facebook
twitter

Наблюдател

Защо мразим държавата и родината и се наричаме мърша?

Ако отъждествяваш територията с родината, а родината с държавата, при все че са драматично различни неща, много лесно можеш да подредиш в тази парадигма народа, обществото и отделния човек
6641

Несъмнено една от крилатите фрази, с които е просиял големият либерал, поет и депутат в Учредителното събрание – Дядо Славейков, е: „Не сме народ, а мърша“. Тя е крилата колкото поради собствената си експресивност, толкова и заради желанието, с което я цитира цялата българска интелигенция, желанието, с което я тиражира целият български елит през всичките 144 години от нейното изричане. И на народа не му остава нищо друго, освен да се държи като мърша, защото всеки възпитан народ слуша своите класици, интелигенция и елити.

Стана дума за това, докато пътувахме в автомобила на един телевизионен журналист из софийските привечерни задръствания на връщане от далечната му телевизия, до която в този час на деня таксита не стигат. „Често се чудя – каза той – откъде у нас тази унищожителна омраза към себе си! Това непрекъснато търсене на виновни и изкупителни жертви, това пълно отсъствие на национално самоуважение“.

Отговорих му, че знам. „Всичко идва от дефекта да се сливат понятията“, казах.

И наистина, човек много лесно слага знак за равенство между държавата и територията, между територията и природата, между природата и родината, между родината и народа. Така, ако има причини да мрази държавата, много лесно ще ги превърне в причини да мрази и народа, пък и всичко останало, което е отъждествил с нея.

Но откъде пък тази омраза към държавата?

Когато завършвах гимназия, бях от славния випуск „1300 години България“ (съответно от едноименния славен набор в казармата), тогава навсякъде се вееха конски опашки под пламенното ръководство на Людмила Живкова и в сянката на строящия се с ударни темпове НДК. Тогава много хора се смееха (пък и сега се смеят) как, видите ли, ние сме на цели 13 века, докато Щатите, например, имат-нямат 200 години. Смеят се, пропускайки да отбележат, че институциите на Щатите също са на има-няма 200 години, докато ние с 13-вековната древност само за последните 7 поколения имаме 4 различни конституции.

И още. В продължение на 653 от тези 1300 години (което си е баш половината) ние държава не сме имали. По-точно, имали сме, но тя е била или Византийската, или Османската империя, в което според мнозина няма нищо кой знае колко фатално, но някак обидно пада, когато се мъчиш да живееш със самочувствието на древен народ. В други 45 от тези 1300 години държавата беше репресивна и духовно извратена, доколкото атеизмът беше гръбнак на тоталитарната идеология, а социалистическият реализъм – основно и единствено направление в изкуството.

Що се отнася до годините, през които понастоящем нашите земи са били в границите на Византийската империя (патетично, но твърде неточно наричани „византийско робство“), аз поне нямам добра представа за вътрешната политика в тях. Знам само, че по това време глава на нашата църква е бил и Теофилакт Охридски – забележителен духовник и богослов, написал житието на св. Климент Охридски.

Другите години без държавност, онези в границите на Османската империя, са по-близки до нас като време и по-драстични като ефект върху историята, икономиката, културата и народопсихологията. В тях не просто отсъства наша държава, но присъства чужда такава. И не само чужда, но и враждебна. Един народ-пастир идва, за да завладее друг народ, да го превърне в стадо и да го пасе с грижата на добър стопанин. В рамките на чуждата държава народът-стадо, дори и да не е в робско положение, все пак е с различен статут, който подчертава отчуждението му от държавата. Тази държава е негов враг. Ще го повторя на нов ред:

Тази държава е негов враг. Ако условно приемем, че поколенията се сменят на 20 години, то за цели 24 поколения българи държавата е била несъмнен враг – потискала ги е, тормозела ги е и е гледала само да взема от тях, без да им дава почти нищо. Като прибавим към тях още осем от времето в границите на Византия, поколенията стават 32. Нека прибавим и още две от периода 1944-1989 г., за да закръглим поколенията на 34. За цели 34 поколения българи държавата, в която са живеели, на която са плащали данъци и за която вероятно и са воювали, е била враг.

