facebook
twitter

Вие сте тук

58 постове / 0 нови
Последно съобщение
СЕГА администратор
Властта изведнъж се втурна да спира багерите при Рилските езера

Министърът на околната среда и водите Емил Димитров разпореди на Оперативна програма „Околна среда“ спиране на дейностите по проект „Устойчиво управление на Национален парк „Рила” II-ра фаза“ и извършване на извънредни проверки на изпълнението му, съобщиха от МОСВ.

На ръководството на Национален парк „Рила“ e указано да преустанови всички дейности в изпълнение на проекта до приключване на проверките на място. Появиха се информации, че нареждането за спирането било дадено от премиерът Бойко Борисов, който казал на Томислав Дончев. Вицепремиерът пък написал писмо до екоминистъра за спиране, а накрая и Димитров издал съответния документ. 

Изненадващата активност на власттите, която прилича на "след дъжд, качулка", продължи и с Окръжна прокуратура – Кюстендил, която обяви, че се е самосезирала по повод публикации в медии относно наличие на строителна техника на територията на Седемте рилски езера. В редица от тях са споделени снимки на багер в близост до езерото Бъбрек и са изразени опасения от извършване на изкопни работи, съобщиха от прокуратурата. 

В рамките на надзора за законност, прокуратурата е разпоредила спешна проверка, която следва да бъде осъществена от сектор „Икономическа полиция“ в Районно управление - Дупница при Областна дирекция на МВР. Предстои да се изяснят причините за наличие на строителната техника, да се установят и проверят издадените разрешителни, както и да се снемат обяснения от директора на Национален парк „Рила“.

Строителните дейности край Седемте рилски езера, които притесниха природолюбителите се оказаха за прокарване на чакълени алеи в района, стана ясно ден по-рано от репортаж на bTV. 

Още в събота в социалните мрежи се появи снимка на багер край „Бъбрека”. Оказа се, че багерът не е един, а поне два и, че на терен има много повече тежки машини, включително и големи камиони, които изравят огромни коловози в размекнатата земя. 

„Няма да се разкопава, няма да се разорава. Това са спекулации. В района стартира проект за укрепване на туристическите пътеки, поставяне на дървени парапети и борба с ерозия.  През юли и август има голям туристически поток. По принцип се работи ръчно. Този багер се наложи да обработи малък участък", каза в ефира на „Здравей, България" Красимир Андонов, директор на Национален парк "Рила". Пред БНР той уточни, че не се изграждат нови пътеки, а се укрепват съществуващите.

"В района около езерото Бъбрека, откъдето са снимките, се полага едър и дребен камък, както е по проект. Ще бъдат поставени и дървени прегради, за да могат туристите да вървят по маркирания обособен маршрут. Не искам хората да си мислят, че изграждаме някакви бетони или ще се строи", заяви още Андонов.

 Оказа се, че не става дума просто за укрепване на пътеките, а за полагане на широки алеи от чакъл, все едно край Езерата е градски парк, а не защитена природна зона. 

Проектът за рехабилитация на пътеките в парка е доста солиден като финансиране, става ясно от договора между парка и фирмата-изпълнител - "Юнайтид пропърти груп". От документите, публикувани от dnevnik, се вижда, че по контракта ще бъде платено 2 535 644 лв. без ДДС. Цената включва изготвянето на идеен проект за рехабилитация на туристическата пътека по маршрут горна лифтова станция - х. Рилски езера -  Сухия чал - ез. Бъбрека, ез. Сълзата-ез. Бъбрека, - ез. Близнака, - Трилистник - ез. Рибно, от всички страни - източен и западен бряг, - ез. Долно, - х. Рилски езера и от Рибно езеро по лятната туристическа пътека до х. Рилски езера, както и самите строителни дейности. Най-сериозното перо в договора е изграждането и маркирането на пътеките, като за един метър цената е 219 лв. без ДДС.  При 8570 метра това прави 1,880 172 лв. 

