Медия без
политическа реклама

Пикасо - „чудовище, лъжец и гений, загубил контрол над себе си“

Как са приели преди 120 години първата изложба на великия художник

25 Юни 2021
Wikipedia
Пабло Пикасо, „Синята стая“, 1901 г. — един от най-ранните образци от „Синия период“ на художника.

На 24 юни 1901 г.  в Париж се открива първата изложба на 19-годишния испански художник Пабло Руис Пикасо. Първите му критици били обезпокоени от неговата плодовитост и от лекотата, с която творял, по-нататък следват и възхищения, както и по-тежки обвинения. В картините едни виждали  проявления на на сатанизъм, шизофрения и тривиалност, други — виртуозността и гении. Руското издание Weekend предлага критични отзиви за творчеството на Пикасо, публикувани след изложбата и през следващите повече от 100 години — които далеч не винаги са много ласкателни. 

----

"Казват, че още няма 20 години, а рисува по три картини на ден. Тази неудържимост е опасна за него;  виртуозността му се отдава с леката, а това е твърде лесен успех."

 Фелисиен Фагу, поет, критик, La Gazette d'Art, 1901

 

"Даровитият Пикасо е неспокойно търсеща, но лишена от „личност“ фигура, много типична за нашето време, когато всеки иска да е оригинален, но истинска оригиналност почти винаги липсва."

 Анатолий Луначарски, публицист, бъдещ народен комисар по образованието на РСФСР, „Младата френска живопис“, 1913 г.

 

"Картините на Пикасо са йероглифите на Сатаната."

Георги Чулков, поет, критик, Аполон, 1914

 

" Пикасо е прекрасен художник, дълбоко трогателен, но в него няма красота.  Всичко е преходно, всичко е криза."

 Николай Бердяев, философ, "Пикасо", 1914

 

"Когато влезете в залата, където са събрани творбите на Пабло Пикасо, ви обгръща зловещо мистична атмосфера, достигаща до ужас. Това е задушливостта на гроба."

Сергей Булгаков, философ, "Трупът на красотата", 1914

 

"Геометричните мацаници на Пикасо го изведоха в светлината на прожекторите, докато талантливите художници кротко чакат да бъдат изложени."

Лео Полд, журналист, критик, La Grimace, 1917

 

"Виждал съм работи на лунатици, затворени в психиатрични болници, и ще кажа, че рисунките на тези луди художници са много по-добри от предполагаемите „произведения на изкуството“, които видях в изложбата."

Франсис Ксавие Деркум, лекар, The Washington Times, 1921

 

"Стават ли жените по-малко красиви? Ако не, защо много съвременни художници правят женските фигури тежки, почти безформени, а лицата им лишени от привлекателен чар?"

Ogden Standart Examiner, 1922

 

"Сред пациентите могат да се разграничат две групи: невротици и шизофреници. Първата група рисува картини с дълбоко и отчетливо чувствено отношение. Втората група, напротив, създава произведения, които моментално издават откъсването им от чувствата. Тази група включва Пикасо."

Карл Густав Юнг, психиатър, Neue Zuercher Zeitung, 1932

 

"Често работата му създава впечатление, че художникът напълно е загубил контрол над себе си и средновековният човек, без да се колебае, би видял в картините му нечисти сили."

Александър Беноа, художник, Breaking News, 1935

 

"Вече не харесвам Пикасо, но честно казано, той е единственият съвременен художник, за чиято работа можете да платите пет хиляди долара. Другите не струват и пет."

Джон Греъм, художник, от Системата и диалектиката на изкуството, 1937

 

"Да върви по дяволите. Никога не е бил добър художник. Той е един от най-добрите политически интриганти."

 Сър Алфред Мънингс, президент на Кралската академия на изкуствата, 1940 г.

 

"Като произведение на изкуството това е едно от най-некачествените произведения в световната история. Седем на три метра чиста порнография и екскременти върху Герника".

Хосе Мария Урселай, художник, 1946 г.

 

" Пикасо със сигурност е гений, но не е ли неговата иконоборска ярост предвестник на завръщането в тъмните векове?"

 Валдемар Жорж, критик, Панорама на френската живопис, 1946

 

"Когато гледам картини на Пикасо, винаги изпитвам двойствено чувство.  Струва ми се, че той е и гений, и лъжец.  Имам усещането, че присъствам на покушение, организирана от хитър магьосник върху човешко лице, при това движен от омраза към това, което изобразява."

 Франсоа Мориак, писател, 1963 г. 

 

"Като оправдание за Балзак и Пикасо може да служи обстоятелството, че по-дълбоките и правилни идеи, често се осъществяват в много уродлив вид."

Михаил Лифшиц, теоретик на изкуството, "Защо не съм модернист", 1963

 
"Това са нелепи драсканици на полулуд тъпак в навечерието на смъртта. Това мога да кажа за тях."

Дъглас Купър, историк на изкуството, писмо до Connaissance des Arts, 1973

 
"Пикасо е гениално чудовище и безразличен садист."

Марина Пикасо, внучка на Пабло Пикасо, 2004 г.


"Пикасо беше просто голям самохвалко. Повечето от работите му всъщност са тривиални."

 Жермен Гриър, писател, The Guardian, 2010

Ключови думи:

Пикасо, отзиви