Медия без
политическа реклама

Елвис и Боуи очароваха Кан посмъртно

26 Май 2022Обновена
Том Ханкс, Остин Бътлър и Баз Лурман представят "Елвис" в Кан.
ЕПА/БГНЕС архив
Том Ханкс, Остин Бътлър и Баз Лурман представят "Елвис" в Кан.

Световната премиера на биографичния филм "Елвис" на режисьора Баз Лурман бе посрещната с 12-минутни овации в Кан - най-дългите на тазгодишния кинофестивал на Лазурния бряг. За прожекцията по червения килим премина цяло съзвездие, сред които актьорите Том Ханкс и Остин Бътлър, който играе Краля на рокендрола. Шарън Стоун, Кайли Миноуг, Шакира, италианската група "Монескин". Към тях се присъедини и Присила Пресли, бившата съпруга на Краля на рокендрола, която с ентусиазъм подкрепи филма на Баз Лурман. И манекенката Кая Гербер, дъщеря на супермодела Синди Крауфорд, бе сред публиката, за да подкрепи приятеля си Остин Бътлър.

Кинофестивалът, който се стреми да си върне предишния блясък след ограниченията заради коронавирусната пандемия в изминалите две години, възлагаше големи надежди на партито след прожекцията, отбелязва АП. Режисьорът Лурман и гостите на най-голямото и екстравагантно парти в Кан тази година оправдаха очакванията. Филмът "Елвис" проследява сложните взаимоотношения на певеца с мениджъра му Том Паркър (в ролята е Том Ханкс). Упражняваният от него контрол над легендата на рокендрола е широко критикуван, определян e като неетичен и дори вреден за изпълнителя. "Елвис" ще излезе по кината по света и у нас в края на юни.

“I’m gonna show you what the real Elvis is like tonight.” Don’t miss Austin Butler and Tom Hanks in THE film of the summer. See Baz Luhrmann’s #ElvisMovie on...

Друга покойна легенда - Дейвид Боуи, също бе обект на аплаузи в Кан. Moonage Daydream на американския документалист Брет Морген е определян като "екскурзия през дръзкото творчество на новатора Боуи". До смъртта си в началото на 2016 г. музикантът е продал над 100 милиона плочи – от първия си хит Space Oddity до последния албум Blackstar, издаден дни преди смъртта му. Съществува огромно богатство от клипове, записи, интервюта, рецензии, филмови изпълнения и произведения на изкуството на артиста – общо 5 милиона единици, които Морген преглежда, за да създаде хипнотизираща мозайка от звуци и образи.

"Това не е биография. Филмът е замислен да бъде възвишен, калейдоскопичен и да ви завладее", казва режсьорът пред АФП. "След като съм видял почти всички съществуващи изображения на Дейвид Боуи, днес се възхищавам от него повече, отколкото когато и да било", споделя още Морген. Той признава, че се е изкушавал да нарече филма си просто "Боуи", но се е отказал, "защото няма еднозначен Боуи".

Критиците са възхитени: Telegraph нарича Moonage Daydream "диво творчество", а Guardian в петзвездна рецензия пише, че филмът е "променящо се прозрение - срив – лудост" (докато на "Елвис" последният дава унизителните две от пет звезди).

В Кан се състоя и премиерата на "Джери Лий Луис: Trouble in Mind", разказващ по екстравагантен начин за легендарния рокаджия. Режисьор е единият от дуото кинотворци братя Коен – Итън. И този документален филма избягва "говорещите глави" в ролза на по-вълнуващо преживяване. "Не ме интересува какво казват експертите. Джери Лий е изпълнител, така че искам да видя изпълнението, а не какво мисли някой експерт за него", изтъква режисьорът.

 

 

ЮБИЛЕЙ

Междувременно плеяда от звезди, чийто живот Кан е променил – Гаел Гарсия Бернал, Софи Марсо, Джейк Джиленхол, Леа Сейду и др., изкачиха стълбите на фестивалния дворец снощи за честването на 75-годишнината на най-прочутия филмов форум в света. "Кан е царството на киното, религията на киното – единствената, в която вярвам! Има нещо свещено тук", заяви на червения килим израелският режисьор Надав Лапид, спечелил наградата на журито миналата година с "Коляното на Ахед".

По червения килим преминаха множество лауреати на награди в Кан - Паоло Сорентино, Клод Льолуш, Матийо Касовиц, Николас Виндинг Рефн. Членовете на журито начело с председателя Венсан Лендон, както и екипите на филмите в основната конкурсна програма, също се включиха. "Кан е животът на киното, родих се за втори път тук през 1966 г., обожавам този фестивал, дължа му всичко", каза ветеранът Льолуш. А Матийо Касовиц нарече Кан едно от последните убежища на киното и изрази надежда, че фестивалът ще продължи да съществува, за да може и киното да продължи да кара хората да мечтаят.

Още по темата