facebook
twitter

Наблюдател

Автокефалията на Украйна е и политически въпрос

3042
Иван Стамболов-Сула

Ето какво каза Петро Порошенко:

Автокефалията на църквата е въпрос на нашата независимост. Това е въпрос на нашата национална сигурност. Това е въпрос на цялата световна геополитика“.

Което означава, че поне за украинския президент въпросът за самостоятелност на тяхната православна църква е чисто политически и никакъв друг. Забележете терминологията, забележете лексиката – освен думата „автокефалия“ и донякъде „църква“ всичко друго е взето от активния речник на парламентариста.

Така е. Съгласен съм, че автокефалността на всяка църква е преди всичко политически и оттам повече светски, отколкото духовен въпрос. При нас нещата се усложняват още повече, защото автокефалността е в областта на едно от основните ни различия с католиците. При тях всяка поместна църква е частица от монолитно цяло воглаве с папата. При православните обаче поместната църква не е частица от цялото, а едната, свята, вселенска и апостолска църква в нейната цялост. От тази гледна точка при православните автокефалността има по-особено значение.

В първите векове на църквата автокефалността е била точно това: независимост като израз на целостта. Бързо обаче се превръща в политически инструмент и в различни исторически моменти изпълнява две основни функции: пренасяне на империята (translatio imperii) и откъсване от империята.

Когато средновековните монарси (например българските) се стремят към собствена патриаршия, то те заявяват амбициите си за императори, подобни на византийския и с неговата легитимност.

През XIX и XX век, епохата на националните държави, борбите за църковна независимост са на практика националноосвободителни движения за откъсване от Османската, Австро-унгарската или Руската империя. В частност въпросът за автокефалността на Украинската църква датира още оттогава.

Днес положението в Украйна не се различава много от това в Македония – няколко църкви, само една от които (тази на бившата империя) канонична, а другите „схизматични“, защото останалите автокефални църкви не са се произнесли. Нали помните инициативата да осиновим „другата“ македонска църква, при условие че ще ѝ помогнем в борбата за автокефалия?

Съвсем очевидно е, че автокефалията е по-скоро политически, отколкото духовен въпрос. И така трябва да бъде, така е прието да бъде още от времето на Константин Велики. Когато той поставя християнството под особена държавна опека и го превръща в официална идеология на Империята, между църквата и държава се сключва договор. Държавата гарантира политически и икономически съществуването на църковната йерархия, а пък църквата легитимира властта на автократорите. Доколко е важно второто, може да се види и днес, когато една от най-съществените слабости на парламентарната република е именно постоянното поставяне под въпрос на легитимността на властта – колко не били гласували, имало ли купен вот, имало ли нарушения в предизборната агитация и т.н. Друго си е да те помаже патриархът!

Защо държавата е нужна на църквата, е ясно. С какво обаче църквата е интересна на държавата и защо нейната легитимация не се поставя под съмнение? Както всяко друго нещо църквата също изпълнява най-различни функции в най-различни области. Но една от тях е водеща: църквата извършва тайнствата – онези действия, при които в живота и в делата ни се включва Божията благодат. Тайнствата превръщат църквата от обикновена институция в богочовешки организъм. Така църквата е единственото място, където човек може да спаси душата си и да спечели вечен живот. Единственото.

Второ. Изхождайки от първото, а именно че в църквата ефективно и несимволично действа Божията благодат, църквата определя моралния кодекс. От нея произлизат и се формулират ценностите; въз основа на разбиранията си за добро и зло тя създава критериите за това ще е приемливо и неприемливо, укоримо и неукоримо, правилно и неправилно, полезно и вредно. Надявам се, правите разликата между „Паулу Куелю каза, че е добро“ и „Бог каза, че е добро“.

Трето. Поради първото и второто църквата може да насочва мнението и да определя решенията на миряните. Ето защо църквата има правото не само да легитимира властта, но и да оценява политиката. И затова в днешния модерен и компютъризиран свят, свят, в който човекът улавя електроните и навлиза в дълбокия Космос, е толкова важно дали Украинската църква ще бъде автокефална или не.

