Медия без
политическа реклама

"Годзила срещу Конг": чудовищата спасители

Битката между филмовите гиганти дава надежди за завръщането на големия екран

05 Апр. 2021
снимка: Уорнър
"Годзила срещу Конг": кой може да устои не на едно,а на две добре нарисувани с компютър чудовища?

Повечето днешни зрители в моловете едва ли помнят оригиналната Годзила на Иширо Хонда, създадена за японската компания Toho през 1954 г. - и доста бутафорна от съвременна гледна точка. 9 години след ядрената катастрофа в Хирошима и Нагасаки тя постави не само етични въпроси, но и началото на нов развлекателен жанр - кайджу, филми, в които страховити създания сеят ужас след себе си, а човечеството някак все се измъква на косъм. Само японците заснеха 28 филма по темата, годзила се превърна в попкултурен феномен, та Холивуд на свой ред също прегърна студенокръвното. Но първият пълнометражен американски гастрол на влечугото - "Годзила" на Роланд Емерих от 1998 г., се сгромоляса с гръм, трясък и едва 300 милиона приходи въпреки зрелищните ефекти и прекършената Статуя на свободата. Мнозина си спомнят филма с Матю Бродерик не като апокалипсис, а като комедия. Затова опитът на студията Legendary и Warner Bros да върнат Годзилата на екран през 2014 г. бе приет с ентусиазъм.

Да влезе Кинг Конг - гигантската човекоподобна маймуна, дебютирала на киноекрана в САЩ през далечната 1933 г., в края на Голямата депресия. Тя също претърпя многобройни интерпретации през годините, прескачайки от джунглите до върховете на "Емпайър стейт билдинг" и вече несъществуващия Световен търговски център (в екранизацията от края на 70-те). Също като Годзила, днес Кинг е част от "чудовищната Вселена", или MonsterVerse, на "Уорнър", а последната й до момента поява на големия екран бе в "Конг: Островът на черепа" от 2017 година. 

Любопитен е може би фактът, че двете страховити създания вече са се срещали - в японски филм от 1962-ра, заснет от самия Иширо Хонда. Затова толкова по-очакван бе новият "Годзила срещу Конг", който пристига с гръм, трясък, 160-милионен бюджет и (поне отчасти) затворени от над 1 година киносалони.

Обещаващият дебют на чудовищния екшън бе в Китай, който е новият най-голям кино пазар на планетата. Само за три дни в премиерния уикенд на "Годзила срещу Конг" китайците купиха билети за 70.3 милиона долара - най-силният дебют за "вносно" заглавие в историята на китайското киноразпространение. 

Картината изглежда обещаваща и в САЩ, където под оптимистичните новини за масово ваксиниране най-сетне отвориха врати кината в Ню Йорк и Лос Анджелис. "Годзила срещу Конг" стана най-успешната американска премиера от началото на пандемията през март 2020 г., събирайки 32.3 милиона долара от петък до неделя. Всъщност филмът беше пуснат на вътрешния пазар в сряда и вече е събрал 48,5 млн. от прожекции в САЩ и Канада. 

Това е нищо в сравнение с числата, които блокбъстър като този би спечелил при премиерата си преди Covid-19. Но сравнено с другите плахи опити да бъдат разпространявани филми на голям екран от началото на пандемията, успехът е значителен - особено като се има предвид, че подобно на другите заглавия на "Уорнър" от декември насам, той дебютира не ексклузивно на големия екран, а едновременно в кината и за домашен стрийминг (чрез HBO Max). 

В международен план „Годзила срещу Конг“ прибави 71,6 млн. долара към боксофис успеха си и вече се радва на печалба - до момента зрелищната схватка между чудовища е генерирала 285,4 млн. долара.

„Резултатите на „Годзила срещу Конг“ са абсолютно впечатляващи и представляват добре дошло завръщане за индустрията, която се опитва да открие пътя напред от повече от година“, твърди опитният медиен анализатор от Comscore Пол Дергарабедян. „За всеки, който се съмняваше, това представяне е пореден знак за това колко устойчива може да бъде индустрията с кината“, казва и Шон Робинс, главен анализатор в Boxoffice.com.

През уикенда 55% от кината (спрямо данните за 2019 г.) в Северна Америка бяха отворени - общо около 3000 салона, сочат данни на Comscore. По-голямата част от залите оперират на около 50% от капацитета си, за да съблюдават противоепидемичните мерки. 

„Това отново трябва да изпрати послание на студиата, че аудиторията по света е жадна за големи филмови премиери“, допълва Робинс. „Ако „Годзила срещу Конг“ може да достигне тези резултати във все още свития вътрешен пазар при едновременна премиера в стрийминг, представете си какво ще могат да постигнат други блокбъстъри в предстоящите месеци. Един спящ гигант наистина започва да се пробужда“, коментира той.

Премиерата на "Годзила срещу Конг" в България предстои - той трябваше да излезе на 26 март заедно със световната премиера, но кината у нас бяха затворени заради ковид. От 1 април те получиха разрешение да работят с 30% заетост, но засега са отворили врати само арт салоните. Разпространителите "Александра филмс" не са се ангажирали с нова дата през април.

In theaters and streaming exclusively on @HBOMax* March 26. *Available on @HBOMax in the US only, for 31 days, at no extra cost to subscribers.https://www.go...