Медия без
политическа реклама

Майките на деца с увреждания местят протеста си пред МЗ

Парламентът окончателно задължи фирмите с 50 и повече служители да наемат хора с увреждания

05 Дек. 2018Обновена
Илияна Кирилова

Майките на деца с увреждания са на финалната права от своя протест, но това се оказва само етап от кампанията им. Днес парламентът окончателно прие закона за хората с увреждания, а ако утре приеме в договорения вид и закона за личната помощ, жените ще вдигнат палатковия лагер от градинката при Народното събрание, но започват битка за реформиране на системата на ТЕЛК. Тя ще се води със здравното министерство, затова палатките ще се преместят там. Това заявиха представителки на протестиращите след края на днешното пленарно заседание.

С приетия днес закон се въвежда задължителна индивидуална оценка на потребностите на хората с увреждания и съответно нови парични добавки, наречени в закона финансова подкрепа. Финансовата подкрепа се обвързва с линията на бедност и според степента на увреждане ще бъде между 7 и 57 на сто от нея, което за следващата година означава между 24.36 лв. и 198.36 лв. месечно. Новите добавки би трябвало да влязат в сила от 1 януари и да заменят сегашните, като за всеки човек ще се отпусне по-благоприятната сума от двете.

Парламентът окончателно гласува и задължение всички фирми с 50 и повече служители да назначават хора с увреждания - за предприятия с 50 до 99 служители квотата е един човек, а за по-големите - 2% от средносписъчния състав. При неизпълнение на това изискване работодателят дължи наказателна вноска, която ще е 30% от минималната заплата. В някои случаи - когато производственият процес не позволява или бюрото по труда не предлага подходящи кандидати, фирмите ще бъдат освобождавани от задължението.

Законопроектът за личната помощ, който ще се гледа утре, третира само асистентските услуги на хората с най-тежки увреждания. Предвидените в него помощи трябва да се отпускат от 1 септември догодина. До 2020 г. ползватели на личната помощ ще са хора с трайни увреждания с 90 и над 90 на сто увреждане и право на чужда помощ, деца с 50 и над 50% увреждане с право на лична помощ и всички деца с 90 и над 90% увреждане. След това достъпът до тази услуга ще се определя според индивидуалната оценка.

Тези категории хора с увреждения ще имат право да ползват до 168 часа месечно асистент, който ще получава минимална заплата за работата си. Ако ползват общинска услуга обаче, хората ще трябва да се откажат от месечните добавки за чужда помощ от НОИ, а ако става въпрос за деца с най-високата помощ - 930 лв., от част от нея. Първоначално при второто четене в комисия депутатите записаха, че в полза на общината ще се отстъпва 380 лв. от помощта, независимо колко часа асистент ползва лицето. Сега се очаква в пленарна зала този текст да бъде редактиран на "до 380 лв.".

Законът за личната помощ е свързан и с последната драма в преговорите с протестиращите - миналата седмица депутатите записаха, че предназначената за тази подкрепа сума от 71.5 млн. лв. ще стои в централния бюджет, но след като това взриви отново недоволството на майките и премиерът Борисов нахока депутатите си, парите бяха прехвърлени при гласуването на бюджет 2019 към социалното министерство.

Последвайте ни и в google news бутон

Ключови думи:

Още новини по темата