Медия без
политическа реклама

Паспортът се превръща в произведение на изкуството

Колкото е по-сложен дизайнът, толкова по-трудно става документът да бъде фалшифициран

Pixabay

Кой би помислил, че дизайнът на паспортите може да включва герои от комикси? Със стандартен паспорт от 34 страници белгийските граждани ще бъдат придружавани във всичките си пътешествия от Щастливия Люк, Блейк и Мортимър и Боб и Бобет. Много изображения са по оригиналните ленти, като например сериала за Тинтин от 1954 г., "Изследователи на Луната", където безстрашното момче репортер прави първите си стъпки на лунната повърхност 15 години преди Нийл Армстронг. Други варианти на комикси са специално проектирани за новите паспорти, като смърф, който съзерцава земното кълбо, с неговата пътническа раница и световна карта в краката му.

"Избрахме дизайн, който представя добре нашата страна, нейното изкуство и култура, с талант, опит, хумор и смирение", каза белгийският външен министър Софи Вилмес пред франкофонския национален телевизионен оператор RTBF.

Комиксите,

 

наричани в Белгия и Франция ''деветото изкуство'',

 

все още са изключително популярни, въпреки че вече хората не си купуват всекидневници специално за да са в крак с приключенията на комикс героите, както по време на следвоенния им разцвет. Тинтин, създаден от Жорж Реми, по-известен с псевдонима Ерже, става първият голям хит след появата си през 1929 г. Скоро след Втората световна война идват Блейк и Мортимър, агент на МИ-5 и ядрен физик, двама британски джентълмени в постоянен стремеж да надхитрят подлия полковник Олрик. През 1958 г. популярна става група от малки сини човечета, живеещи в гъбено село, измислени, след като художникът Пиер Кулифорд, който използва псевдонима Пейо, не може да си спомни думата за сол по време на обяд с колега карикатурист и го моли да му подаде le schtroumpf. Когато се появяват на американския пазар, Les Schtroumpfs стават известни като "Смърфове".

Мишел Кичка, известен белгийско-израелски карикатурист, казва, че е прекрасна идея страниците на белгийските паспорти да са изпъстрени с комиксови герои. "Тези герои и духът, който те носят, са близо до сърцето на белгийците'', казва той пред в. ''Обзървър'' и допълва, че именно чрез тях се е научил да рисува. Израснал в град Лиеж, като малък Кичка мечтаел да стане каубой досущ като Щастливия Люк, чиито приключения от Дивия запад са включени в най-продаваното списание Spirou. ''Във време, в което телевизията и екраните нямаха чак такова влияние върху въображението, прекарах часове в четене на комикси'', спомня си Кичка. ''Класическите белгийски комикси имаха особен вид дори в сравнение с френските, казва той. ''В златната ера на белгийските комикси през 60-те години на миналия век всички герои бяха мили и приятелски настроени, бяха създадени с хумор и нарисувани с меки линии, което е различно от стила днес'', допълва карикатуристът.

Граничарите по света вече ще се докоснат до цялото богатство на белгийското комикс изкуство. Докато невъоръженото око вижда силуетите на белгийските комикс герои, други детайли като изражения на лицето и текстури се разкриват само под UV светлина, чрез която се вижда дали паспортът е фалшифициран, или истински. ''Тук има малко белгийски хумор'', казва Валтер Пулс, говорител на външното министерство. ''Винаги е хубаво, когато функционалното се свърже с приятното. Но паспортът си остава административен документ'', обяснява той, позовавайки се на 48 нови защитни функции като баркодове, лазерно гравирани изображения и поликарбонатната идентификационна страница - всичко, от което се нуждае един паспорт, за да бъде валиден. От чисто дизайнерска точка обаче в новите паспорти са избегнати противоречия, като например Тинтин в Конго, който вече не се продава в детските секции на книжарниците в Обединеното кралство заради расистки стереотипи. Нито пък Щастливия Люк, който доволно пуши цигара.

Паспортният експерт Том Топол казва, че ''до началото на XXI век паспортите бяха скучни, но през последните 20 години дизайнът им става все по-изящен и разнообразен''. Белгия

 

не е единствената страна, която разбива стереотипа

 

за скучен паспорт. По страниците на естонските паспорти се появява нощно небе, което блести под UV лъчи. Финландските пък си имат лос, който сякаш тича, докато страниците се прелистват. Последният паспортен дизайн на Япония включва изображения от поредицата гравюри ''Тридесет и шест изгледа на планината Фуджи'' от Кацушика Хокусай, един от най-големите художници на Япония. А паспортите в Австралия съдържат изображения на флората и фауната на страната. В картинките се намира цялата информация за сигурност. Украси, свързани с културата на маорите, се виждат с помощта UV лъчи в паспортите на Нова Зеландия. В тях също е скрита информацията, която показва, че паспортът не е бил фалшифициран.

Най-новият дизайн на норвежкия паспорт е с минималистична корица с герба на Норвегия и името на страната в златно. В сравнение с други дизайни на паспорти официалният документ за пътуване на Норвегия предлага корици с модерен акцент и пастелни нюанси: яркочервено за обикновени паспорти, тюркоазено за дипломатически паспорти и бяло за спешни паспорти - реверанс към цветовете на знамето на Норвегия. Първата партида от тези паспорти е издадена от норвежкото правителство на 19 октомври 2020 г.

''Да, изглеждат по-красиви и интересни, но критичният фактор си остава сигурността'', коментира Топол, добавяйки, че колкото по-сложен е един проект, толкова по-трудно става да се фалшифицира.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?