Quantcast

Медия без
политическа реклама

Кои са най-добрите съвременни автомобилни дизайнери

Налице са всички шансове тези стилисти да оставят забележителна следа в историята на индустрията

02 Септ. 2022
Патрик льо Кеман

В историята на автомобилите е пълно с необичайно красиви и дори зашеметяващи модели. За създаването на техния екстериор и интериор са работили гении на дизайна като Джорджето Джуджаро, Върджил Екслер, Марчело Гандини, Джузепе Бертоне и много други.

Но дори и в наши дни, когато унификацията на превозните средства е все по-често срещан подход, автомобилният дизайн има своите великолепни попадения. Сред съвременните дизайнери има хора, които са достойни за уважение и заслужават отделна страница в учебниците по автомобилна история.

 

Патрик льо Кеман - Стъпаловиден силует на багажника

Името на французина Патрик льо Кеман, който е роден в Марсилия през 1945 г., но е израснал във Великобритания и е завършил там Бирмингамския институт за изкуство и дизайн, се свързва с голям и важен период в историята на Renault. До октомври 1987 г., когато Льо Кеман става главен дизайнер на тази марка, външният вид на нейните коли често се създава от италианци като Гандини и Джуджаро. В същото време на френските стилисти не се даваше възможност и в резултат на това марката нямаше ярък и разпознаваем корпоративен дизайн.

Преименувайки отдела на фирмата Renault-Design, отказвайки външна помощ и разширявайки персонала на своя отдел, правейки го независим, Льо Кеман започва да създава смели и пищни концепции, както и серийни автомобили, които стават синоним на самата Франция. Един от характерните дизайнерски елементи, с които модели като Megane, Scenic, първия Twingo, Laguna и Kangoo привлякоха внимание, може да се нарече "стъпаловиден силует на багажника". Той се появи при Vel Satis, купето миниван Avantime и хечбека Megane II.

 

Валтер де Силва - Динамична линия

Италианският дизайнерски гений Валтер де Силва през годините работи за известни марки - Fiat, Alfa Romeo, Volkswagen, Audi и Seat. Той участва в създаването на много красиви автомобили - от ъгловатите Fiat Tipo и Tempo до експресивните и чувствени Alfa Romeo 33, 147, 156, 164 и 166. Сред творенията му са още агресивните Audi TT и R8, легендата VW Golf (от петото поколение нататък), както и скандалните VW Scirocco и Passat CC. Самият дизайнер определя Audi A5 като едно от "любимите си творения".

Ако говорим за елементите на дизайна, характерни за него, тогава на първо място наум идва "динамичната линия" на Де Силва. Тя е създадена, докато работи върху моделите на Seat, и се използва както при концептуални, така и при серийни модели. "Динамичната линия" се движи като вълна по протежение на крилата и вратите на автомобила - от оптиката на главата до арките на задните колела. Може да се види на по-старите поколения на Seat Ibiza, Toledo, Altea и Leon.

 

Петер Шрайер - Носът на тигъра

Роденият в Бавария през 1953 г. германски дизайнер Петер Шрайер започва работа за Audi като студент по индустриален дизайн в Мюнхенския университет за приложни науки. След като получава диплома и завършва Кралския колеж по изкуствата в Лондон, той се посвещава на марката от Инголщад и на концерна Volkswagen. Въпреки това нито в първия TT, нито в новия Beetle, нито в Audi A2 и в други модели, в чието разработване е участвал, Шрайер не е оставил нито един ярък и разпознаваем щрих, присъщ само на него.

Всичко се променя, когато той се мести в Kia, където като главен дизайнер въвежда характерния стилистичен елемент на тигровия нос - сплескана в центъра решетка. Тя се появи за първи път на концепцията Kee, а след това се превърна в отличителна черта на всички серийни модели на Kia. Разпознаваемата решетка, чието име се превежда като "тигров нос" (въпреки че по някаква причина мнозина предпочитат да я наричат "тигрова усмивка"), асоциира предната част на автомобила с муцуната на тигър.

