Медия без
политическа реклама

Фрида Кало плаче и чупи рекорди с Диего Ривера на челото

Най-скъпите художници на Латинска Америка били нещастно семейство

24 Септ. 2021
Sotheby's
„Диего и аз“ на Фрида Кало от 1949 г., с участието на съпруга й Диего Ривера в центъра на челото.

Скръбен автопортрет на Фрида Кало, който показва и нейния неверен съпруг Диего Ривера в центъра на челото й, вероятно ще стане най-скъпото произведение на латиноамериканското изкуство, публично предлагано за продажба.

„Сотбис“ обяви в сряда, че предлага на търг картината от 1949 г., озаглавена Diego y yo („Диего и аз“), която се очаква да бъде продадена за над 30 млн. долара. Ако сумата се приближи до предварителната оценка, тя ще постани нов рекорд за най-скъпо произведение на латиноамерикански художник, който в момента принадлежи на картина на нейният съпруг Диего Ривера.   

Като оставим настрани зашеметяващата цена и очаквания рекорд, самата картина е очарователна и хвърля светлина върху мексиканската художничка и бурните й отношения с Ривера. Анна ди Стази, шеф на отдела  за латиноамериканско изкуство в „Сотбис“, нарече Кало  „глобална икона на модерното изкуство“ и определи творбата, като „олицетворение на сложната иконография и дълбоко личния разказ, които са отличителни белези на зрялата ѝ живопис“.

Фрида Кало забелязва за пръв път Диего Ривера през 1922 г. Той вече е  световноизвестен художник-стенописец, на 36 години и с голям корем. Тя е само на 15 и е очарована от него. Двамата се срещат отново през 1928 г. и на следващата година се женят. По-късно Кало пише в бележника си: „Претърпях две големи катастрофи в живота си, едната, когато ме блъсна  трамвай... другата катастрофа е Диего.“

Инцидентът с трамвая става, когато Фрида е на 18 и едва не я убива — и ѝ оставя ужасни наранявания и физически страдания за цял живот. Връзката с Ривера често ѝ носи емоционална болка. „Диего и аз“ е създаден по време на особено труден момент в брака им, когато Ривера има връзка с филмовата звезда Мария Феликс, приятелка на Кало.

Аферата се превръща в публичен скандал, когато вестниците съобщават, че Ривера планира да се ожени за Феликс, веднага щом успее да се разведе с Кало, и е цитиран да каза: „Обожавам Фрида, но мисля, че присъствието ми се отразява много зле на здравето ѝ“.

Кало се шегувала и настоявала, че няма нищо против тази връзка на Диего, но истината е, че е била дълбоко наранена и това се вижда в картината —изпълнена с гняв, скръб и болка. Обикновено плътно сплетената й коса е разпусната, бузите зачервени, по лицето ѝ се стичат сълзи. Ривера е там — както винаги в живота и мислите на Кало. На неговото чело също има нещо необичайно, но това не е Фрида, а трето око. 

Картината ще се бъде кулминацията във вечерната разпродажба на модерно изкуство в „Сотбис“, Ню Йорк през ноември. От аукционната къща очакват продажбата „да стане преломен момент за Кало и латиноамериканското изкуство, както се случи, когато бе продадена в „Сотбис“ през 1990 г.“. Тогава цената ѝ стигна 1,4 млн. долара и Фрида Кало се оказа първият латиноамерикански художник, продал свое произведение на търг за над 1 милион долара.

Настоящият рекорд на Кало е 8 млн. долара, постигнат през 2016 г. за картина, озаглавена „Две голи в гора“. Този рекорд за Латинска Америка бе надминат през 2019 г., когато картина на Диего Ривера, наречена  „Съперниците“, бе продадена от „Кристис” за 9,76 млн. долара.

 

Още по темата