Медия без
политическа реклама

Театралите си раздадоха награди "Икар" без публика

Най-добрият спектакъл е "Празникът" на Явор Гърдев в "Зад канала"

снимка: САБ
За пръв път в историята си наградите "Икар" бяха раздадени пред празна зала. На снимката - Елена Димитрова, лауреат за най-добра женска роля.

Със седем месеца закъснение и без публика театралите успяха да си раздадат награди "Икар" за 2020 г. Церемонията, която по традиция се провежда в Деня на театъра (27 март) бе отложена заради първия уплах от коронавируса, за да се проведе в разгара му в края на есента. Народният театър "Иван Вазов" посрещна само сто гости, съставлявани основно от номинирани и наградени. Столовете им бяха подредени на сцената, а залата зад тях (която междувременно затвори за зрители поне до 15 ноември) бе шокиращо празна. Все пак, макар и с маски и дистанция, настроението на вечерта не бе минорно.

Макар че в номинациите, обявени през януари, доминираха извънстолични представления, най-добрият спектакъл на годината е поставен в София. Това е  "Празникът" в Малък градски театър "Зад канала". Режисьорът Явор Гърдев го поставя по текста на Томас Винтерберг и Могенс Руков, който през 1998 г. се превърна във филма "Празненството" - първият на датското артистично движение "Догма 95". 

Все пак редица награди получиха проекти, създадени в Пловдив - миналогодишната Европейска столица на културата. "Слава" на Драматичен театър - Пловдив донесе на Стайко Мурджев "Икар" за режисура, а на Димитър Банчев - за поддържаща мъжка роля. 

За водеща мъжка роля бе отличен Йордан Ръсин - Андрей в "За едно явление от електричеството" по Антон Чехов (реж. Стилиян Петров, театър "Възраждане"), а при жените - Елена Димитрова за "Как е" по Самюел Бекет (театрална работилница "Сфумато"). Отново в спектакъл на Стайко Мурджев, но в столичния "Театър 199" играе изпълнителката на най-добрата поддържаща женска роля - Станка Калчева в "Най-бързият часовник във вселената". 

За дебют бяха колективно актьорите от спектакъла "Косвени щети", създаден по книгата "Войната не е с лице на жена" от Светлана Алексиевич (реж. Максима Боева, театър "Азарян", НДК).

Най-майсторското техническо осъществяване е на спектакъла "Одисей" по Омир от Александър Секулов - отново на Драматичен театър - Пловдив, с режисьор Диана Добрева. Най-добрата сценография, според САБ, е на Мариета Голомехова за "Последният човек" по Джордж Оруел (реж. Веселка Кунчева, Държавен куклен театър - Стара Загора). 

"Икар"-ът за авторска музика отива при Михаил Шишков-син за "За едно явление от електричеството", а за постижение в кукленото изкуство е отличен Милен Апостолов за музиката в "Меко казано" от Валери Петров (Държавен куклен театър - Стара Загора) и в "Хартиени истории" (театър "Корсар").

Нина Петровска получава "Икар" за постижения в областта на хореографията, а Стефан А. Щерев за "Нонумент", продукция на "Информбюро" и Музея на хумора и сатирата в Габрово.

Специална награда за своя проект "Медея", реализиран в Античния театър - Пловдив, получи актрисата Снежина Петрова, а почетни "Икар"-и получиха режисьорът Никола Петков (за чест и достойнство), музикантът Кирил Маричков (за принос към музиката) и актьорът Марин Янев (за изключителен принос към българския театър). 

Още по темата