Доста скъпи според ценовата оферта са и информационните табели. За една информационна табела, размер 80 на 60 см. предложената цена от изпълнителя е 1491 лв. или за 22 табели - 32 813 лв. За сравнение направата и монтажа на едно дървено мостче с размер 4 метра на 1,8 м. ще струва близо три пъти по-малко - 460 лв. на бройка. 

Това не е единственият крупен договор на фирмата с "Национален парк Рила". "Юнайтед пропърти груп" спечели и трите обособени позиции за дейностите по рехабилитация в парка, изпълнявани по оперативна програма "Околна среда", като подписа още два договора с парка. Фирмата взе 4 198 416 млн. лв. без ДДС за проектиране и СМР на рехабилитация на туристическа пътека и съществуващ път в ПУ Белица и ПУ Якоруда - пътека от м.Семково (границата на защитената зона) до м.Поленица; пътят от м.Полени, както  и 29 781 лв. за изпълнение на дейностите „Рехабилитация на туристическа пътека в участък от х. „Скакавица“ до х. „Ловна“. 

Справка във фирмените регистри показва, че "Юнайтед пропърти груп" се управлява от Йордан Илиев, а едноличен собственик е роденият през 1998 г. Христо Янков. Преди време фирмата взе крупен договор от НКЖИ от 9 млн. лв. за доставка на релси и е свързана с бившия  депутат от ДПС и лидер на партия ДРОМ Илия Илиев, писа "Капитал". Йордан Илиев е брат на Илия, а собственикът на дружеството - Христо, му е племеник.

 

Към статията във в. СЕГА

Страници

Бронщайн
снимка на Бронщайн

Социалните мрежи са с тротилов еквивалент и чувствителност на гърмящ живак. За съжаление са предимно феерични илюминации като ефект.

Дежурния

Едно пускане в Гугъл на "взриви социалните мрежи" при мен дава около 65 000 резултата. Парад на неграмотността.

rodopska_gaida

Укрепвания?

Според заданието за ремонта на 8570 метра пътеките в района на Седемте езера, сигурните части са:
- 7 944 кв.м каменна настика, вкл. от каменни плочи
- 166 кв.м. дървени мостчета
- 995 метра дървени парапети
- 740 л.м. отводнителни канавки
- 22 броя указателни табели - 11 кв.м.
- цветна маркировка
при проектирането може да се включат и други дейности
обща стойност - 3 042 773

Светозар

Към „други дейности“ се включва монтаж на високоговорители, от които да се лее песен на Веселин Маринов с текст:

„Тумбеста тиква – тиквано,

я стани утре по-рано,

вдигай се горе на плета –

да ти се радват прасета.“

От албум „ПАРАД НА ПЛОДОВЕТЕ“, Забавни песнички за деца, Балкантон 1988 г. (www.youtube.com/watch?v=yqXZcLvXb2w)

rodopska_gaida

Планината няма нужда от укрепвания.
Има нужда от контрол на потока от хора. Това е национален парк и в него не може да пребивават едновременно такова количество хора.

Лифтът е този, който ще съсипе планината
Навсякъде в цивилизованите държави частите от планините, които са обсобени като паркове са под особен надзор и се знае колко човека има вътре и повече от позволеното не се допускат.
На Аконкагуа си носиш изпражненията в торбичка иначе те глобяват на излизане ако не ги покажеш.

 

gowedokiller
снимка на gowedokiller

Това значи ли, че на Аконкагуа задължително трябва да акаш, за да има какво да покажеш на излизане?

rodopska_gaida

Броят ти колко дни си вътре и ти ги смятат средно. Ти ако искаш не акай. После си плащаш

Luckbox

Хаха, това с Аконгагуа звучи малко екстремно. 

Но ето един реален пример от Патагония, Аржентина:  пристигаш в националния парк под върха Фицрой. Там всеки пристигнал получава задължителен инструктаж от рейнджър, който обяснява какво трябва да се прави и какво не. Заплашен си със съответните глоби, но и ти се обяснява, колко чиста и деликатна е екосистемата и ти се насажда чувство за отговорност и почитание към природата. В подножитето на парка има само едно миниатюрно селце - въпреки световната слава на парка, селцето е малко с ограничен брой места за спане, скъпо е. Има само малки Bed & Breakfast, няма спа и големи хотели тип Fitzroy Mega Ultra Palace Resort International. 