 

Стив Матин - X-Style

Смел революционер в дизайна, който поема дори най-трудните проекти, британецът Стив Матин завършва университета в Ковънтри със специалност "Индустриален дизайн", след което работи за големи марки като Mercedes-Benz и Volvo. Той участва в създаването на първия А-Class и Maybach, както и на концепциите S40 и V50. Най-характерният му елемент може да се нарече "капковидни фарове с допълнителни секции на решетката", използван при прототипите S60 и XC60. 

Въпреки това може би най-голямата и най-значима следа, оставена от Стив Матин, е от периода му на главен дизайнер на "АвтоВАЗ", който започва през 2011 г. След като получи свобода на действие, той разработи нов корпоративен X-Style за съвременните модели Lada. Буквата X, символизираща екстремната характеристика на руските контрасти и прости форми, е изпълнена от него под формата на щампи отстрани на Lada Vesta и XRay, както и в дизайна на предната броня, фаровете и решетката на радиатора на всички модели, с изключение на Niva.

 

Йозеф Кабан - Чешки кристал

Подобно на много майстори на модерния автомобилен дизайн, Йозеф Кабан, който е роден през 1973 г. в северната част на Словакия и е завършил Висшето училище за изящни изкуства в Братислава и Висшето училище за изкуства в Лондон, посвещава по-голямата част от кариерата си на концерна Volkswagen. Там той работи върху различни модели - от VW Lupo до Buagatti Veyron. Въпреки това след като пое марката Skoda, за почти 10 години той успя да въведе редица характерни дизайнерски елементи на автомобилите, които се свързват с неговото име.

Например спорната главна оптика на Octavia с "четири очи", която стана част от концепцията, вдъхновена от темата за кристала - отличителната черта на Чехия. Дизайнерът вкара красотата му в ръбовете и щампите на панелите на каросерията, както и в сложната форма на осветителната технология.

 

Жил Видал - Ноктите на тигъра

Родом от Франция и завършил колежа по дизайн във Веве (Швейцария), Жил Видал работи основно с производители на автомобили от родината си. Видал започва кариерата си в Citroen през 1996 г., като първо се занимава с дребни неща като подготовката на обновения Berlingo и на рали версията на хечбека Saxo. По-късно участва в създаването на прототипи за Peugeot и разработването на нова дизайнерска стратегия за тази марка, където показва най-доброто от себе си.

При създаването на външния вид на новите модели Peugeot 208, 2008, 3008, 5008, 508 и 508 SW той въведе стилистичен елемент, характерен за марката, наречен "нокти на тигър". Те бяха показани за първи път на очарователния прототип Peugeot Instinct през 2017 г. Тогава характерното осветително оборудване с елементи, заострени като зъби на саблезъб тигър, премина към серийния Peugeot 508, а след това и към останалите автомобили - от 208 и 2008 до 3008 и 5008.

 

Питър Хорбъри - Рамото на Хорбъри

Британецът Питър Хорбъри, завършил колежа по изкуства в Нюкасъл със специалност "Индустриален дизайн", стана известен много преди да бъде назначен за вицепрезидент по дизайна на китайската Geely Auto. По време на работата на Хорбъри за Volvo се появява нов стилистичен елемент във външния вид на шведските модели, наречен на негово име - "Рамото на Хорбъри". Този подчертан ръб на линията на перваза на прозореца беше изпробван за първи път от екологичната концепция Volvo ECC.

След това този елемент се появи на серийните модели на марката - първо върху флагманския седан Volvo S80 и от първо поколение на кросоувъра XC90, а след това и на останалите автомобили. Той напомня издутите калници на емблематичните модели Volvo PV444 и PV544, както и линията на перваза на прозореца на модела 240.

Най-интересно обаче е, че самият Хорбъри не е автор на "Рамото на Хорбъри". То е създадено от Дъг Фрешър, който работи в американското студио за дизайн на Volvo. Именно той създава концепцията ECC, а след това участва в разработката на седана S80 и създаде външния вид на първото XC90.

 

Ключови думи:

автомобили, дизайн

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 2 април?