Медия без
политическа реклама

Нови съмнения в авторството на най-скъпата картина на света

Френски експерт обяснява защо „Спасителят на света“ не е рисувана от Да Винчи

18 Авг. 2020
Снимки Уикипедия
Благославящата ръка и ръката със стъкленото кълбо - фрагменти от „Спасителят на света“.

Може би си спомняте споровете около “Спасителят на света” (Salvador Mundi) - картината, наречена "последният Да Винчи", която изплува отново през 2005 г. и си намери купувач само за 10 000 долара при разпродажба на наследство. Тогава тя бе смятана за ранно копие на изгубена творба на Леонардо. След сериозна реставрация от консерватора Диана Дуайер Модестини в Ню Йорк, експертите я приписана на легендарния художник и я представиха на търг, като „най-великото и неочаквано преоткриване на художник през XXI век“. През 2017 г. “Спасителят на света” стана най-скъпата живописна творба на света - тя бе продадена за над 450 милиона долара. 

Оттогава полемиката около нея не е спирала, като според мнозина "откритието“, че е рисувана от Да Винчи (а не от негов ученик), звучи все по-съмнително. Сега, в есе за ArtWatch UK, арт експертът Жак Франк хвърля нови съмнения относно истинския произход на картината. 

Франк не използва технологии или исторически данни, за да опровергае идеята, че “Салватор Мунди” е рисуван от да Винчи. Вместо това той използва своя опит с творчеството на рененасансовия майстор и твърди, че картината просто не отговаря на стандартите на Леонардо. "Когато показалецът и средният пръст са вдигнати напълно, човек не може да огъне другите пръсти вътре в дланта, както се наблюдава в благославящата ръка на “Спасителят на света”. Леонардо да Винчи не би допуснал такава грешка"  

Този детайл противоречи на документираното майсторство на Да Винчи и вниманието му към детайлите от човешката анатомия, казва Франк. И това не е единствената особеност на картината, която той отбелязва. Експертът посочва и „странно тънкия и дълъг нос, механично накъдрената коса, плоското кълбо и прекомерно засенчената шия“ на портрета. В същия сюжет Тициан е нарисувал пръстите по-отворени, кълбото не е плоско, и косата на Спасителя не е като след студено къдрене. 

Директорът на ArtWatch Великобритания Майкъл Дейли изглежда е съгласен: "Никой не е бил по-добре запознат с анатомията от Леонардо. Проблемите с ръцете, които не могат да бъдат нарисувани от Леонардо, са само една от големите загадки в тази картина… А когато откриеш едно нещо, което не е наред, тенденцията е да откриеш, че нищо не е наред“. 

Жак Франк предполага, че произведението е рисувано около 1500 г. от художниците Салай и Балтрафио, съвременници на Леонардо, работили под негово ръководство (преди „откритието“, че е на Да Винчи, "Салватор мунди" е била приписвана на Балтрафио).

Може би никога няма да узнаем със сигурност дали Леонардо да Винчи е нарисувал “Спасителят на света” лично, със собствените си ръце. Франк е само един учен сред многото, които разискват по този въпрос, но около картината има и други големи мистерии - например кой точно я е закупил в  2017 г. (твърди се, че е саудитският престолонаследник Мохамед бин Салман) и къде се намира сега.

 

Още по темата