Медия без
политическа реклама

Италия за първи път събира заедно 3 пиети на Микеланджело

16 Февр. 2022
Wikipedia
Вляво Пиета Бандини, в средата — най-ранната Пиета на Микеланджело от базиликата "Свети Петър" в Рим, и вдясно — недовършената Пиета, която се съхранява в Милано.

Изложба във Флоренция ще покаже три шедьовъра на Микеланджело един до друг. Трите скулптури на тема Пиета от ренесансовия майстор ще бъдат събрани заедно за първи път в Museo Opera del Duomo (музеят на творбите от катедралата) във Флоренция от 24 февруари до 1 август 2022 г.

Изложбата ще включва наскоро реставрирания оригинал, известен като Пиета Бандини, от музея на катедралата във Флоренция, заедно с отливките на Пиета от катедралата "Свети Петър" в Рим и Пиета Ронданини от Милано, съобщава държавната телевизия RAI News.

Първата истински прочута творба на Микеланджело е познат образ на мнозина, независимо дали са посещавали базиликата "Свети Петър" в Рим, за да видят най-известната му Пиета. Младият художник, едва 24-годишен по това време, е издълбал името си върху елемент от дрехата на Мария, за да се вижда кой е направил този шедьовър.

Мария гледа мъртвото тяло на сина си, лежащо в скута ѝ със спокойно, лишено от скръб лице. Микеланджело очевидно не е имал намерение да изобразява майчината мъка. Вместо това той показва  емблематичния образ на Пресветата Богородица, Царица на небето, представяща на всички тялото на своя Син, пожертвал се за греховете на света.

Като по-възрастен човек, Микеланджело се връща още два пъти към темата за Пиета и всеки път внася все по-човешка интерпретация на историята.

Майсторът работи върху Пиета Бандини, наричана още „Оплакването на мъртвия Христос“, във Флоренция между 1547 и 1555 г., когато е над 70-годишен. Той изобразява тялото на Исус след свалянето му от кръста, крепено от Дева Мария, Мария Магдалена и възрастния Никодим, на когото скулпторът е придал собствените си черти. Петдесет години по-възрастен, отколкото когато прави първата си Пиета, сега чрез образа на Никодим той демонстрира лична връзка с Христос. Тази скулптура Микеланджело прави за своята гробница.

Но проектът се оказва труден. Биографът му Джорджо Вазари пише, че мраморният блок е бил дефектен, пълен с примеси и че „длетото често вадело искри от него“. Микеланджело се разочарова и в крайна сметка изоставя творбата, а Вазари споменава, че дори се е опитал да я унищожи. Но скулптурата е оцеляла и през октомври 2021 г. тази Пиета беше представена публично във Флоренция след първата ѝ голяма реставрация от почти 470 години.

В последните години от живота си, вече на 90, Микеланджело се връща към темата, като работи върху последната си Пиета в Рим, като смъртта му попречва да я довърши. Тя става известна като Пиета Ронданини. Според мнозина е най-вълнуващата от трите пиети на ренесансовия гений. По-късно е пренесена в Милано и в замъка Сфорца има специален музей за нея.

Поставени една до друга трите скулптури ще предложат възможност да се изучи еволюцията на изкуството на Микеланджело, както и неговото духовно съзряване от ранната му младост - когато вае в Рим първия си шедьовър — до възрастния скулптор, който се връща към сюжета във Флоренция, и малко преди смъртта си отново, се казва в съобщението за изложбата.

Наесен трите творби заминават за Милано, където ще бъдат изложени в Кралския дворец и ще бъде публикуван каталог.

 

 

Ключови думи:

пиета, Микеланджело, Италия

Още по темата