Медия без
политическа реклама

Би Би Си се извини за похвален покойник

Поп продуцентите са защитен вид хищници в джунгла, пълна с млади певици

20 Яну. 2021
EPA/БГНЕС
Фил Спектър в съда през 2003 г.

Би Би Си се извини заради заглавието, с които съобщи новината за смъртта на известния музикален продуцент и престъпник Фил Спектър. Той почина в затвора на 81-годишна възраст, докато излежаваше присъдата си за убийството на холивудската актриса Лана Кларксън през 2003 г.

Първата версия на новината в уебсайта BBC News беше озаглавена: „Талантлив, но с кусури, продуцентът Фил Спектър умря на 81 години“. „Това заглавие не отговаря на нашите редакционни стандарти“, съобщиха от корпорацията и потвърдиха, че са получени оплаквания от заглавието и то е било променено в рамките на минути. „Извиняваме се за грешката“. 

Спектър, известен с въведената от него „звукова стена“ в музикалните записи, беше осъден на минимум 19 години затвор за убийството на актрисата Лана Кларксън. 40-годишната жена е застреляна от него с един изстрел в устата и зъбите ѝ се пръсват по пода. После Спектър се опитва да заблуди полицията, че смъртта й е била „случайно самоубийство“ и че тя е „целувала пушката“, когато случайно натиснала спусъка. 

Реагирайки на оригиналното заглавие на историята на Би Би Си, поп звездата Лили Алън написа в Туитър: „Не разбирам — всички журналисти ли омаловажават умишлено в заглавията си, че Фил Спектър беше убиец, за да имат повече кликове?“

„Той уби Лана Кларксън“ публикува депутатът от лейбъристите Апсана Бегум. „Непростима журналистика".“"Какво ще кажете за „Убиецът Фил Спектър умря на 81 години“?  предлага авторът и историк Хали Рубенхолд. Формулировката в първото заглавие на Би Би Си - и други подобни - беше отражение на това как заради гения на мъжа

често се забравя, че и жената е човек,

написа в „Гардиън“ Аруа Махдауи. Тормозът, на който психопатът Фил Спектър подлага първата си съпруга Рони, е ужасяващ, припомня британският вестник. Заплашва я, че ако се опита да го напусне ще я убие и след това ще държи трупа ѝ в златен ковчег със стъклен капак;  не ѝ позволява да носи обувки в къщата, за да не опита да избяга, огражда имението си бодлива тел и кучета пазачи, за да е спокоен, че тя ще остане при него. 

В редките случаи, когато я пуска да излезе сама, тя трябва да вози до себе си негов манекен в естествен размер, с цигара в уста. Той се жени за нея през 1968 г., разделят се през 1972 г., когато тя успява да избяга боса през един счупен прозорец. Описва всичко, което е преживяла през 1990 г. в книгата си Be My Baby.

Точно толкова страховит (но в другия смисъл) е и списъкът на артистите, които продължават да търсят магията на студиото на Спектър, въпреки че заплашителното му поведение е общоизвестно: Бийтълс“ (води ги мениджърът Алан Клайн, не го харесва само Пол Маккартни, но по музикални причини) Джон Ленън, Селин Дион, Ленард Коен, Джордж Харисън, „Рамоунс“…

Спектър е известен като новатор в звукозаписа с безброй моменти на

поп възвишеност — и ежедневно варварство,

размахване на оръжия и заплахи с пистолет, за да наложи на някой артист волята си. Комбинацията поражда позорна ситуация: ако песните са толкова величествени, тогава поведението му трябва да бъде оправдано.

Злоупотребите в музикалната индустрия остават без контрол, защото се смята, че в името на изкуството някои грехове си струва да се прощават - или по-лошо, те минават за „доказателство“ за наличието на див и неукротим гений. Спектър създаде трайната парадигма на артиста експлоататор, чиято работа е твърде доходоносна, за да може да бъде подведен под отговорност, а жертвите му се оказват косвени щети, останали без късмет. 

Ким Фаули (1939 - 2015) е американски продуцент, певец, автор на песни и музикант, описван като „един от най-колоритните персонажи в аналите на рокендрола“ и „сенчеста култова фигура“, е създал и продуцирал рок групата The Runaways. В нея са Лита Форд и Джоан Джет. Той парадира със сексуалната си експлоатация на непълнолетни момичета. Дори публикува обява, в която си търси „русо, синеока приятелка“ на възраст 18 години или по-малко. 

Лу Пърлман (1954-2016): импресарио и продуцент, създал Backstreet Boys и ''NSync, не се държал особено добре с момчетата, и ги ограбвал така, че той вече имал милиони, когато те били получили по 300 хиляди долара. Въртял и Понци схема за 300 млн., През 2008-а е обвинен в обвинения в конспирация, пране на пари и даване на фалшиви показания. Осъден е на 25 години затвор и умира зад решетките 2 години по-късно. 

Томи Мотола - въпреки заявлението си, че като изпълнителен директор на Sony Music би било „абсолютно погрешно и неподходящо“ да се свързва с младата си изпълнителка Марая Кери, той все пак го направи. След като се ожениха, Кери се оплака, че я е затворил в дома им и контролира всеки детайл от живота й. В своите мемоари от 2013 г. Мотола пише: „Ако съм я контролирал много строго, нека отново да се извиня. Бях ли натрапчив? Да. Но това беше и част от причината за нейния успех. "

Ар Кели помага през 1994 г. на съвсем младата Алия да издаде първия си албум. Кели продуцира дебюта ѝ, озаглавен многозначително „Възрастта е само число“ и се ожени за нея - той беше на 27, а тя — на 15. Слуховете за хищническия му интерес към млади черни момичета вече бяха широко разпространени. 25 години по-късно Кели е най-сетне е в затвора в очакване на съдебен процес по повече от 20 обвинения в сексуално насилие, а също и за сключване на брак, с помощта на фалшиви документи. Той отрича всички обвинения.

Ръсел Симънс, съоснователят на Def Jam Records, беше обвинен през 2019 г. в сексуално насилие от 20 жени. Той, разбира се, отрича

Спечелилият "Грами" продуцент Detail , който е съавтор на Drunk in Love на Бионсе и Джей Зи, трябваше да плати 15 милиона долара на модел и млада певица, която го обвини в изнасилване и сексуално и емоционално насилие през 2019 г. и спечели делото си. Миналия август беше арестуван и обвинен по 17 точки за сексуално насилие. 

Не всички продуценти са хищни насилници, но професията предлага достатъчно възможности за всеки, който реши да я използва. Музикалната индустрия от години опитва да диверсифицира доминираната си от мъже продукция, но без особен успех.  Проучване на 700-те най-успешни поп песни в САЩ между 2012-а и 2018 г. установи, че само 2% от продуцентите на тези песни са жени. 

Ключови думи:

Фил Спектър, продуценти