facebook
twitter

Медии

За цената на оцеляването на чешките журналисти в Бабишстан

Любимата телевизия на премиера има един водещ - собственикът й
Медийният пейзаж в държавата на Бабиш и в държавата на Борисов много си прилича.

"Журналистите са тор, фекалии и септични ями, хиени и глупави хора, които се опитват да ни промиват мозъка и трябва да бъдат ликвидирани." Хората в Чехия вече са чували такива публични изказвания от президента Милош Земан. Други политици също не изостават в обидите и нападките си към журналисти, като насърчават избирателите да правят същото. Като се добави влиянието на чешките олигарси върху медиите и увеличаването на икономическия натиск над новинарските екипи, става все по-очевидно, че журналистиката в Чехия е изправена пред дълбока криза. (В класацията на "Репортери без граница" за свобода на пресата Чехия се намира на 34-то място, а България – на 111-о – б.р.)

Към ден днешен огромната част от чешките медии са в ръцете на петима олигарси. Неотдавна международната организация Център за медиен плурализъм и свобода, базирана в Италия, постави страната като "държава във висок риск" по отношение на прозрачността на медийната собственост, свързана с концентрация на тази собственост, търговско влияние и влияние на собственика върху редакционното съдържание, и по отношение на политическата независимост. 

Попадането на големите медии в Чехия в ръцете на олигарси след 2008 г. доведе до автоцензура и до по-ниско качество на съдържанието, което все по-често се подчинява на търговски или политически интереси. В момента доверието на чешкото общество в медиите и в журналистите е на най-ниското си ниво. Освен това съществуват въпросителни относно надеждността на обществените медии, а пък регионалните медии напълно са изоставили задачата да се занимават с разследваща журналистика. Всички чешки медии са във висок риск от политически контрол и липса на редакционна автономия, показа проучване на CMPF Media Monitor. То установява, че в обществените медии "процедурата за назначаване няма подходящи предпазни мерки и е уязвима от политическо влияние".

Дори на местно равнище собствениците на медии все по-често се включват в политиката. Пример от Пилзен: главен редактор на регионалния вестник Plzensky denik е Алеш Толар. Неговата снимка и профил стоят на първа страница на политическото движение Pro Plzen. Толар вече е бил активен в политиката като независим представител в окръг Малесице, където живее. Сега той се мести от медия към конкретна партия. 

Ситуацията е критична, защото журналистите в Чехия не са обединени в посочването на тези проблеми. Най-активните фигури не са членове на синдиката на журналистите, като в същото време друга професионална журналистическа организация не съществува.

Разследващи журналисти, сплашвани от полицията

Трима от най-уважаваните разследващи журналисти в страната - Сабина Слонкова, Ярослав Кмента и Янек Крупа, многократно бяха разпитани от полицията през годината заради начина, по който пишат за премиера Андрей Бабиш. В резултат през април те излязоха с обща декларация. "До този момент ние се срещахме само с персонални и словесни атаки от страна на политиците. Но през последните няколко месеца ситуацията се промени: всеки от нас тримата бе многократно разпитван от полицията и от Главната дирекция на специалните служби", написаха тримата. "Сигурни сме, че това разследване има за цел да ни направи несигурни, да сплаши нас или нашите източници на информация или да ни обезсърчи да вършим работата си. В миналото също няколко пъти сме били подлагани на полицейски разпит. Но този път очевидно става дума за координирани действия с вторична цел - да криминализира разследващата журналистика", се казва още в позицията.

И Кмента, и Слонкова работят за медии, създадени след 2013 г., когато Андрей Бабиш купи медийната компания Mafra. Те систематично отразяват действията на премиера и случаите, в които той е в конфликт на интереси. Янек Крупа е разследващ репортер в чешката обществена телевизия и е автор на материал за съмнителните практики на компания на министър-председателя. В началото на 2018 г. директорът на телевизията Рене Заворал порица публично журналиста заради разследването. Според изявление на компанията, както и според част от членовете на чешкия СЕМ той е непълен и некачествен. Заворал получи три анализа по повод на работата на Крупа. След това той избра само критичния и игнорира другите два, които не бяха на същото мнение. В крайна сметка телевизионният шеф заяви, че репортерите трябва да минат известно обучение, за да избегнат в бъдеще такива "грешки". Повечето чешки журналисти, както и много служители на телевизията приеха тези думи като опит за ограничаване в работата им. Повече от 200 души подписаха петиция срещу натиска, упражнен от Заворал

Андрей Бабиш, чешкият Берлускони

Положението в чешките медии се влоши след 2013 г., когато Бабиш, собственик на хранителната и агропромишлена група "Агроферт" и вторият най-богат човек в Чехия, влезе в политиката. По същото време той придоби най-голямата медийна корпорация и пое контрола над двата най-влиятелни ежедневника - Lidove Noviny и Mlada Fronta Dnes, както и върху най-популярния новинарски сайт - iDnes.cz. Също така той придоби и една от най-големите частни радиостанции в страната - Radio Impuls, и музикалния канал Ocko. Към тях добави безплатния седмичник Tydenik 5 + 2, който самият той основа през 2012 г. В момента в Чехия се говори, че Mafra преговаря за покупката на издателство Bauer Media, притежаващо около 30 списания - най-вече лайфстайл и таблоидни. Към момента на публикуването на материала въпросната информация все още не е потвърдена официално.

Държавни медии под пряк държавен контрол?

Феномен на чешката политика е успехът на Томио Окамура, лидер на радикалната дясна партия SPD и бивш заместник-председател на Камарата на депутатите. На изборите през 2017 г. неговата партия получи 11%, въпреки че кампанията му се основаваше само на страха от мигранти и ислямизация, което вече не е актуален проблем в Чехия. В страната ислямски мигранти практически няма. Окамура го обвиняват и в антисемитизъм и отричане на Холокоста. В едно от последните си изказвания той описва ЕС като "луд проект на неомарксизма".

Това е един от политиците, които са най-враждебни към журналистите. Непрекъснато ги обижда и унижава, избирайки кой да получи акредитация за пресконференциите на неговата партия. Както и кой да получи отговори от него и кой - не, което се превръща във все по-популярна привичка и на други чешки политици. Освен това публично призова за поставяне на обществените медии – Ceska Televize и радио Český rozhlas, под пряк държавен контрол. В това той има един голям съюзник - премиерът Бабиш. Той вече няколко пъти намеква, че няма да се противопостави, ако някой лансира идеята за национализиране на чешката обществена телевизия.

Бабиш, Окамура и Милош Земан са на едно мнение - любимият им телевизионен канал е TV Barrandov. Той е собственост на друг богат магнат - Яромир Сукуп. Характерното за TV Barrandov е, че бившият боксьор е единственият водещ на всички вечерни политически предавания и дискусионни студиа. Което ясно показва, че тази медия пренебрегва всички правила и принципи на журналистиката. Посланието, което тримата политици изпращат на обществото чрез популяризирането на TV Barrandov, е очевидно: професионална и качествена журналистика не е необходима. 

Все още няма коментари

Още

Медийната комисия прие закона на Пеевски за 5 минути

25.10.2018

1261 22
СЕМ регистрира телевизията на БСП

09.10.2018

716 19
И ВМРО се вдъхнови за медийни репресии

Влез или се регистрирай за да коментираш