Но защо държавата от периода на социализма да е враг на народа, нали си е съвсем нормална национална, българска държава? Не е като в другите два периода, когато е чужда. Да видим. Едно от първите мероприятия на тази национална българска държава е т. нар. Народен съд, когато бива унищожена голяма част от интелигенцията, премахва се политическият плурализъм и се слага край на културното развитие, започнало в първите десетилетия на ХХ век със забележителни образци. Собствеността беше отнета от индустриалците и от обикновените граждани. На практика беше отнета и от селяните, макар да продължаваха проформа да я водят кооперативна. Собствеността е важна предпоставка за свободата. Собствеността е важен елемент от свободата, така че с национализацията социалистическата държава извърши атентат именно против самата свобода. След като отне парите и собствеността на хората, социалистическата държава скъса с нормалността в икономиката и докара петилетките от СССР. Това доведе до тежки дефицити и бедност. Да, някои хора все още въздишат по времената, когато са им подхвърляли жълти стотинки, без да работят, но това не означава, че не са били бедни, просто не са го осъзнавали, защото не е имало с какво да се сравняват. Този период беше и време, през което можеше да влезеш в затвора за разказване на политически вицове. Вярно, имаше и партийно-номенклатурна класа, живееща привилегировано, но тя получаваше всичко не от частната, а от държавната собственост, тоест можеше във всеки един момент да спре да го получава, а такова очакване развращава нравите (между другото, точно това е системата и в Османската империя). Наличието на такава класа още повече задълбочи омразата към държавата. Затова казваме, че и соцдържавата е враг. Да повторим на нов ред:

Най-простата сметка показва, че

 

за 34 поколения в продължение на общо седем века държавата е била враг на българите

 

Как да обичаш такава държава? Как да приемаш институциите ѝ като нещо, създадено в твоя услуга и за твое удобство? Не можеш. Такава държава се мрази, такава държава се мами. Хайдутите от фолклорния епос не са по-различни от неосъзнатия анархист Андрешко, който въстава срещу институциите в лицето на съдия-изпълнителя. Всички те полагат упорити и целенасочени усилия да попречат на държавата да изпълни функциите си, защото са убедени, че тя работи против интересите им. Затова хайдутите и Андрешко са положителни литературни герои. Може би когато мине достатъчно време, кредитните милионери и крадците на ДДС също ще станат положителни герои в народното съзнание. Има мутри, на които вече им пеят хайдушки песни бунтовни, защото са показали силата и смелостта да прецакат държавата.

И стигаме дотам, откъдето тръгнахме. Ако днес отъждествяваш територията с родината, а родината с държавата, при все че номинално са драматично различни неща, то много лесно можеш да подредиш в тази парадигма също така народа, обществото и отделния човек. Ама как! Нали досега разправяхме, че държавата е враг на обикновения човек!

 

Е? Какво ви смущава? По пътя на омразата неминуемо забравяме откъде сме тръгнали,

 

иначе нямаше да е така налудничаво. Обикновеният човек мрази другия обикновен човек, защото го брои за част от народа (мършата), тоест от държавата (врага). Човекът дотам мрази държавата, че стига до нейното отричане – „Няма държава!“. Как да няма, на кого плащаш (или отказваш да плащаш) данъци, кого псуваш пред парламента, чия администрация е „раздута“? Държава има, просто не искаш да я признаеш за своя, защото я мразиш. А я мразиш, понеже я броиш за враг и тя действително е такава в половината ти историческа памет. Държавата не е равна на хората, но се състои от хора. Институциите не са тъждествени с обществото, но чрез тях то функционира. Нещата са оплетени и ако от едно тръгне омразата, ще засегне всички останали. Ех, де да не ни се бяха случвали това „османско присъствие“ и този „реален социализъм“! Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

72

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

Британският Генщаб: Русия е по-голяма заплаха от "Ислямска държава“ и "Ал Каида“

25.11.2018

3479 46
Европейски влак се композира

20.11.2018

Георги Гълов

528 1
Борисов е на крачка от хеттрик – пак да не довърши мандата си

Коментари

Страници

генек

Прекалено елементарно дори за писача. Родина и държава не са едно и също 

ppipi7766

Да се направи литературен анализ на:

„Не сме народ, а мърша“

явно не е по силите на Сула.