Нещата обаче се усложняват от това, че когато говорим за украинска автокефалия, нямаме предвид всички украински православни. Там има три църкви: Украинска православна църква, която е канонична и е в диоцеза на Московската патриаршия, Киевска патриаршия и Украинска автокефална православна църква. На този етап автокефалията се дава сякаш само на вторите две. Документът, с който се случва това, се нарича томос (отрязване, отделяне) и ще го издаде Вселенският патриарх Вартоломей. Сложностите продължават, защото томос се издава от църквата, към която отделящата се църква досега е принадлежала. Вселенският патриарх ще издаде томос на основание на това, че Киевската църква се е създала в рамките на Константинополската, а чак после, когато се е разделила на две, от едната ѝ част е произлязла Московската, с която по повод събития от XVII век все още имало неизяснени отношения, така че дори каноничността на самата руска църква в Украйна не била съвсем изяснена.

След изпращането на двама екзарси от Вартоломей в Украйна отношенията се изостриха дотам, че Русия заплаши с разкол (прекратяване на евхаристийното общение), какъвто вече е имало по сходен повод в Естония през 1996. Този разкол според РПЦ можел да доведе до разцепление в целия православен свят, да не дава Господ!

Тъжна картинка. Много е жалко, когато, вместо църквата да облагороди политиката, политиката обезобрази църквата.

Какво остава сега? Сега остава да видим каква позиция ще заеме нашата църква и как да определим своята позиция ние, простите граждани.

Съвременният свят е устроен така, симбиозата между църквата и държавата е такава, че е прието за редно църквата да следва властта – „...защото няма власт, която да не е от Бога...“ (Рим. 13:1). Ето защо на всяка суверенна държава трябва да отговаря съответната автокефална църква с всички канонични неудобства, произтичащи от това. Логично е при това положение да се предположи, че останалите автокефални църкви ще подкрепят обособяването на независима украинска църква или, ако решат да бъдат крайно тактични, ще замълчат.

Каква позиция ще заеме нашата църква? От една страна, нейна църква майка е Константинополската и е редно да се съобразим с мнението на Вартоломей или поне много внимателно да го обмислим. От друга страна, наскоро вече не се съобразихме с него по свикването и провеждането на Критския събор, защото тогава (пък и не само) Вселенският патриарх се показа неприемливо либералстващ по някои въпроси.

А каква пък да е позицията на обикновения гражданин? Ако не го интересуват духовните неща, ако не вярва и не се черкува, тогава е лесно: ако е против политиката на Русия в Украйна, се обявява ЗА автокефалията; смята ли пък, че политиката на Русия е справедлива – ПРОТИВ. Когато обаче е християнин и гледа на Църквата по начина, описан накратко по-горе, тогава трябва да се съобрази и с други неща.

Лично аз като най-обикновен гражданин бих приел всяко решение на нашата църква по въпроса за украинската автокефалия най-малкото защото не разполагам с всички аргументи в дискусията; ще го приема, осъзнавайки, че това решение е чисто политическо и надявайки се, че ще бъде взето в името на догматичната и канонична чистота на Църквата, така че тя спокойно да продължи да изпълнява по-важните си задачи.

Извинявайте, ако и този път не успях да предложа категоричен, прост и еднозначен избор. Знам, че ясните позиции са много красиви, но какво да се прави – светът си е такъв, многоизмерен. Да не униваме и да не преставаме да мислим, дори и да не успяваме всеки път да измислим нещо. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

80

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

Пародийният бунт или Когато Ботев мина през Враца

Петьо Цеков

22.09.2018

2363 16
Европа, за която мечтаем, и Европа, която получаваме
Събаряме си паметта

Коментари

Страници

AnonimusBG

Безспорно е че е политика.

Само където тази политика май няма нищо общо с Православието и въобще с Вярата.

На някой май много му пречат тези неща.

 

Министър-председателят Бойко Борисов отмени срещата си с Вартоломей Първи, която беше насрочена за рано тази сутрин. Височайшата визита на "Дондуков" 1 бе включена като първа среща за деня - от 8.30 до 09.10 часа в програмата на Вселенския патриарх.

 

След скандал, който Вартоломей Първи предизвика с неглижираното си отношение към патриарх Неофит, обръщайки се към него като към епископ, и назидателния му тон към Българската православна църква, наричайки я поместна, а не автокефална, каквато е, премиерът е решил да откаже срещата си с Вселенския патриарх.

 

http://www.standartnews.com/balgariya/borisov_ne_p...

 

Те така.

Иначе Картаген трябва да бъде разрушен.

