Медия без
политическа реклама

5G мрежите са акцент на Световния мобилен конгрес 2019

БГНЕС/ЕПА

Александър Александров отразява MWC Barcelona, специално за СЕГА:

Мобилните мрежи от пето поколение (т.нар. 5G) са във фокуса на тазгодишното издание на Световния мобилен конгрес в Барселона. Събитието по традиция събра над 100 000 представители на телеком бранша, производителите на смартфони, разработчиците на приложения и медиите.

Още през първия ден на конгреса еврокомисар Мария Габриел заяви, че Европа трябва да играе водеща роля при мрежите от пето поколение, както и в разработката на изкуствен интелект.

От Световната GSM Асоциация GSMA обявиха своите прогнози, че до 2025 г. услугите от пето поколение ще са 15% от всички мобилни връзки в света, като в Европа и Китай този показател ще е 30%.

Очаква се още тази година 5G мрежите да заработят в 16 страни. Успоредно с това ще продължи и развитието на 4G мобилните услуги, което по данни на GSMA до 2025 г. ще достигне почти 60%. За сравнение - към края на 2018 г. този показател е бил 43%.

За незапознатите с мобилните поколения – първата генерация клетъчни комуникации, която се разви през последните десетилетия на миналия век, се отличаваше с аналогова връзка и към нея се причисляват стандарти като AMPS и NMT 450, по който работеше българският оператор "Мобиком". Второто поколение за първи път добави цифров сигнал, а най-популярният 2G стандарт е GSM. Третата генерация се отличава с широколентова връзка, а четвъртата разшири значително капацитета, позволявайки пълноценното използване на приложения и мултимедия.

Очаква се 5G да увеличи в пъти капацитета на мобилните мрежи, позволявайки развитието на технологии като виртуална реалност, „Интернет на нещата“, автономни коли и др. Докато при 4G броят на мобилните връзки на един квадратен километър е около хиляда, то при 5G той може да достигне един милион.

Сред най-интересните лектори на мобилния конгрес беше Джон Ханке, основател на Niantic – компанията създател на Pokemon Go. Той обяви пред телеком аудиторията, че петото поколение мобилни мрежи ще стимулира видеоигрите с т.нар. „добавена реалност“ (Augmented Reality), които обединяват виртуалното съдържание с реалния свят. По този начин, според Ханке хората ще играят докато се движат повече и се социализират на живо.