Прагматичен материалист като него не може да улови душата на поета.

Плъзга се по материлното и финикийската пързалка.

Да стигне до душата на поета за него е невъзможно.

hamel

Родина и държава не са едно и също

Е, да де, ама изглежда той наскоро го е схванал и се ентусиазирал да ни светне и нас.

Впрочем, никога не съм наричал народа  ни "мърша".

taraliom

 Ми тъповато е, аз съм роден 1974г. и май съм възпитан да уважавам държавата, само че когато я има. А това за държавата, територията и природата е някакъв висш интелектуален пилотаж, поне за семпли тъпунгери като мен.

Manrico
снимка на Manrico

Защо мразим държавата и родината и се наричаме мърша?

Според скромното ми и лаишко мнение самият дядо Славейков е дал отговора:

Всичко тежко, всичко мъчно е за нас!

Да прочетем и да цитираме стихотворението ни е тежко и мъчно, затова се чудим и пишем колонки:

 

Не сме народ, не сме народ, а мърша,
хора, дето нищо не щат да вършат.
Всичко тежко, всичко мъчно е за нас!
"Аз не зная! Аз не мога!" - общ е глас.
И не знаем, не можеме, не щеме
да работим за себе си със време.
Само знаем и можеме, и щеме
един други злобно да се ядеме...
Помежду си лихи, буйни, топорни,
пред други сме тихи, мирни, покорни...
Все нас тъпчат кой отдето завърне,
щот сме туткун, щото не сме кадърни...
Всякой вика "Яман ни е нам хала!" -
а всякому мерамът е развала...

Не сме народ! Не сме народ, а мърша,
пак ще кажа и с това ще да свърша.

Скоро имаше тук материал колко е трудно да се чете българската класическа литература заради архаизмите и турцизмите, наложи ми се да търся по гугъл -  туткун било непохватен, несръчен, яман - лош, мерам - цел.

unperson

Темата "Българинът и държавата" е важна но това че Петко Славейков и други след него наричали народа "мърша" не е съществено в случая и даже е подвеждащо. В основата на такива обиди може да стои и любов, и въобще проблемът попада в друга - психологическа - категория. Поставянето на "мършата" в заглавието е грешка.

Weiß

Уважаеми г-н Сула,

Старанието Ви да пишете е похвално, но в главата Ви е пълна каша.

Темата , която зачеквате без съмнение е актуална, но Вие влизате неподготвен и като слон в стъкларски магазин в нея.

Не става само с писане като чукчите г-н Сула, трябва и четене.

Много четене.

Думи думи

Либерал е бил П.Р.Славейков, какво да го правиш!

Стихотворението е писано през 1875г., и е разбираемо защо и по какъв повод, но последователите му за по-вече от век,  превърнаха неговата фраза за „мършата„ в своят символ- верую, та и до сега.

Кога се е изокал Славейков държава българска не е имало, а сега като я има, да се запитаме накъде ни водят, и какво виждане за бъдещето на държавността имат либералите. И не само у нас.

И ако в далечната 1875г. Славейков нарича народа „мърша„, че не ще да възстане, и да направи своя национална държава, сегашните либерали призовават за бунтове, които ще доведат до ликвидирането на националните държави, и установяване на Европейският халифат.

Пример - „бунтовете„ на жълтите жилетки във Франция.

Каква ирония със Славейков, но идеите, както и светът се развиват, нали така ?!

Кайзер Созе
снимка на Кайзер Созе

Де Славейков, де бунта на Гражданите на Париж, селяндур!

iron_man

Може и да е по-просто. Диаграмата на Вен "комунизъм" - "български национален характер през 19ти и началото на 20 век" може да е имала обща част, която никак да не е била несъществена. И защо "била"? Ами защото с отричането на комунизма може да са изпаднали и народни черти, които да са си били там и преди комунизма. Не че това може много да промени хората само по себе си, но изпадането на чертите от наратива (повествуванието?митологемата за настоящето и бъдещето?) на нацията оказва влияние върху общата социална атмосфера на нацията.

То, отричането на комунизма, може всъщност и преди официалния край на комунизма да е започнало, разбира се.

Meto_ot_Interneto

Мършата:
"пред други сме тихи, мирни, покорни…"
Типично за българските власти и днес.

