоров и скулптура при проф. Иван Лазаров. Специализира скулптура в Париж (1939). Член-основател на дружеството на новите художници (1931). Излага за първи път свой творби през 1928 г.

Васка Емануилова твори в областта на монументалната скулптура, портрета, в техниката теракота. Стремежът към пластична завършеност и одухотвореност на формата става водещ в търсенията й в портрета, в жанровите и историческите композиции, в голото тяло, превръщайки се в неповторим и разпознаваем личен творчески почерк. 

Ако в ранните творби на младата авторка личи силното влияние на проф. Лазаров, в края на тридесетте години тя вече е изграден автор със собствен пластичен възглед, който се изразява в непринудените пози, в обединяването на обемите в общо композиционно решение при голото тяло ("Девойка с плащ", 1939), в одухотвореността на образа в портретите ("Росица", 1938). През 40-те години скулпторката доразвива умението си да обобщава и уравновесява индивидуалните черти, за да постигне класически чисти лица, стреми се към освобождаване на телата от плоскостта и към извеждането им в триизмерно пространство. През това десетилетие тя създава и серия от еротични композиции.

На 4 февруари 1985 г., само пет месеца преди кончината си, Васка Емануилова дарява на Софийската градска художествена галерия 90 свои скулптури заедно с акварели и рисунки. Те днес са изложени в галерията, носеща нейното име, на бул. "Янко Сакъзов" №15.

Най-известното произведение на Васка Емануилова, в съавторство с Мара Георгиева, е централната трифигурна композиция на Паметника на Съветската армия в София (1953), премахната при демонтажа през декември м.г. - съветски войник, придружаван от миньор и майка с дете. 

Тандемът Емануилова-Георгиева създава още редица тематични паметници из страната. За съжаление малки скулптурни творби като "Дете със стомна" (на бул. "Сливница"), "Гроздоберачката" (на "Римската стена"), "Момиче с книжка" (в градинката до "Халите"), "Момче с гъска" (в градинката до "Орлов мост") бяха изтръгнати от софийския пейзаж от мародери в началото на 90-те години на ХХ в. За щастие копия на някои от тези произведения се пазят в галерия "Васка Емануилова".
 

Още по темата