От другата страна на планината, в Чили, в парка Торес дел паине, положението е още по-стриктно и още по-скъпо. 

Резултат - чистота, дивотия, тотално предимство на природата пред всякакви икономически, инстаграмски и други кифленски интереси. 

Nickname186

Тия па багер ги взривил.

Но пачките с неизвестен произход и не от заплата в ръцете на любимата им тиква не ги взривяват.

Иванчева била корумпираната.

Тиквите ги наблъскаха като сардели в консерва, застроиха им градинките, вземаха им тротоарите и детските градини, стесниха им улиците, а пък ги "взривил" некъф си багер. Ку-ку-ри-гу-у-у-у-у!

скайспирит

Гледах репортажа по НТВ. "Укрепването" е направено по отвратителен начин - чакълена пътека, която никак не се вписва в околния пейзаж. 👎

риболовец 5

  Това е така, но пороите след дъжд дали няма да отнесат чакъла, който така грижливо подравняват с търмъка.

  За нищо ги нямат народните пари.

  

скайспирит

Стари планинари са ми разказвали, че каменните пътеки на Витоша са правени от доброволци и.... затворници. СЕГА при  "демокрацията" има и затворници, и поне 200 хил. гласоподаватели на социални помощи, които четвърто поколение не знаят какво е лопата.  Та, толкова за "народните пари"...

goodnight

Около езерата и по трасето от лифта до езерата,  задължително трябва да има изградени пътеки. Сега са избрали чакъл - дори и той е по-добъре отколкото да го няма, но той действително нарушава естнествената растителност а и дъждовете и снегът лесно ще го компроментират . Според мен, най-добрия вариант е пътеките да бъдат дървени, повдигнати на колове над тревата, на 20 до 40 см, където трябва и повече, над тревата. По този начин се влияе минимално на природата. Който е ходил на Плитвичките езера, ще го разбере. 

Действително Седемте рилски езера генерират огромен туристически поток. Ако ги няма пътеките и се ходи по тревата, се образуват коловози(и сега ги има в значителен брой и непрекъснат се увеличават), които водата ги дълбае до голяма дълбочина, виждал съм по 70-80 см дълбочина. Те на практика изключително трудно се възстановяват сами, осбено ако има наклон могат да достигнат оогромни размери, който е ходил на х. Рай е виждал такава ерозия една единстена пътека се е превърнала на дере широко 10 - 12 м. и дълбоко 4-5 м.

За ограничаване на потока може да се въведе такса за посещение.

indiec

А нещо за тоалетни в този район? Че туристите действително са прекалено много съм съгласен, само че по-правилно е "туристи" - лифтът, наистина бълва хора нагоре, а не туристи.

dembik

Подпорна стена ще строят. С 1000 м2 РЗП😁

Solace

Ей затова на Езетата не се ходи лятото. Пълно с джапанкаджии, мъкнат нагоре пълни бутилки и кенчета, а надолу ако смъкват - са празни. Мравуняк голям е - наложи ми се слизане от Отовица през езерата - лудница, не можеш да се разминеш.

Затуй - от есента до пролетта се ходи горе.

Без лифт и джипове ще е в пъти по-спокойно

Нафарфор

Абе то и от зимните "Pro" туристи аман стана. Издирват ги по цяла седмица с вертолети, дронове и чети.

Awatar

Тия не оставиха неосрано кътче в най-красивите места.

paragraph39

/:/Една указателна табела в парка ще струва на държавата 1491 лв., показва договорът за укрепване на туристическите пътеки

..........................................................................................................................

Е, ми, демократично "публично-частно партньорство" Е, БЕ!

От Държавата-парите, а за Частника-Печалбата!!!

Егати и Държавата, щом дори и указателни табели НЕ може сама да си произведе?!

А, иначе, "държавници" много и всякакви, и все с претенции- че могат да управляват успешно Държавата!