Въпросът е къде се намира съвременният Картаген.

otvrat1

Константин Велики. Когато той поставя християнството под особена държавна опека и го превръща в официална идеология на Империята, между църквата и държава се сключва договор. Държавата гарантира политически и икономически съществуването на църковната йерархия, а пък църквата легитимира властта на автократорите.

 

Всъщност не Константин Велики, а Карл Велики сключва такъв "договор" с Татето. И го е написал черно-на-бяло. Оттогава насам Татковците коронясват императорите.

Дин

Константин Велики създава първата християнска империя съществувала 11 века, което е световен рекорд за всички времена. Киевската църква е по-стара от Московската с 5 века. И двете църкви са дъщерни на българската.

jorro2

Киевската църква е по-стара от Московската с 5 века. И двете църкви са дъщерни на българската.

 

А пък украинския военоморски флот скоро навърши 1100 години (според Парасенко)😅

wreckage
снимка на wreckage

Мисля да регистрирам ена мотокефална църква и да одпочна религиозна война срещу онеа еретици од афтокефалната.

 

 

Така църквата е единственото място, където човек може да спаси душата си и да спечели вечен живот. Единственото.

ноо разумно. Гражданите треа да си спасяват душите само ф определените за целта места, иначе настъпва хаос.

AnonimusBG

След 1453 г. Православието остава държавна религия само в една държава и благодарение на това след няколко века се съвзема.

Дин

След 1453 г. Православието остава държавна религия само в една държава и благодарение на това след няколко века се съвзема.

Не точно. Княжествата Влашко и Молдова също са православни, както и техните войводи и князе.

AnonimusBG

Не споря.

Въпросът е благодарение на кой се съвзема Православието и след това се освобождават Гърция, Сърбия и най-накрая и България.

lum

Княжествата Влашко и Молдова са васални на Османската империя.

wreckage
снимка на wreckage

Од друга страна, монополът на църквата ф сферата на този вид услуги е ф разрез със идеята за свободен пазар, защото одсъствието на конкуренция влияе негативно върху качеството на предлаганата услуга, ф случая услугата "спасение на душата".

Дин

Даже Арнавутската  държава по времето на Георги Кастриоти през 15 век е православна.

wreckage
снимка на wreckage

проблем също е липсата на feedback. Смущаващ е фактът, че вече две хиляди и кусур години няма нито един публикуван отзив на потребител на услугата, което освен че говори зле за способността на монополиста да анализира поведението на потребителите, индиректно поставя под съмнение ефективността на самата услуга.

AnonimusBG

???

wreckage
снимка на wreckage

???

именно.

Твърдението на Сула, че гражданите могат да си спасят душите единствено ф изградените од монополиста пунктове повдига ноо въпроси.

 

 

Георги Вълков д...

Сула,

Така и не разбрахме твоята позиция – политическа ли е, религиозна или духовна (има разлика между последните две!).

Душко

Даже кървавите Сталин, Хитлер и Чърчил така грубо не се вмесваха в религията. Тоя удари всички в земята ! Нечувано. 

Eisblock
снимка на Eisblock

Таман днес привърших една книга, купена преди месеци, но все оставяна "за по-сетне". Тя е на Мауто Билино със заглавие "Библията не е свещена книга". Бях доста настръхнал срещу и може би затуй не бях я прочел до сега. Но от друга страна погледнато, съм чел цяла редица книги по тези и други, паралелни въпроси. Така, че накарят бях повече от доволен за отделеното време. И да, не си спомням в подробност (та кой ли може?) отделни детайли от двукратното прочитане на Библията. Но още тогава изпитах, при прочита, някаква смътна и предпазлива недоволност. Особено от Старият Завет... Препоръчвам книгата на интересуващите се от тази тематика.

 

Така, че Сула днес повдигна завесата пред последните събития с др. Вартоломей. А моята малка нескромност намира сериозни паралели между прочетеното към новият ажиотаж на Парашенко. Извън това, като пресата, така и списувателят Сула пропускат удобно една друга намеса... А тя идва направо от Вашингтон, с изпращането на емисар от ДД, който същевременно е и с висок сан в украйнската църква в САЩ - една от големите православни въобще... Без да забравяме и личното отиване на шоколаденият цар при Вартоломей, който пък му обеща с намек "независимост". Която обаче е повече желана от незалежната, единствено, за да се извърти на Москва поредният шамар.

