Медия без
политическа реклама

Венеролог пише анамнеза на съвременното изкуство

Енигматичният д-р Галентин Гатев "нищоправи" в НХГ

Емил Л. Георгиев
Пит-стопът“ в изложбата „Това съм“ на доктор Гатев.

Националната галерия представя изложбата на Галентин Гатев „Това съм“. Авторът, дерматолог-венеролог, работещ в Ботевград и една от най-интересните личности от съвременната артсцена, е подготвил специално за „Квадрат 500“ своеобразно продължение на своя проект „Това е“, представен в зала „Райко Алексиев“ в началото на 2020 г.  

В текста към „Това е“ Гатев и кураторът Йово Панчев обясняваха, че това е цялостно произведение-коментар на подмяната на ценностите в западната цивилизация. „Подмяна започнала, когато изкуството попада от храма в палата“ (това трябва да е времето на Ренесанса), „Подмяна, която оставя Европа като културен проект овакантена, куха“. Естествено, става дума за модната напоследък критика на либерализма със средствата на съвременното изкуство. 

През последните три десетилетия Галентин Гатев, по-известен в арт средите (и сред пациентите си) като д-р Гатев, е сред най-колоритните фигури в съвременното българско изкуство. В края на 80-те той го колекционираше, през 90-те го правеше и курираше, а през последните години предимно го коментира и критикува със собствените му изразни средства. Оформя анамнезата му, пише му диагнозата, както би направил един доктор, при когото съвременното изкуство е дошло за преглед. 

Колегите му и критиците могат да спорят дали доктор Гатев е ситуационист, нео-дадаист, „нов реалист“, манипулативен концептуалист, (де)мистификатор или маргинал. И дали това, което прави, може да се определи с познати понятия като акции, инсталации, изложби, пърформанси, или трябва да се измисли нещо по-неопределено - например „универсални художествени модели“ и „културни жестове“. Всеки от тях може да (не) е прав. Със сигурност обаче докторът не е традиционалист. 

Самият той твърди, че е започнал специализацията си по онкодерматология не с намерение да повиши професионалната си квалификация, а като художествена акция във времето. При такава отдаденост, нищо чудно, че дори отсъствието му от културния живот в началото на новото хилядолетие беше схванато от някои като творческо изявление. 

През 90-те д-р Гатев правеше по-различни неща и като че влагаше повече ирония в превръщането на еднозначната действителност в двусмислена. За осъществяването на една от най-интересните си идеи дерматологът убеди собственика на металообработващ завод да го назначи директор - и вече като такъв, издаде заповед всички детайли, които се изработват от метал, този ден да се правят от дърво. С тази акция, която се наричаше „В защита на твърдия материал“, той доказа очевидното - това, което се прави от метал, не бива да се прави от дърво. 

Във „Вагон за особено внимание“ той постави на вагон от влака Пловдив - София надпис „Вагон за особено внимание“ и така го превърна наистина във вагон за особено внимание - всички по пътя го гледат с особено внимание. Същевременно по негова поръчка "Детски свят“ произведе 100 дървени вагончета-играчки със същия надпис. Всичко това бе документирано и прожектирано на Централна гара. Акцията се казва „Вагон за особено внимания за деца и възрастни“. 

Десетилетие по-късно с „Другият аромат“ - 2010-2011 в НХГ, докторът караше посетителите да изследват разликата в аромата на триъгълни и квадратни парчета от един и същ вид плат. Очевидният извод - няма разлика в миризмата на квадрати и триъгълници. 

„Доказване на очевидното“ е най-доброто определение, което съм чувал, за това що е философия“, коментирал думите на д-р Гатев проф. Цочо Бояджиев. „А визуализирането на философия, това е моята страст“, допълва самият Гатев. 

Според Венци Занков, която през 2011 г. го награди със своя Железен орден за съвременно изкуство, България има проблем с д-р Гатев. „Може би защото, без да е артист, по някакъв начин надскача най-известните съвременни български артисти като сила и мащаби на това, което е направил, действията му се изтласкват встрани от публичното пространство“, бяха част от мотивите за наградата.

Новата изложба на доктор Гатев „Това съм“ заема три зали, като обектите са разположени в средната, а оставалите две играят ролята на вход и изход. Всеки обект представлява метална стойка, върху която е закрепен плексигласов страничен прозорец от рали автомобил. През малкия отвор ръка в червена ръкавица подава на навигатора или пилота метален карнет, върху който пише като указание DO NOTHING !(ПРАВИ НИЩО !), подписан DR. GATEV. Осем такива конструкции са подредени в две редици по четири. Авторът уточни, че за разбирането на произведението не са необходими познания по автомобилни спортове. На въпроса защо са осем, имаше два отговора „За да запълня пространството“ и „Защото според мен "Правете нищо" трябва да го извика хор - за да се чуе“. Предполагам, че това беше шега. 

Чрез съвременния художествен език и тоталната искреност на естественото физическо действие - като се стъпва на указанието за посоката през вход, пит-стоп, изход - обяснява текстът към изложбата, д-р Гатев критикува —  от една страна тоталното неглижиране на изкуството като поле за интелектуален обмен, а от друга - подкрепата на посредственото във всички негови проявления“. Може би някои би се досетил и сам, аз не можах.

Всеки който се интересува от съвременно изкуство и философски визуализации може да види изложбата „Това съм“ на доктор Гатев в Квадрат 500 до 10 януари. 

Още по темата