Медия без
политическа реклама

С 80% се увеличава помощта на хората с най-тежки увреждания

30 Авг. 2018

Хората с най-тежки увреждания ще бъдат големите печеливши от новия Закон за хората с увреждания, ако той бъде приет в сегашния си вариант. Това показват изчисления по предложенията спрямо сегашното ниво на подпомагане. Тази група беше и най-видима в продължилите няколко месеца протести. За тези семейства сега помощта е 930 лв. месечно до навършване на пълнолетие на детето, след което пада на около 240 лв., въпреки че с възрастта проблемите не се решават.

С до 80% се увеличава по новия закон помощта за хората с над 90% увреждания, които имат право на чужда помощ и социална пенсия за инвалидност. Сега тази категория получава от НОИ 150.70 лв. месечно социална пенсия за инвалидност и 94 лв. добавка за чужда помощ, а отделно и интеграционни добавки, които обаче не са повече от 30-40 лв. месечно. Гарантираната базова сума е 244.70 лв. месечно. От догодина към нея се добавя 198.36 лв. финансова подкрепа по новия закон, т.е. базовата помощ става 443.06 лв. Отделно се полагат целеви помощи, а и лична помощ (асистент), която ще се регламентира в друг закон. 

По данни на НОИ към края на 2017 г. право на добавка за чужда помощ са имали 81 012 души. Социалната пенсия за инвалидност пък е водеща за 50 428 души. 370 168 пенсионери получават т.нар. четвъртинки - добавка за инвалидност, която е процент от социалната пенсия за старост и която от догодина се трансформира във финансова подкрепа по новия закон. Тази промяна няма да ощети заварените случаи, тъй като ще се запазва по-благоприятната сума. Четвъртинките са спрени от 2015 г. насам, но хората, на които са им отпуснати по-рано, продължават да ги получават.

"Идеята е сумата за хората в най-тежко положение – с над 90% инвалидност, които не са работили и нямат възможност да работят поради физическото си състояние, да се доближи максимално до помощта, която получават децата до навършване на пълнолетие", обясни вчера пред Нова телевизия социалният министър Бисер Петков. За догодина линията на бедност е 348 лв. С нея се обвързват и другите помощи по новия закон, които ще бъдат между 34.80 и 87 лв. според степента на увреждане.

Последвайте ни и в google news бутон