 

Ето защо, на фонът от опитите на Вартоломей да надскочи сериозна неговите църковни и дори мирянски рамки, ще е повече от разумно БПЦ да бъде най-малкото неутрална. Защото прегръдката на Православието със сатанистите от Вашингтон ще е равнопоставена с "прегръдката" на Лаокоон и синове със змиите пратени от Олимпийците.

Предводител на ...

Аз не мога да разбера кво му пречи на автора барем да си провери историческите факти, които стоварва върху читателя си.

Предводител на ...

Даже Арнавутската  държава по времето на Георги Кастриоти през 15 век е православна.

Ма верно ли? Тц, тц ... 

AnonimusBG

Даже Арнавутската  държава по времето на Георги Кастриоти през 15 век е православна.

 

Не споря, но той май приема исляма и става Скендербег.

Предводител на ...

Мхм, а после се обръща отново и приема кръщение. Въпрос с понижена трудност - какво точно?

Eisblock
снимка на Eisblock

И още нещо:

 

- Нека си представим за какво точно е нужна на 404 тази автокефалия? И какви отровни бурени ще бъдат свободно отгледани и засяти в сърцата на миряните там!

 

Докато посещението на Вартоломей тъдява е именно и основно, за да вербува сътрудничество от БПЦ по този въпрос. Достопочтеният Патриарх би следвало и е редно да свери часовника си с този на свойте вярващи - ни повече, ни по-малко.

Дин

Не споря, но той май приема исляма и става Скендербег.

Само докато е в турски плен като заложник.

След това нанася толкова поражения на Мехмед ІІ Фатих, колкото всички останали християнски владетели не са могли.

AnonimusBG

Къде е сега православната арнаутска държава, която остави Скендербег?

studentka 2

Вярата в БОГ е личен въпрос на всеки един човек! Институцията църква, когато е напускала лоното на вярата и се е впускала в светските разпри и заемала страна, а не е била морален коректив, винаги е губила почитанието на вярващите и е отвращавала разумните!Нищо странно, че Константинопол пада в "лапите" на друговерците. И тогава и сега политическата съставляваща на византийската(гръцката) църква е домининирала над основното предназначение на църквата за просветление на хората в ХРИСТОВОТО УЧЕНИЕ! За радост БОГ ни е помиловал с БЛАГОЧЕСТИВ ПАТРИАРХ!

Предводител на ...

Много обичам да чета опростенчески и още повече неверни твърдения в лето Господне 2018-то, когато знаньето е на една ръка разстояние.

Ето какво пише за бащата на Георги Кастриоти (Скандербег) - Йоан (Гьон) Кастриоти - в чудесната книга на епископ Фан Ноли на стр. 90-91:

 

"In religion John Castrioty was typically Albanian. He was not a fanatical adherent of any one. Or rather, he had a different one in accordance with his shifting political orientations. He was a Roman catholic as an ally of Venice in 1407; a Greek Orthodox as an ally of Stefan Lazarevich of Serbia from 1419-1426; a Moslem as an ally of Murad II from 1430-1438; a Roman catholic again in 1438 as an ally and honorary citizen of Venice and Ragusa; he died a good Christian in 1443".

 

Четете, разумявайте:

https://archive.org/details/georgecastriotis00noli

Дин

Къде е сега православната арнаутска държава, която остави Скендербег?

И сега да отидеш  по арнавутските земи ще видиш българските православни църкви и манастири.

Същото е в днешните Сърбия, Румъния, Унгария, Молдова, беломорска Тракия,  цяла Македония, Украйна, Света гора, та чак до Псков и Новгород.

Иначе жителите на днешна Албания са атеисти.

AnonimusBG

Шиптърите смятаме ли ги за албанци и атеисти?

 

Те като истински атеисти опожариха православните църкви и манастири.

Предводител на ...

И сега да отидеш  по арнавутските земи ще видиш българските православни църкви и манастири.

Същото е в днешните Сърбия, Румъния, Унгария, Молдова, беломорска Тракия,  цяла Македония, Украйна, Света гора, та чак до Псков и Новгород.

😂  

Дин

Шиптърите смятаме ли ги за албанци и атеисти?

Това лято бях на почивка в Албания. В самата Албания смятат косовските албанци за доста диви и изостанали. Смайващи обаче бяха запазените български имена на някои албански островчета и села.

Освен това преди една година, Албания официално призна българско национално малцинство.

Страници

Влез или се регистрирай за да коментираш