facebook
twitter

Медии

СЕМ е безпомощен срещу агресията на партийните телевизии

СКАТ е глобявана 40 пъти, а "Алфа" – 13. Ефект няма
436
Партийните лидери на фона на националните герои, с които трудно ще намерят допирни точки.

Партийните телевизии на "Атака" – "Алфа", и на НФСБ – СКАТ, финансирани от данъкоплатците, от години се занимават с партийна пропаганда на език, който според Съвета за електронни медии (СЕМ) не отговаря на журналистическите стандарти. Въпреки това регулаторът не е в състояние да принуди двете програми да спазват Закона за радио и телевизия. Всички наказания, предвидени за нарушаването му, видимо не стряскат политическите лидери, които стоят зад телевизиите.

От създаването на "Алфа" през 2012 г. до сега на "Атака" са наложени 13 глоби заради телевизията, съобщи СЕМ. През 2018 г. обаче партийната телевизия не е санкционирана нито веднъж. Всички глоби от предишните години са обжалвани, 10 са потвърдени от съда и са платени. СЕМ не дава информация за общата сума, но съобразно размера на санкциите в закона тя би трябвало да е между 20 000 и 30 000 лв. Най-често санкциите са за предавания, "внушаващи нетърпимост между гражданите", "с национална, политическа, етническа, религиозна и расова нетърпимост", както и за непредоставяне на записи при поискване в СЕМ.     

Телевизия СКАТ е глобена 40 пъти от 2003 до 2018 г. От тези санкции в сила вече са 29, 10 са отменени от съда, а едно дело все още е висящо. Най-честите нарушения на телевизията са

 

предавания, внушаващи нетърпимост

 

Резултат от тези санкции обаче няма, дори напротив. И СКАТ, и "Алфа" изглеждат готови да провокират обществото винаги когато имат възможност. Желанието се увеличава още повече, когато наближат избори. Наскоро "Атака" привлече вниманието, като спря излъчването на програмата си и постави надпис на черен екран: "Телевизия "Алфа" спря. Питайте правителството защо". След това в ефира й започнаха да се появяват съобщения срещу вицепремиера от коалицията, в която е "Атака"  - Валери Симеонов. Акцията продължи около 48 часа, след което нормалната програма се върна на екрана. Сидеров заяви по БНТ, че тя изобщо не е спирала, въпреки че вероятно самият той бе одобрил пускането на съобщението за изчезването на "Алфа". Депутатът от "Атака" Станислав Станилов определи номера с временното спиране на телевизията като "добър журналистически похват". Лидерът на НФСБ определи случващото се като изтъркан вече трик - и той така някога мобилизирал електората си. Става дума за случай отпреди балотажа между Георги Първанов и Сидеров на президентските избори през 2006 г., когато СКАТ подкрепяше Сидеров. Тогава телевизията също изчезна от кабела без обяснение.

Двете националистически медии много си приличат по това, че дават трибуна на агресивен език, а Съветът за електронни медии изглежда мек и нерешителен спрямо това. Регулаторът направи жест към "Алфа", като през 2011 г. телевизията бе регистрирана (а впоследствие получи и лиценз за ефирно излъчване) като обществен оператор с информационно-образователен профил. Така

 

"Алфа" сама се приравни до мисията и статута на БНТ,

 

като се самозадължи да прави и предоставя предавания за "всички български граждани без оглед на етническата им принадлежност". Само че мюсюлманите и ромите присъстват като тема само за да бъдат нападани. Всъщност малцинствата могат да си отдъхнат временно, тъй като двете телевизии от известно време се оказаха във вражда заради неразбирателството между партийните си лидери. В момента вътрешнокоалиционното разчистване на сметки взема връх и репортажите за нарушения на закона от доскорошните съмишленици следват един след друг.

От СЕМ признаха пред "Сега", че проблем в "Атака" наистина има, но председателят София Владимирова отрече той да е повод за допълнителни санкции.

„Във връзка с едностранчивото представяне на политическо съдържание и същевременно обществения характер на медията СЕМ е провеждал срещи с представители на доставчика и е изразявал своята позиция и препоръка за създаване и разпространяване на съдържание, което да достига и да е предназначено за разнообразна публика. От страна на доставчика беше заявено намерение за промяна – от обществен в търговски доставчик, но до този момент в СЕМ не са постъпвали документи", каза тя. 

"СЕМ осъществява постоянен надзор върху телевизията. Въз основа на това имаме основание да направим извод, че "Атака" изпълнява и преизпълнява процентно параметъра от 38% за наличие в програмното съдържание на информационни предавания – актуално-публицистични предавания, новинарски и документални филми, новини. Предавания с развлекателна насоченост са рядкост. Може да се каже, че има изпълнение, макар и в по-малък обем, на параметрите за образователни и културни предавания – в програмата присъстват предавания за православната вяра, исторически предавания и репортажи, предаване за българския фолклор и традиции и др.", твърди съветът и почти ще ни убеди, че леещият се нихилизъм е в рамките на добрия тон. Почти. 

Знаков е и фактът, че според фирмите, мерещи зрителската аудитория, партийните телевизии се следят предимно от пенсионери над 65 г. 

  

ПАРТИЕН ПЕЙЗАЖ

Въпреки че в Закона за радиото и телевизията липсва определение какво е партийна телевизия, а в регистъра на СЕМ няма специална графа за такива, за медия от този тип се смята още "България 24", излъчваща от сградата на ВМРО. Досега тази медия не се е забърквала в сериозни скандали. От следващата година в ефира се очаква да се появи още един партиен канал - Българска свободна телевизия на БСП. Телевизия "Европа" не се заявява като партийна, но очевидно симпатизира на ГЕРБ. В прослава на управляващите работят и повечето от останалите национални телевизии. 

Все още няма коментари

Още

Медийната комисия прие закона на Пеевски за 5 минути

25.10.2018

1259 22
СЕМ регистрира телевизията на БСП

09.10.2018

715 19
И ВМРО се вдъхнови за медийни репресии

Влез или се регистрирай за да коментираш