дъртреалист

Hm...

Грешен въпрос - грешен отговор.

Колегата Сула се дразни от лековатото генерализиране, а прави същото.

С безсмислената формулировка "държавата мрази българите" през разните периоди, омесва и родина и култура и администрация (политическото управление).

За гражданина е важно дали има държава или няма, т.е. ред, който да му осигурява нормални условия за живот. В този смисъл и при ромеите и при османците ред е имало. 

Друга грешка, която се прави, е вменяването на някакъв "исторически детерминиран манталитет". 

На ниво население история има само в културата. Докато "политиката" не е исторична в този смисъл. Политическата идентичност на държавно ниво слабо засяга етническото самоопределяне, което е на родово ниво.

Единствено при последния "враждебен" период имаме деформация на условията за естествено развитие на хората, чрез преднамереното им увреждане. Което Сула добре подчертава, че става чрез отнемането на правото на собственост.

Лишаването от Свободата да управляваш живота си, щото в материалния свят това става през материалната осигуреност,

вече наистина десоциализира, отчуждава гражданина от държавата, превръща го в отшелник. Така наречената вътрешна миграция.

 

 

Пантелей

Ндаа... лека полека (като изхвъриш идеологическата опаковка) нещата се наместват... Българският селяндур е като френския пейзан... като немския бюргер... като английския ръстик... като руския крестьянин... става политичен когато нещата опрат до "хладилника" 

ИзъЛѷхнїдъ
снимка на ИзъЛѷхнїдъ

Родина и държава не са едно и също 

Не са едно и също само ако държавата в родината ти я правят византийци, турци, "съветски хора"  или американци.  Но, доколкото от доста години насам има редовни и демократични избори, държава и родина са едно и също. Като се появят в този форум толкова мнения под статиите за качеството на въздуха, здравеопазването и пенсионното осигуряване, колкото мнения има под статиите за лазерното оръжие на Путин и американското кацане на Луната - тогава, може би, ще се оправи и държавата. Щото каквито хората в родината, такава и държавата им.

protor

За едни прогресивни сили България е бантустан, територия, протекторат, колония... Хубаво е забелязал г-н Сула, че тая омраза към държавата се прехвърля и към народа, та малко са се позасегнали и се оправдават персонално как не били от тия.

Yantar

Някой има ли представа защо тоз все пише за някакъв си Картаген?

аванти дилетанти

Защото се изживява като римски сенатор.

аванти дилетанти

Защо непрекъсното се изказваш за неща, за които явно не си компетентен? Щом ти го правиш защо другите да не го правят? Във всяка област. Ето ти отговорът  за мършата.

виждащ

Слушах наскоро интервю по радиото със Сульо, по случай представянето на новата му книга, побрала всичките му публикувани до този момент бисери, за които някой трябва да даде пари (вместо да е обратното) , че и да му се възхищава.Явно се радва на голяма почит сред семейството си и от там си е повярвал.

Интервюто ясно доказа, че не само се мисли за интелигенция, ами и не се сърди на тия които не го мислят за такава.Те не съществуват за него.

 

Meto_ot_Interneto

За народа Славейков е написал и "Жестокостта ми се сломи".
Но българските власти до ден днешен си заслужават прозвището "мърша"..
Никога след Освобождението България не е била толкова унизително покорна пред "другите", както днес. Никога не е била толкова васална, дори и при бай Тошо.

 

Sine_metu

Пет., 07/12/2018 - 21:04 (нов)

taraliom

Ми тъповато е, аз съм роден 1974г. и май съм възпитан да уважавам държавата, само че когато я има.

 

Отлично. Имам предвид, че си роден 1974 г.

Щото Сула и подобните му са родени 1989 г. Затова ни знаят, ни помнят.

 

Но ти като роден '74 си бил в 8- ми клас преди '89 и си изучавал Научен комунизъм. Основната теза на Сула е наскубана именно от него.

Това е класическата постановка на Маркс за антагонистичната държава.

Съгласно Маркс- Сула всяка некомунистическа държава е антагонистична.

Всяка некомунистическа държава потиска една или друга обществена група.

 

Аз съм демократ и принципен противник на всички човекомразки писания.