А дори една фирма за табели НЕ могат да създадат и управляват!

А?!?

Или, май, НЕ искат- за да го има "публично-частното партньорство", от което в джобовета на управниците-"държавници"  да влизат "нерегламентирани" бонуси, екстри и подкупи, в евро, в кюлчета злато, преференциални цени на имоти и тераси и т.н.! ПФУ

 

 

 

Светозар

„Политическите бандити оправдават престъпленията си с икономическата криза. Коренът на злото е в мутренското управление на страната, в използването на репресивния апарат за кражба на бизнес, за фалиране на конкуренти. Управлението започва с рекетиране на фирмите, които работят по държавни поръчки и завършва със скандал за незаконно подслушване. На финала Борисов мина в опозиция сам на себе си - за такава диагноза лекарите дават жълта книжка. В страната на Борисов не можеш да си предприемач, ако не знаеш телефона на Бойко Борисов". – г-н Нено Димов, председател на Института за дясна политика, 2013 г. https://news.bg/interviews/neno-dimov-v-stranata-na-borisov-ne-mozhesh-da-si-predpriemach-ako-ne-znaesh-telefona-mu.html

(В момента бившият екоминистър е под домашен арест.)

Rendeto

"Взривил" - дръжки.

Сега проверих, социалните мрежи са си там, все така изпълнени с емоционални ексхибиционисти, които смятат, че тяхното мнение вълнува останалите емоционални ексхибиционисти.

Капитан Немо
снимка на Капитан Немо

Само аз ли обърнах внимание на това безумие:

За една информационна табела, размер 80 на 60 см. предложената цена от изпълнителя е 1491 лв.

 

 Одобрилият тази цена е директно за разстрел! 

Калорифер

 

Ако питаш мен, даже малко искат.
Знаеш ли колко семейства се прехранват от тази цена, знаеш ли колко коли има да се купят, къщи да се изплащат, деца в чужбина да се изучат...?
 

аман бе

"...Знаеш ли колко семейства се прехранват от тази цена, знаеш ли колко коли има да се купят, къщи да се изплащат, деца в чужбина да се изучат...?"

Колко, колко - 3-6. На бившия депутат, на брат му, на племенника, ако е семеен и на още няколко по веригата нагоре, които са осигурили възлагането на поръчката и одобрили цените. За работниците - минимална за страната работна заплата и ДГД бедните.

Без

Няма да се разкопава, няма да се разорава. Това са спекулации. В района стартира проект за укрепване на туристическите пътеки

Укрепване на пътеки 👌

Без

Около езерата и по трасето от лифта до езерата,  задължително трябва да има изградени пътеки.

Тоз пък щял да изгражда пътеки...

 

Баце, ти ли си?

проф. Боян Дуранкев

Другият голям проблем са джипки те за "превоз" на туристи, когато лифтът не работи. Контрол - ако вярвате, има; ако ползвате - ще се усъмните. Качвал съм се с около 15-20 чужди туристи в една джипка. Позор!

Бронщайн
снимка на Бронщайн

С двайсе чужди туриста в една джипка не е позор, а рекорд.

Предводител нa ...

Следващият проект ще е укрепване на морените на Витоша.

Jordan_13 2

Тук се случва очакваното от Ж-ГЕРБ "урбанизиране на природата". Именно това е мисленето в ПП ГЕРБ по темата, както  наричам аз, тяхната политика  в областта на  "комерсиален туризъм" или "урбанизиран туризъм",  който е насочен изключително към тотално огражданеното и хилаво-келяво демократично поколение израснало в саксийна среда,  за което всеки стрък тревичка е проблем, а всеки стрък жарка - катастрофа;))) За останалото, не говорим..,змии, гущери, сръндаци, мечки;))) С една дума, днес е чакъл, следващият проект, който тук ще бъде усвоен е за асфалтирането на чакъла и така скоро до тези еера, ще ходи всека една фръцла на токче;))), а и всеки баровец, купил си колело за 5-6 хилки, че и повече. 

Страници