Медия без
политическа реклама

Русенският театър „долетя” в София с цепелин

Спектакълът стремглаво въвежда зрителя във въртележката на живота

Снимки: Драматичен театър „Сава Огнянов” – Русе
Бурна или притихнала, тъжна или вдъхновяваща, любовта обагря целия панаир на живота.

Режисьор: Крис Шарков

Участват: Любен Кънев, Евгения Явашева и други

 

В Мюнхен по време на прословутия Октоберфест пренася публиката най-новата постановка на Крис Шарков. Става дума за спектакъла „Казимир и Каролине или И любовта никога не спира”, който е част от афиша на Драматичен театър „Сава Огнянов” – Русе. Софийската премиера се състоя преди дни в театър „Българска армия”. За пръв път впрочем на професионална сцена у нас се реализира пиеса на австрийския писател, белетрист и драматург Йодьон фон Хорват, който е ярко име в немскоезичната литература от средата на ХХ век. Писана между двете световни войни, в нея се успоредяват и взаимопроникват две ключови теми – растящото икономическо напрежение и желанието за празнуване. Основната част от действието протича в увеселителен парк, където освен че се провежда музикален фестивал, има всякакви атракциони. С музиката на Георги Георгиев, изпълнена на живо от група „Остава”, зрителите успяват напълно да се потопят в атмосферата (Хари Бояджиев – китара, Мартин Пенчев – тромпет и Ивайло Запрянов – барабани).

На сцената се появява и надуваем цепелин, с който героите сякаш в един момент политат, за да го оставят после, изпуснал въздуха, да се сплеска в грозна сивкава маса. Точно както сме свидетели на тяхното стремително издигане, когато се поддадат на илюзиите и любовните си трепети, а също и на трагичното им падение впоследствие. (Любопитен факт е, че първият полет на цепелин през 1900 г. предхожда с една година раждането на Йодьон фон Хорват.) Сценографското оформление, дело на Илияна Кънчева, включва още лабиринт от червени ограничителни ленти, в които героите често се препъват или, проявявайки своеволие, някак преодоляват. Също като в реалния живот, в чийто лабиринт попадне ли човек, измъкване няма. Още по-благодатен е празникът от гледна точка на сюжета заради това, че представлява „събирателен социален пункт”, както се изразява режисьорът. Октоберфест, очевидци сме, се посещава от всякакви хора, сред които бивши затворници, артисти, бизнесмени, служители на закона. Притегателен център е и за главните герои – годениците Казимир и Каролине, перспективата за които е по-скоро раздяла, отколкото сватба. В образите органично се превъплъщават гост актьорът Любен Кънев и младата Дайана Михайлова, на която това й е първата централна роля. На ниво се представят и останалите от русенската трупа – Кадри Хабил, Александър Узунов, Ясена Господинова, Кристиана Ценкова и други.

Запознатите с творчеството на Крис Шарков открояват тази му постановка като по-различна от предишните му работи. Благодарение на фантазно-игровия компонент и умелото боравене с цирковата естетика сериозните послания, закодирани в пиесата, достигат до зрителя по най-въздействащия начин – през забавлението.