Quantcast

Медия без
политическа реклама

Председателката на СЕМ оцеля след вот за оставката ѝ

Соня Момчилова заяви, че още повече ще се държи напук на органа, който оглавява

15 Дек. 2022

Двама от петимата членове на Съвета за електронни медии поискаха оставката на шефа му Соня Момчилова, но самата тя и останалите в СЕМ не позволиха предложението да бъде прието. Точката бе включена като извънредна на днешното заседание по искане на бившия водещ от „Дарик радио“ Пролет Велкова и на юриста Симона Велева. През май тази година двете станаха членове на медийния регулатор от квотата на Народното събрание по предложение на „Демократична България“ и „Продължаваме промяната“. Преди това Момчилова бе назначена в СЕМ от президента Румен Радев. Съгласно Закона за радиото и телевизия за оставката на председателя е необходимо квалифицирано мнозинство от 4 гласа.

Велева и Велкова мотивираха искането си с това, че в лични публикации в профила си във „Фейсбук“ и в телевизионни, радио и други интервюта Момчилова изказва мнения, които се различават от позицията на СЕМ, макар че в същото време тя говори от името на съвета в качеството си на председател. Преди дни Момчилова безцеремонно нападна журналистката Мария Черешева след нейно участие в международното разследване за нерегламентирана употреба на сила и нечовешко и унизително отношение от страна на българските гранични власти към мигранти, незаконно преминали границата на страната и търсещи закрила. Впоследствие оставката на шефа на СЕМ бе поискана от Българския хелзинкски комитет и от Асоциацията на европейските журналисти - България, а вчера международната журналистическа организация "Репортери без граници" окачестви изказването й като недостойно за позицията, която заема. "Не искам оставката за вашето лично мнение за това разследване, а защото с вашата позиция ангажирате регулатора", разясни мотивите си Симона Велева. Тя допълни, че изказването на Момчилова е нанесло "непоправима репутационна щета" на СЕМ и е предизвикало отзвук в чужбина.  

Освен това в серия свои интервюта Момчилова оспори и това дали българските журналисти и медии трябва да са на страната на Украйна след агресията на Русия на нейна територия. Относно това Пролет Велкова коментира, че шефът на СЕМ разпространява "антидемократична пропаганда" и "кремълски опорни точки", сред които, че войната в Украйна била оправдана.    

Освен самият шеф на СЕМ, срещу искането за нейната оставка гласуваха другият представител на Румен Радев в СЕМ - бившият репортер в Би Ти Ви Габриела Наплатанова, както и избраната с гласовете на ГЕРБ през 2019 г. Галина Георгиева. В отговора си на Велева и на Велкова Соня Момчилова не изрази никакво съжаление за думите си досега и заяви, че съжалява само, че не е дала още по-голяма публичност на изказването си за работата на Мария Черешева. "Става дума за публикация в личния ми профил във "Фейсбук", тя беше за мойте приятели. Смятам, че когато държавни институции са поставени в оправдателен режим, СЕМ трябва да изрази отношение. Тъкмо затова сме тук, ако СЕМ не реагира, то тогава с пълно основание могат да продължат да ни питат какво работим. Ако не бях на тази позиция, изказването ми най-вероятно щеше да бъде подминато и нямаше да бъде взето предвид. За престижа на СЕМ ще замълча, защото репутационната щета за него е много отдавна и е налична", заяви в изказването си Момчилова. 

 

НАБЛЮДЕНИЕ

СЕМ: Коментарите на водещите на "Политически некоректно" по БНР са субективни за редица събития и теми 

В политическите предавания на програма „Хоризонт“ на БНР – сутрешният блок „Преди всички“, следобедният „12+3“ и съботно-неделното предаване „Политически некоректно“ проблем с плурализма има единствено в „Политически некоректно“, на което водещи са Петър Волгин и Силвия Великова. Това стана ясно от доклад на експертите на Съвета за електронни, изготвен въз основа на наблюдение на трите рубрики, осъществено през есента. Мониторингът е за спазването на изискването на Закона за радиото и телевизия, според което БНР и БНТ трябва да „отразяват различните идеи и убеждения в обществото чрез плурализъм на гледните точки във всяко от новинарските и актуално-публицистичните предавания с политическа и икономическа тематика“. Експертите на СЕМ смятат, че структурата на „Политически некоректно“ във всеки негов брой  да се прави интервю само с един гост по основната тема „не предпоставя условия за разгръщането на множество възгледи и гледни точки“. СЕМ отбелязва още и че наличието на анкета със слушателите чрез социалните мрежи и по телефона „създава предпоставки за избирателен подбор на мненията“. „Включването на коментари от страна водещия и негови сътрудници също накланя везните към субективен подход на редица събития и теми“, се казва в доклада. Заключението е обаче, че в наблюдаваните 4 издания на „Политически некоректно“ няма нарушение на ЗРТ.  Мониторингът бе одобрен с 4 гласа "за" и 1 "въздържал се" (Галина Георгиева). 

Още по темата