Медия без
политическа реклама

„Мъртвата царкиня“ никога не умира напълно 

Камелия Хатиб е в главната роля в модерната приказка на Николай Коляда

07 Яну. 2023ИРИНА ГИГОВА
Беатрис Бочева
Камелия Хатиб в образа на Рима - понякога спасител, друг път Доктор Смърт за четириногите.

Режисьорката Ана Батева и нейното SPAM Studios, които през 2018 г. за официалния си дебют като независима театрална формация доведоха на живо у нас един от най-значимите съвременни европейски драматурзи – руснака Николай Коляда, наскоро отново съумяха да подложат зрителите на емоционален електрошок с негова пиеса. За втори път след „Кокошка“ младите театрали се потапят до шия в калта на универсалното човешко гето, за да разкажат едновременно трагикомичната и поетична „Приказка за мъртвата царкиня“ – история за неколцина аутсайдери, чиито пътища за кратко се пресичат и разминават в западнала ветеринарна клиника в руската провинция.

Обитател и действащ лекар там – понякога спасител, понякога Доктор Смърт, е Рима – невзрачна под рижата перука и мръсните дрехи млада жена, привидно със закоравяло от алкохола и неизбежните убийства сърце. В ролята е отличната Камелия Хатиб от Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ – Плевен, позната и като една от медицинските сестри в сериала „Откраднат живот“. В „бърлогата“ й една вечер се събират внезапно пристигнала от столицата нейна приятелка, Нина, представяща се за манекенка (Александра Димитрова), и тръгналите уж да купуват домашен любимец квартален пияница Виталий (Петър Петров-Перо от моноспектакъла „Морфин“) със своя приятел Максим – приличен женен мъж, отегчен от битовизми и семейна проза (Владимир Солаков). Липсата на каквато и да било перспектива е вкарала всички тях в хронична екзистенциална криза. Както и в други пиеси на Коляда, в тази компания започват да прехвърчат искри, развихря се типичен руски запой с много алкохол, бруталност, отчаян секс, копнежи по някакъв различен живот, по доброта и порядъчност…

Рима-Хатиб е сякаш трагикомична модерна „перифраза“ на героините на Достоевски – чисти сред повсеместната поквара, запратени на житейското дъно, но въпреки това все още с поглед към звездите. На нея не й остават много полезни ходове в постсъветската сивота – освен достойнството и свободата да избере кога и как да умре. Или да се възнесе на фантазията си под падащия сняг подобно на Маргарита на Булгаков…

Трябва да се признае на режисьорката Ана Батева и нейните артисти, че са постигнали руското „дуенде“ – онова толкова характерно за класиците, както и за драматургията на самия Коляда, изстъпление на душата, която жадува любов и красота сред мрачна и безрадостна действителност – защото как би могла да съществува иначе?! В същото време това са и общовалидни проблеми на малкия човек в глобалната периферия на живота, където милиони хора продължават да мечтаят въпреки недостига на добри поводи. Затова мъртвата царкиня никога не умира напълно – като надеждата, която се предава последна.

Музиката към спектакъла е на Стефан Здравески, съосновател на SPAM Studios. Двамата с Ана се запознават с Николай Коляда през 2016-а на организирания от драматурга театрален фестивал в неговия Екатеринбург, където гледат „Мърлин Мълро“ и остават безмълвни. „Приказка за мъртвата царкиня“ досега не е поставяна в България – избор колкото лесен, толкова и труден сред списъка с над 120 пиеси, създадени от автора, повечето от които се играят в цяла Европа.

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура“. Следващите представления са тази вечер и на 30 януари от 19.30 ч. в I AM Studio на ул. „Георги С. Раковски“ 149.