Медия без
политическа реклама

Минималната заплата у нас е с 36% по-ниска от румънската

06 Ноем. 2018
Илияна Кирилова

Минималната заплата у нас е почти 50% от средната, но и след увеличението от Нова година ще остане най-ниската в ЕС. Това става ясно от документите към постановлението, с което правителството трябва да увеличи минималното възнаграждение у нас от 510 на 560 лв. от 1 януари. Те са публикувани на сайта на социалното министерство.

Ръстът спрямо тази година е 9.8%, а нетният размер на най-ниската заплата става 434.55 лв. при 348 лв. планирана линия на бедност. Наетите на минимална заплата към второто тримесечие на тази година са около 473 000 по данни на НСИ. А на макроравнище общите разходи за труд на работодателите от увеличението (за заплати и за осигурителни вноски) ще се увеличат с под 1%, показват експертни разчети на МТСП, посочени в оценката за въздействието на постановлението. От екипа на Бисер Петков изтъкват още, че статистиката не показва изпреварващият ръст на минималната заплата в този мандат на ГЕРБ да пречи на заетостта в страната.

През 2018 г. минималната заплата в България е с 39.36% по-ниска от тази в Литва и с 36.07% по-ниска от румънската. По последни данни на Евростат през 2017 г. съотношението на най-ниското към средното възнаграждение в 18 държави, за които има данни, е в границите от 36.9% в Испания до 51.7% в Словения. У нас това съотношение е 47.8%. По-ниско е в Чехия, Словакия, Германия (41.4%), Естония, Малта, Латвия, Ирландия, Великобритания (44.5%), Румъния (44.6%), Унгария (45.9%), Люксембург, Полша.

Последвайте ни и в google news бутон