Медия без
политическа реклама

Големи изненади в новоотворената галерия „Уфици“

14 нови зали и 129 непоказвани творби посрещат посетителите след поредното двумесечно затваряне

09 Май 2021
EPA/BGNES
След поредното затваряне галерия Уфици работи отново - обновена, разширена и обогатена.

Обновена галерия "Уфици" във Флоренция отвори отново за публика след поредното, продължило повече от два месеца затваряне. За регистрираните още първия ден 1516 посетители имаше няколко изненади, съобщава Си Ен Ен.

Първо — вторият етаж на галерията, дом на произведения на изкуството от XV до XVII век от автори като Тициан, Караваджо и Тинторето - най-накрая отново е отворен. Тази част, която представлява половината от музея, беше в непрекъснат ремонт от 2018 г.

Второ — в „Уфици“ вече има 14 нови зали или 2000 квадратни метра допълнителна изложбена площ, и 129 произведения на изкуството, неизлагани досега. И трето — "новата" "Уфици“ включва в експозиционните си площи произведения на художници, които исторически  бяха изключени от канона: жени и цветнокожи.

Разширяването позволи на служителите на музея да вдигнат лимита на позволените досега 450 посетители по едно и също време до 600. Въведена бе и нова система за влизане. Посетителите сега вземат билети и оставят палтата си в западното крило, преди да пресекат двора до източното крило, откъдето сега започва обиколката на музея. 

По новият маршрут ценителите на изкуството влизат на втория етаж през „Коридора на Плаутила Нели“, кръстен на художничката-монахиня от XVI-ти век, създала ателие в манастира си и обучила и други монахини на занаята си. Шокиращото платно  „Джудит убива Олоферн“ на Артемизия Джентилески - тема, която художничката, преживяла изнасилване, рисува два пъти - заема гордо място в залата с червени стени, редом до произведения на Караваджо.

В друга зала, доминирана от братята Карачи, седи творба на художничката от XVI век Лавиния Фонтана, известна със своите портрети. Джентилески и Фонтана имат изложени и други произведения. В също новата зала с автопортрети - която скоро ще бъде разширена допълнително - са събрани картини на пет жени и девет мъже.

Германският директор на галерията Айке Шмит описва залата с автопортретите като "най-разнообразната" в "Уфици", включваща и картини на съвременните артисти Яйой Кусама и Тесфае Ургеса - съответно от Япония и Етиопия - редом с творбите на Марк Шагал и Ренато Гутузо. Те са първите картини на цветнокожи художници, които влизат за постоянната експозиция на флорентинската забележителност.  

Най-посещаваният музей в Италия е тежко пострадал от пандемията, като от 4,4 милиона през 2019 г. посетителите са паднали до 1,2 милиона през миналата година заради многократните затваряния.  Преди пандемия средно се продаваха средно между 5000 и 6000 билета, а в най-натаварените до —  до 12 000. В сряда, втория си ден работа, "Уфици" събра 100 посетители за първите 30 минути от деня и до края на деня станаха 2197 души.

Засега местните са повече от туристите, но има немалък контингент чужденци, много от които вероятно са работещи или учещи в Италия. След като италианците вече са тук, директорът Шмид се надява скоро да посрещне и повече чуждестранни посетители. „Очакваме завръщането на американците. Когато моментът настъпи, ние също ще бъдем готови да посрещнем европейските туристи“, каза Шмит.

Миналия месец правителството обяви, че на музеите, кината и театрите ще бъде разрешено да отворят врати в „жълтата зона“ с най-строги ограничения от 26 април. Понастоящем по-голямата част от Италия е жълта, но по план 55% от пълнолетното население на Италия трябва да бъде ваксинирани до края на юни.

Още по темата