Медия без
политическа реклама

„64“, или Забременявай трудно!

Дарин Ангелов и Гергана Данданова се борят да станат родители в новия спектакъл на Влади Люцканов в „Армията“

Борис Урумов
Героите на Дарин Ангелов и Гергана Данданова в напразни усилия на любовта, но не по Шекспир...

64 могат да бъдат сеансите с хормонални инжекции, подготвящи оплождането ин витро. 64 могат да са и шотчетата, изпити в бара като награда за дългото въздържание при провеждане на лечението на репродуктивни проблеми. Едното е крайно мъчително, другото – приятно освобождаващо. И двете стават възможни в новия спектакъл на режисьора Владимир Люцканов в театър „Българска армия“, наречен именно „64“. Майстор на модерния, динамичен психологически театър, Люцканов интегрира медицинския казус на младата двойка Ева и Даниел, без да го абсолютизира, в контекста на човешките отношения: между тях двамата, с родители и приятели. Разбира се, за това заслугата е най-вече на авторския текст на 45-годишната хърватка Тена Щивичич – драматург, сценарист и колумнист, родена в Загреб, но живееща от 2010-а в Лондон със съпруга си, шотландския актьор Дъглас Хеншал. „64“ е почти автобиографична хроника на нейните опити за забременяване, представени забавно, остроумно и самоиронично като комедийна драма, а не като сладникава мелодрама. Като директор на Младежкия театър Влади Люцканов преди години постави и друга нейна пиеса, „Летище“.

Връзката на Ева и Даниел (чудни, чудни в ролите Гергана Данданова и гост-звездата Дарин Ангелов) е разкрита в спектакъла на Люцканов на кинематографичен принцип. Видео кадри с лицето на Ева в едър план ни правят воайори в спалнята на семейството, където с много указания от нейна страна Даниел се опитва да изпълни плодоносно съпружеския си дълг. В различни пространства на сцената са ситуирани срещите на младия мъж с вечно мърморещия и недоволен от него баща диабетик, пребиваващ в старчески дом (Веселин Ранков), на Ева с приятелката й (Анастасия Ингилизова), за която не децата, а неангажиращите отношения са приоритет, със съседа с…интернета (Тигран Торосян) и с подкрепящата я неизлечимо болна майка, някогашно хипи – дете на цветята (Стефка Янорова). С много очарование и хумор са заредени ретро-епизодите, връщащи главните герои в началото на любовта им, както и посещенията на двойката в лекарския кабинет, където ексцентричен медик сякаш по-скоро ги обезкуражава за родителските им шансове, но всъщност прави най-доброто за тях. Запомнящ се в тази характерна роля е другият отличен гост-актьор в спектакъла, Вежен Велчовски.

В този калейдоскоп бързо става очевидно как за родителството  е нужно да се подготви не само тялото, как една фикс-идея може да убие спонтанността в ежедневието, как рутината и умората задушават чувствата, как не само всяко поколение е различно във вижданията си за семейно съжителство, но и всяка двойка, и всеки индивид си имат своите лични стандарти за реализация и щастие.  В името на които колективната принуда на „общественото мнение“ трябва да бъде неутрализирана. В тази въртележка на живота на Ева и Даниел не им остава нищо друго освен да се опитат да защитят любовта си по своя начин и…да чакат.

Преводът на пиесата е на Русанка Ляпова. Сценограф на спектакъла е Венелин Шурелов, костюмите са на Елица Георгиева, музиката – на Антони Манчев. Следващото представление е на 8 юни.

От деня на премиерата на „64“ във фоайето на театър „Българска армия“ е подредена тематична фотоизложба „Твоите яйцеклетки са твоето утре“. Актьорите от трупата подкрепят едноименната инициатива, която има за цел информираност относно яйчниковия резерв и скрийнинга на жените до 37-годишна възраст. Важно е те да са наясно със стареенето на яйцеклетките, за да се ориентират колко време им остава, за да могат да забременеят.

Още по темата