facebook
twitter

Вие сте тук

3 постове / 0 нови
Последно съобщение
Вестник СЕГА
Месец преди теста на тол системата всичко тъне в мъгла

"Няма отлагане на тол системата за догодина. В промените на Закона за пътищата се предвижда само отлагане на търговската експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние. Тя ще бъде въведена в техническа експлоатация на 16-и август. Целта е да се добие представа за същинските разходи на превозвачите за тол таксите". Това заяви пред БНР председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски.

Той уточни, че въз основа на тестовете в реално време ще бъдат определени тарифите и стартовият обхват на пътищата с тол такси. "Целта е събиране на приходи, които да гарантират финансова устойчивост на пътния сектор. Да има покритие на трасетата, които се използват от транзитния тарифи. Да има възможност за нулеви ставки на пътищата в лошо състояние", обясни той.

На въпрос защо АПИ се лишава от няколко милиона лева като вече няма да се занимава с предоставянето на бордовите устройства на тировете и с изчисляването на таксите за използване на пътищата, а тази дейност ще бъде прехвърлена към частни компании. "Държавата не губи. АПИ не преотстъпва, а търси възможно най-доброто и конкурентно обслужване на клиента, както е в Европа. Конкуренцията не е по отношение на таксите, а в обслужването на клиента. Съществува консенсус в ЕК, че услугите трябва да се предоставят от частни компании, което е в полза на обслужването на клиентите, защото, ако АПИ продава бордови устройства, това е все едно НАП да продава касови апарати и след това да контролира приходите", каза Терзийски.

По думите му превозвачите вече са се снабдили с бордови устройства от европейски доставчици на услуги и държавата, ако се влезе в конкуренция с тях, би загубила от ангажиментите, свързани с устройствата. "За държавата е изгодно да бъдат делегирани тези дейности на европейски и на национални доставчици на услуги", смята Терзийски.

Не на всеки камион ще трябва да се инсталира бордово устройство след въвеждането на тол системата. Тези, които разполагат с GPS, няма да имат нужда от оборудване. В момента само един национален доставчик на услуги (НДУ) има право да разпространява бордови устройства. Според Нанков са регистрирани три доставчика и се очаква и четвърти, затова не можело да се говори за монопол според него. Проблемът е, че макар и регистрирани, останалите доставчици нямат действащи договори и на практика не могат да работят.

Бордовите устройства, които се използват в България, ще могат да се ползват и в Европа. "Ние сме взели решение да имаме собствен орган за издаване на уникални номера на бордови устройства. Ще можем на всички тях да издаваме уникален номер, както на кредитна карта, и да могат да са валидни не само тук", коментира Олег Асенов от тол управлението.

Допълнителните доставчици за GPS услугата най-вероятно няма да сключват договори, а ще има списък с тези, които са одобрени да предават данните. Няма да има нужда и от специална интеграция към НДУ. След като фирмите пратят на доставчиците данните за това откъде е минал камионът, те сравняват дали е вярна информацията, "отделят" участъците, за които се плаща такса, и изчисляват дължимата сума. На въпрос защо АПИ не може да прави всичко това, Олег Асенов от националното тол управление обясни, че пътната агенция няма нужния софтуер "не защото не иска, а защото такава е по задание работата на тол оператора".

Тол системата засега има връзка само с Агенция "Митници". Все още се изгражда такава с НАП и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

По-малко от месец преди старта на тестването на тол системата на 16 август все още не са ясни крайният обхват и окончателните такси за камионите и автобусите. В петък регионалното министерство и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) представиха карта с евентуалния обхват на пътищата, за които ще се плаща тол такса. Става въпрос за около 6 хил. км, почти двойно по-малко от планирания първоначално обхват от близо 11 хил. км. Предвижда се като начало да се плаща за магистралите, първокласните пътища и някои шосета от втори клас. Превозвачите обаче заявиха, че ще настояват за още по-голямо свиване на платените участъци. 

Както и да бъдат определени в началото платените участъци, с времето обхватът на тол системата ще се разширява. Според плановете на управляващите след поетапното рехабилитиране на пътища и след повишаване на доходите на населението ще се таксуват все повече и повече отсечки от пътната инфраструктура. Системата за контрол се изгражда за цялата предварително определена пътна мрежа. 

Няма крайно решение и за цените. От министерството споменаха за примерни тарифи, като най-високата - 36 ст. за километър - е за най-тежките камиони, които замърсяват най-много. (Това са автомобили над 12 т с екокатегория Евро 0.) Доста висок обаче е и най-евтиният вариант, предложен от министерството за камионите над 12 т с повече от три оси и Евро 6 - 26 ст. на километър. Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи заяви, че ще продължат преговорите за по-сериозно намаляване на цените.

Вървят и преговори автобусите, които извършват обществен превоз по редовни линии, да бъдат освободени от тол такси изцяло, като няма да заплащат и винетна такса. Това няма да важи за случайния (екскурзии) и специализирания (служебния и ученическия) превоз. Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи заяви, че дори 1 ст. на км ще бъде твърде висока цена, тъй като се работи с дългосрочни договори по определени маршрути. "Масово в Европа е практика не само автобусният транспорт по редовни линии, а изцяло - и специализираният и случайният превоз да е освободен тол такси", каза тя. 

Превозът на ученици обаче попада в категорията на специализиран превоз, затова Милтенова заяви, че преговорите за падане на цените ще продължат.

 

Към статията във в. СЕГА
Solace

Единствената полза от тол-таксите е, че БДЖ ще има шанс да живне при поскъпване на автобуснитв превози. Друго няма - не е ясно държавата какви пари ще прибира от тол-такси, какви разходи ще са нужни за администрацията, респ. какво ще може да се заделя за бленуваните ремонти. Не е ясно кога ще започнат да се таксуват леките автомобили (ако се приеме, ще е драматично най-малко поради различния срок на валидност на винетките), а за лоши пътища и нулеви ставки има доста сериозна дискусия да падне - немалка част от АМ Хемус е в окаяно състояние, без светлоотразители по мантинелите, без маркировка, лоша настилка и т.н.

Изобщо - поредната глупост, работена на парче, с идеята да се кърпи някакъв бюджет...

duch

 не е ясно държавата какви пари ще прибира от тол-такси

Как да не е ясно, всичко е ясно 

просто схемата е същата като с винетките 

ако си купиш винетка по интернет плащаш 95 лв. + такса на банката в държаната влизат 95 лева

но ако сия купиш през дистрибутур например в офис на А1 ще дадеш 95 лева, значи на теб ти е по-изгодно нямаш такса за банката, но на държавата не е тя получава 95 лв. минус % процента на дистрибуцията

Винаги при използването на посредник дохода е по-малък 

×