Само за протокола ще отбележа, че потисканите при социализма бяха малцинство, а потисканите днес - мнозинство от българския народ.

Доказателства :

Потисканите при социализма бяха две групи - онези, които днес живеят по един или друг начин от частната си собственост, която нямаха при соца;според НСИ са по- малко от 1 милион души; и онези, които емигрираха заради потисничеството. По- трудно е да се каже колко са, но великодушно ще приема, че са всичките 1,5 млн. Значи 2,5 млн. общо. Малцинство и тогава, и сега.

Потисканите днес при най- просто приближение са бедните и онези в риск от бедност. Отново според НСИ са 54% или около 3,8 милиона. Дори само те са мнозинство. А не са само те.

 

Хипотезта, че живеем в някаква демокрация и мнозинството потискани сами са избрали да бъдат бедни отхвърлям като злостна обида към българския народ.

Sine_metu

Съб., 08/12/2018 - 14:28 (нов)

виждащ

Слушах наскоро интервю по радиото със Сульо, по случай представянето на новата му книга, побрала всичките му публикувани до този момент бисери, за които някой трябва да даде пари (вместо да е обратното) , че и да му се възхищава.Явно се радва на голяма почит сред семейството си и от там си е повярвал.

Интервюто ясно доказа, че не само се мисли за интелигенция, ами и не се сърди на тия които не го мислят за такава.Те не съществуват за него.

 

Какво мисли Сула за когото и да било, е без всякакво значение

wreckage
снимка на wreckage

Изявление:

Лично аз имам неутрално одношение към родината и държавата и никогаш не съм наричал Сула мърша.

Край на изявлението.

 

 

Горното ми изявление е предназначено да послужи за дистанциране од афторовите генерализации.

mick

Просто демокрация без лесни пари винаги се мрази. Покрай нея и държавата, щото е в ужасно състояние.  А хората се определят като мърша.. просто щото демокрацията е като кална яма влезеш ли няма излизане все те дърпа надолу. Каквито и партии да избереш.. каквито и хора.. накрая всичко става по-зле. Това е когато няма лесни пари - такива от огромни кредити с малка лихва които никога не се връщат.. когато някой ти дава постоянно пари за географското ти положение.. или просто по друг начин може и наркотици.. важното е да има пари на корем. Защото демокрацията винаги харчи повече отколкото произвежда и като няма пари отвън.. държавата бива опоскана.. както и хората в нея.

Sine_metu

Съб., 08/12/2018 - 15:36 (нов)

wreckage

Изявление:

Лично аз имам неутрално одношение към родината

 

И родината ли? Верно, че и за нея е писал тоа.

 

Значи. Некомунистическата държава - антагонистична, родината - пролетариите немат отечество и пролетарии всех стран, юнайт

 

Откога ви разправям, че Сула е криптокомунист.

Е, вече може да почерпи. Издигна се до настоящий коммунист.

То и бездруго между консерватизма и комунизма, разлика кажи- речи нема

Sine_metu

Съб., 08/12/2018 - 15:36 (нов)

wreckage

 

Забелеза ли недоглеждането в днешното писание?

Ни дума за коронния му номер "човекът като смес от добро и зло".

Се едно фелдкурат Ото Кац да служи литургия без "божията любов"

wreckage
снимка на wreckage

Забелеза ли недоглеждането в днешното писание?

то целото писание е изградено од грубо съчленени помежду си недоглеждания. Вместо да се опре на теологията, която не му е ясна, Сула се фкарва ф некви аритметики за робства, поколения и нам'кво си. Се ено ф стремежа си да изкарат некой друг виновен, фсички треа да правят бакалски сметки, събирайки робства и делейки ги на на некви поколения. Се ено през теа 1300 години на фсички на територията само националната държава им е била ф главите. 

 

Одсекъде лъха на домоткан детерминизъм и аматьорщина.

Кайзер Созе
снимка на Кайзер Созе

Цървул с претенции, ако те резюмирам?

ИлияНиколов

Добре, защо Сула, каквото и да пише, все стига до "лошия комунизъм" и почва една критика...

 

ppipi7766

Щото от "лошият комунизъм" е почнал.

Там е получил образование и т.н.

Травма в детството, сега изживява катарзис.😂

Страници

Влез или се регистрирай за да коментираш

×