Медия без
политическа реклама

Живописните приключения на един щастлив художник в Китай

Вихрони Попнеделев представя пейзажи от Поднебесната империя в „Контраст“

Снимка Емил Л. Георгиев
Вихрони Попнеделев в галерията.

Вихрони Попнеделев е един от най-свободните български художници - като творец той не се ограничава нито стилово, нито жанрово. Рисува, вае, тъче, прави портрети, голи тела, живопис, абстракции, пейзажи… и дори графика. Но почеркът му трудно може да останат неразпознат, независимо от медията или жанра. В тях произведенията често има ирония и почти винаги ярки цветови контрасти и свобода на формите, създаващи усещане за лекота и първична радост от живота.

След градските пейзажи от Париж, София и Пловдив през последните години, този месец Вихрони Попнеделев представя в столичната галерия „Контраст” една по-различна изложба, предизвикана от трите му срещи през последните пет години с една по-различна култура - Китай.

В Ханджоу (град с 2.5 милиона жители) се намира един от най-големите и престижни университети в страната - Китайската академия по изкуствата. Институт по текстил към Академията е наречен на името на проф. Марин Върбанов (1932-1989 г.), забележителния български и световноизвестен творец, създател на модерния текстил у нас, който е преподавал в Ханджоу. Благодарение на тази връзка китайски докторанти и магистри гостуват у нас, а български художници посещават Китай. Вихрони Попнеделев се връща оттам с картини за цяла изложба „Пейзажи от Китай”, а пейзажите са няколко вида.

Закараха ни в едно селце, запазено както е било през VII век. Там бях поразен как боготворят водата, която е навсякъде. В селото имаше три езерца, но както и да се въртях, все излизах пред някое от тях. А къщичките им - все едно, че си в стария Пловдив“, разказа проф. Попнеделев пред „Сега“. Това са единият вид пейзажи - тихи, спокойни, в по-приглушени гами и по-геометрични форми от това, което обикновено очакваме от художника. 

Втория вид са природните пейзажи - джунгли, буйна дива растителност, ярки цветове и полудели форми. Третият вид са градските пейзажи - Побъркаха ме! Не съм ходил в Щатите, обаче такава енергия,  толкоз светлина, такива чудеса - досега не бях виждал!“, въодушевява се професорът и въодушевлението му блика от платната с дневни и нощни изгледи от китайските мегаполиси. В едните улиците изглеждат тесни за човешкото гъмжило под жълтозелените небеса,  а в другите мракът е накъсан от хиляди ярки светлини и техните речни отражения.  

 Най-интересното произведение  в изложбата е полиптих от осем портрета на риби с човешки черти. Това е единственото произведение, което има название: „С упоритост, трудолюбие и постоянство, рибата може да се превърне в дракон“. Това е и пожеланието на художника - да се привърнат в дракони - към китайските му студенти, от които научил тази древна поговорка. 

Ако перифразираме едно популярно рекламно послание, можем да кажем, че на изложбите си Вихрони Попнеделев представя картини от щастлив художник. Той намира повод за естетически възторг дори във факта, че поради силното замърсяване, небето над големите китайски градове може да е червено или зелено, но никога не е синьо.

Изложбата ще остане в „Контраст“ до 1 март. Галерията работи без почивен ден. 

 

Още по темата