Медия без
политическа реклама

Радини вълнения около новите Оскарови правила

Филмите ще си останат същите, малцинствените групи ще имат повече шансове за награда

10 Септ. 2020
„Дюнкерк“ (2017) на Кристофър Нолан имаше номинация за най-добър филм, въпреки почти изцяло белия си състав. Това не би било пречка и при новите правила.

Кърсти Али бе сред първите известни личности, които се включиха в “Туитър”, за да изразят несъгласието си с обявените вчера нови правила за допустимост в категолията „Най-добър филм“ на Оскарите. Идеята зад тях е да се засили расовото и полово многообразие както в творческите и техническите екипи, така и в темите и сюжетите на новите филми.

Актрисата, позната на българската публика най-вече от сериала “Бар Наздраве”, е известна и с това, че не се страхува да изразява мнението си - дори и когато може да изглежда спорно за мнозина. Така например в края на март Али (която е и сциентоложка, подобно на други холивудски знаменитости като Том Круз и съпругите му) публично благодари и похвали президента Тръмп за отличния начин, по който ръководи страната и решава всички проблеми. Вчера сутринта обаче тя не беше благодарна, а възмутена от новите правила:

„Това е позор за творците навсякъде. Можете ли да си представите някой да казва на Пикасо какво да рисува в картините си?  

Вие, хора, сте се побъркали.

Контролирате творците, контролирате индивидуалната мисъл… ОСКАР ОРУЕЛ“, написа актрисата. 

Малко по-късно този текст изчезна и Али обясни: „Изтрих първия си туит за новите правила за "Оскар" за най-добър филм, защото смятам, че това беше лоша аналогия и погрешно представяше моята гледна точка. Аз съм 100% зад многообразието, приобщаването и толерантността. Противопоставям се на задължителните произволни проценти, свързани с наемането на хора във всеки бизнес". 

Часове по-късно Али добави, че многообразието и приобщаването „трябва да бъдат изучавани и преподавани толкова добре и истински, че по естествен път да станат втора природа за нашите деца“. На това трудно може да се възрази, но тежките критики и леките подигравки със звездата вече бяха подети. 

Russia Today (RT), държавната руска телевизия, която се излъчва по платени канали в САЩ, излезе със заглавие „Квотите за „многообразие“ на Оскарите могат да възпрепятстват разказването на истории и да запълнят филмите с безсмислени проформа образи“. 

Всъщност реакциите на Кърсти Али, RT и масовите възмутени коментари в социалните мрежи - как

идва краят на доброто кино

и вече ще знаем кои филми да не гледаме - номинираните за “Оскар”, разбира се, бяха прибързани и написани без запознаване с новите правила.

Сгрешиха (но по-малко) и онези, които побързаха да се зарадват, че в Холивуд настъпва нова ера на расово многообразие, приобщаване и толерантност. Това трудно  ще се случи, преди „да възпитаме нашите деца така, че тези неща да им станат  втора природа“, както казва Кърсти Али.

Въпросът, който изглежда вълнува най-много противниците на новите правила е идва ли краят на филмите за хетеросексуални бели мъже? 

След внимателно прочитане на правилата и преглед на номинираните за най-добър филм заглавия от последните десет години, в британския вестник „Телеграф“ са забелязали, че дори и тези правила да бяха въведени преди 10 години, те не биха оказали почти никакво влияние върху състезанието за най-добър филм. Не биха повлияли непременно на историите, в които участват само бели мъже. Защото новите стандарти всъщност не са никак трудни за изпълнение. 

Филмите ще трябва да отговарят на два от четирите стандарта, покриващи: А. Представяне на екрана, теми и сюжети.  Б. Творчески екипи  В. Достъп до индустрията и възможности и Г. Развитие на публиката. Правилата са много конкретни за броя на хората от различни недостатъчно представени групи, които трябва да бъдат приобщени.

Разглеждайки победителите в категорията за най-добър филм през последното десетилетие, в “Телеграф” не открили нито един, който не би се класирал, ако те вече действаха. Недостатъчно представените групи включват жени, членове на няколко расови или етнически групи, хора, които са LGBTQ +, и „хора с когнитивни или физически увреждания или или с увреден слух“. Да не забравяне, че в САЩ малцинствените расови и етнически групи са повече от 40% от населението. 

„Опитахме се да открием един-единствен пример сред номинираните за най-добър филм, който да не отговаря на новите условия и най-подходящ изглеждаше “Дюнкерк” на Кристофър Нолан от 2017 г.“, пише “Телеграф”.

Може ли да мине филм само за бели, хетеросексуални мъже

- британски войници и моряци, - който съответно има и много бял и мъжки актьорски състав. От  изданието очаквали, че може би ще има проблеми с номинацията  по новите правила. Но не.

При внимателно прочитане на правилата, се оказва, че дори хипотетичен филм с изцяло бял, изцяло мъжки актьорски състав и дори изцяло бял екип зад камерата, може да се класира, като отговаря на изискванията за допустимост по стандартите С: Достъп до индустрията и възможности и  Г. Развитие на публиката. Не забравяйте, че е достатъчно филмите да отговарят на два от четирите стандарта, за да бъдат допустими.

С други думи, филм за бели бизнесмени от Уолстрийт или викинги по море - които изглеждат обезпокоително лишени от многообразие - също могат да попаднат в номинациите, ако наемат или предлагат възможности за платени стажове и чиракуване, или работа в маркетинга, рекламата и разпространението на членове на недостатъчно представени групи.

Така че следващия път, когато чуете някой да се оплаква, че режисьор или актьор, който е чернокож, LGBTQ+ и жена е спечелил “Оскар”, само заради квотите - да знаете, че това не е непременно вярно. Реални разлики и големи промени в начина, по който Холивуд прави бизнес, не се очакват. Но пък настина представителите на малцинствени групи ще получат по-големи шансове в света на киното.