Медия без
политическа реклама

Скритият живот на Кристо и Жан-Клод - на търг

Бележниците на художника, опаковал Райхстага, разкриват кръг от прочути приятели в Ню Йорк

09 Февр. 2021
Sothebys
„Обади се на Анди Уорхол“, 26 декември 1967 г.

Извлечения от бележниците, в които художникът Кристо е описвал частните си ангажименти, ще хвърлят допълнителна светлина в търга с експонатите от личната му колекция с произведения на изкуството. Тези бележки за уговорки и срещи - често придружени с драскулки -  дават възможност да надникнем към онова, което организаторите на търга наричат „скрития живот“ на починалия миналата година художник и неговата съпруга и сътрудник Жан-Клод от 60-те години, докато двамата се борят да се утвърдят в Ню Йорк.

Четирите бележника от 1964-1968 г., илюстрират и прочутия кръг от приятели на двойката в Ню Йорк, включително Рой Лихтенщайн, Анди Уорхол и Марсел Дюшан. Записите варират от банален списък за пазаруване на продукти за приготвяне на сос болонезе - за вечеря с италианския художник Миммо Ротела, до по-интригуващите като ОБАДИ СЕ НА АНДИ УОРХОЛ.

В понеделник, 18 март 1968 г., записът гласи: „Филми на Анди Уорхол - Юниън Скуеър 33“.  В друга бележка от 1967 г. четем (с английски и френски думи: „Вечеря с М. Дюшан. Уорхол". Дюшан и Кристо се срещат за първи път в Милано през 1963 г., но стават близки приятели в Ню Йорк.

„Кристо казваше, че Марсел бил мълчалив и не обича да говори за изкуство, но Жан-Клод имала много закачливи отношения с него. Според Кристо Марсел ставал бъбрив, само когато тя споделяла шеги и истории с него”, каза Лоренца Джованели, мениджър на студиото на Кристо, негов приятел и доверен човек.  Тя си спомня разказа как, когато Марсел дошъл на вечеря в вечеря в къщата им, той вече бил доста стар и те наслагали табуретки на плащадките между етажите, за да може да си поема дъх, докато се качва.

„Кристо и Жан-Клод са прекарвали доста време и с Анди Уорхол. Те са имали много общи приятели, често са обядвали или вечеряли заедно, ходели на кино.  Кристо казваше, че той е бил е много мил, почти срамежлив в личните си контакти“, припомня тя.

Еклектична комбинация от предмети от личната колекция на Кристо и Жан-Клод се продава на търг на Сотбис. Сред тях са картина на Уорхол на бившата първа дама Джаки Кенеди от 1964 г. - на стойност до 1 милион евро;  литография на Уорхол, „Лиз“ с  Елизабет Тейлър, подписана от художника с химикалка  и два литографски отпечатъка на Уорхол, озаглавени Цветя и Крава.   

Има и бронзова статуя, Персонаж от Жоан Миро;  чертежи на проекта за опаковане на Пон Ньоф  и други инсталации на Кристо;  миниатюра на Марсел Дюшан от края на 30-те години.  Продажбата включва скулптурите „Бекон и яйце“, „Сладолед и телешки стек“ от началото на 60-те години, посветени на Кристо от шведският скулптор Клаес Олденбург.

„Роденият в България като Христо Владимиров Явашев художник учи в София, преди да замине на Запад през 1957 г., през Прага, Виена и Женева до Париж, където се установява — припомня „Гардиън“. -  Във френската столица той се запознава с Жана-Клод Денат дьо Гийебон, дъщеря на аристократ, френски генерал, която става негов артистичен партньор и съпруга до смъртта си през 2009 г. на 74-годишна възраст и започва да експериментира с опаковане на предмети и паметници".

Двойката се премества в Ню Йорк през 1964 г., прекарвайки първите си три години като нелегални имигранти.  Когато слизат на пристанището в Ню Йорк, единствените им притежания са два матрака и стол Rietveld, които Кристо, почитател на дизайнера, е заменил за една от своите творби. Те наемат два етажа на изоставена фабрична сграда от XIX век на улица Хауърд 48, където живеят 56 години, като междувременно купуват цялата сграда, която служи като дом,  ателие и работилница.

Освен че обгражда 11 острова в залива Бискейн с яркорозов плат и обвива моста Пон Ньоф в Париж, за най-зрелищното постижение на двойката се смята обвиването на Райхстага в Берлин в алуминиева тъкан. Те винаги отказват да използват спонсори за финансирането на гигантските си инсталации, като продават единствено подготвителните чертежи и рисунки за проектите си.

През 1962 г. двойката излага  плановете си за опаковане на Триумфалната арка в Париж, което  трябваше да се случи миналата година, но беше отложено заради пандемията Covid-19.  Опаковането на Триумфалната арка е насрочено  за 18 септември 2021 г. и ще продължи 16 дни.   

Матиас Кодънбърг, автор на две книги за Кристо и Жан-Клод, предполага, че повечето от произведенията в частната колекция на двойката са имали по-скоро сантиментална, отколкото парична стойност.

„Голяма част от творбите са свидетелства за различни приятелства и срещи;  всяка работа е свързана с анекдот или история, които са били за тях по-ценни от самата творба. Лусио Фонтана, Ив Клайн, Анди Уорхол, Кийт Харинг (той е бил голям почитател на Кристо и Жан-Клод) ... В техните очи престижните имена не бяха важни, но историите, които свързваха двойката с всеки от тях, със сигурност бяха“, пише Кодънбърг в каталога на търга.

Търгът „Разкриване: Скритият свят на Кристо и Жан-Клод ще се проведе онлайн от 8 до 18 февруари на sothebys.com и на живо в Sotheby’s, Париж, на 17 февруари.

Още по темата