Медия без
политическа реклама

Италия се възмути от "преоблечената" Венера на Ботичели

Легендарният образ стана посланик на туризма в страната

23 Апр. 2023
https://www.italia.it/en/open-to-meraviglia
Венера на площад "Сан Марко".

Венера на Сандро Ботичели става посланик на италианския туризъм, обявиха на тържествена пресконференция в Рим италианската министърка на туризма Даниела Сантанке, министърът на спорта Андреа Абоди и министърът на външните работи Антонио Таяни. 

Централната фигура от картината "Раждането на Венера" на Ботичели е една от най-известните - образно казано, жени в света. Творбата на Ботичели, представяща голата Венера с изящните черти и развяващите се руси коси, се намира в галерията "Уфици" във Флоренция. По идея на министерството на туризма и на Италианската националната агенция за туризъм и с помощта на компанията за комуникации "Армандо Теста" тя се превърна в съвременна млада дама, облечена така, както би се облякло всяко обикновено момиче днес, пише БТА. Венера има в гардероба си дънков минижуп и дънкова риза, елегантен морскосин костюм с къса пола и раирана блузка, дълга небесно синя пола и бяла ефирна риза, летен сив костюм,  бляскава парти рокля, ски екип. Съвременната Венера си прави селфи със смартфона си на площад "Сан Марко" във Венеция, похапва пица на брега на езерото Комо, готви се да яхне велосипед на фона на Колизеума в Рим, поседнала е на стъпалата на живописно италианско градче... Казано с две думи, Венера на Ботичели се е превърнала във виртуален инфлуенсър, който ще рекламира активно италианските забележителности в рамките на национална кампания, наречена Open to meraviglia ("Отворен за чудото" на англо-италиански). Meraviglia на италиански означава чудо, но много често се използва за обрисуване на италианските природни, исторически и културни забележителности.

Кампанията ще е активна в интернет на сайта Italia.it, в социалните мрежи и в акаунта в Инстаграм venereitalia23. В нея са инвестирани 9 милиона евро, отбелязва АНСА.

Дали обаче властите успяха да убедят италианците, че виртуалната инфлуенсърка Венера ще е от полза за чудесата на Италия? Италианското общество е разединено по въпроса. Някои чисто и просто се смеят с глас при вида на Венера на Ботичели, накипрена като блогърка. Други са възмутени от принизяването и банализирането на един шедьовър по този начин. В мрежите се завъртяха и много колажи и мемета с виртуалната инфлуенсърка Венера.

Разделението по въпроса достигна дори правителството. Заместник-министърът на културата Виторио Сгарби припомни, че оригиналната Венера на Ботичели е гола и така е трябвало да бъде показана на света, вместо да бъде дегизирана по този банален начин. Той изрази и недоволство от мотото на самата кампания, в която половината текст е на английски, а другата на италиански. "Понякога, когато човек не може да измисли нещо по-добро (от един шедьовър), то по-добре е да не прави нищо", подчерта Сгарби.

Мнозина оприличиха преоблечената Венера с Киара Ферани – италианската инфлуенсърка, изявяваща се и като бизнес и шоу дама, филантроп, модна икона и съпруга на известния италиански рапър Федец. Преди три години, когато след локдауните заради коронавирусната пандемия страната започна да се отваря за туристите, Ферани направи фотосесия за сп. "Вог" именно в "дома на Венерата на Ботичели" - "Уфици" във Флоренция. Тя позира с разнородни тоалети, често пъти доста оскъдни, пред шедьоврите там, включително и пред картината "Раждането на Венера". Мнозина бяха скандализирани тогава от неуважението към изкуството, демонстрирано чрез фотосесията с участието на Ферани. Много критики отнесе и самата управа на музея, допуснала подобна фотосесия. Но веднага след това музеят "Уфици" се превърна в една от актуалните теми в младежките социални мрежи Инстаграм и ТикТок и посещаемостта в галерията нарасна, което мнозина посочиха като резултат от "Ефекта на инфлуенсърката Киара Ферани". Така че е вероятно новата рекламна кампания с виртуалната инфлуенсърка Венера на Ботичели да даде същия резултат.

Това обаче не може да оправдае гротескното излъчване на кампанията, коментира италианското издание "Арттрибуне". Посланието на кампанията е банално и ориентирано към лайкове в социалните мрежи. Кампанията злоупотребява със стереотипите (красива жена с модерни дрехи), за да рекламира чудесата на Италия, които нямат изобщо нужда от подобна реклама, допълва изданието.