facebook
twitter

Вие сте тук

8 постове / 0 нови
Последно съобщение
Вестник СЕГА
Скъпата "Гражданска отговорност" убива ефекта от бонус-малус

Цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-вероятно ще се увеличи за всички водачи покрай въвеждането на системата бонус-малус. Това прогнозират експерти в сферата на застраховането и пътната безопасност. Те смятат, че нововъведението ще ощети най-вече изрядните шофьори.
Според новия проект на Комисията за финансов надзор на системата бонус-малус следващата година ще бъде базова за изчисляването на коефициента, с който през 2021 г. застраховката ще поскъпва или ще поевтинява според поведението на пътя. При изрядните водачи полицата се предвижда да поевтинее с до 25 или 23%, докато тези с най-тежки нарушения на пътя ще бъдат наказвани с до 400% оскъпяване на застраховката. 
Преди това застрахователните компании ще трябва да обявят пред Гаранционния фонд своите базови тарифи, като всеки има свободата да формира свои цени. Експерти прогнозират, че застрахователите ще се възползват от предстоящата промяна, за да завишат за пореден път цената на задължителната застраховка. "Всички застрахователи ще обявят нови базови премии. Те вървят нагоре", посочи застрахователният  експерт Цветанка Крумова. Според нея поради тази причина е трудно да се прогнозира ефектът от бонус-малус и вместо да се чака 2024 г., ревизия трябва да се направи по-рано.
"Преди година цената на "Грaждaнcкa oтгoвoрнocт" ce вдигнa изкуcтвeнo пoкрaй рaзширeния кръг нa роднините, които имат право на обезщетения при cмърт oт пътно-транспортно произшествие. Тoгaвa цeнaтa cкoчи двoйнo, a cлeд тoвa кръгът бeшe зaкoнoдaтeлнo cтecнeн oт първoнaчaлнo зaявeнoтo, нo цeнaтa нe пaднa", припомни Настимир Ананиев, експерт по пътна безопасност и бивш депутат от Реформаторския блок. "Поредно увеличение ще "изяде" бонуса на изрядните шофьори, които и без това може да получат не повече от 25% отстъпки, и то чак след 6-7 години", коментира Ананиев. В момента средната цена на застраховката се движи между 250 и 300 лв. в зависимост от населеното място. "Това ще убие идеята за бонус-малус, която е превенция", смята той. Според Ананиев, тъй като става дума за задължителна застраховка, КФН трябва да се намеси и да одитира по-задълбочено как се разходват събраните суми за "Гражданска отговорност".

Примерните водачи са много повече от нарушителите и застрахователят ще отиде на минус, ако бонусът е по-голям, коментираха тези дни от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

 

УТЕХА

Няма да има нови цени, застрахователните компании ще представят действащите си тарифи, увериха от Асоциацията на българските застрахователи. Проектът за бонус-малус изисква всеки застраховател да регистрира тарифата си в Гаранционния фонд, така че да не си позволява "корекции" в базовата цена, когато изчислява отстъпката или утежняването на полицата "Гражданска отговорност" за конкретния водач. 

 

Към статията във в. СЕГА
ПероВТ

Съдът все още не е присъдил обезщетение на далечен роднина на загинал в ПТП, освен ако не става дума например за сирак, за който се е грижил загинал вуйчо, чичо или някой друг далечен роднина.  За да вдигнат ГО с 50% застрахователите използваха този рядък казус, заедно с този на т.нар. румънски тарикати, каращи коли с български номера. За далечните роднини вече казах, а за абсурдността на другия мотив говори фактът, че три наши застрахователи, сред които Евроинс е сред най-големите  в Румъния, работят на печалба там, продължават да продават ГО на т.нар. румънски тарикати и не смятат да се отказват.

Румънската бонус малус взема предвид единствено нарушенията, довели до застрахователни щети. С останалите се занимава полицията, според съответния правилник - глоби, отнемане на книжки и т.н., но не и по-висока ГО. При това бонусът е до 50%, а малусът - до 80%, докато нашите застрахователи с помощта на всесилното си лоби  ни готвят 23% бонус и 400% малус.

Крайно време е някой журналист да изкара на светло кирливите ризи на автомобилното ни застраховане и на силното му лоби в КФН, парламента и в медиите. Парите ни от ГО отиват не за обезщетения на пострадали и роднини на загинали (те остават най-ниски в ЕС), а за 15-20% комисиони на всякакъв вид брокери и за умопомрачителни заплати и премии за мениджъри от високо и не чак толкова високо ниво. Същата е историята и с втория стълб на пенсионната система - машина за източване на нашите пари, подобно на задължителното автомобилно застраховане.

Хулиган

Проблемът не е в застрахователите.

Проблемът е в онези, които са ги оставили да си разиграват коня.

Срещу съответните комисионни, разбира се.

Политици, сър...

http://www.drago.info/index.php/2018/01/02/grajdan...

 

mick

Държавата трябва да се намеси и да създаде държавен застраховател с нормални цени. Или да огранични премиите.

9101

Не е работа на държавата да определя методика за цените на ГО. Всеки застраховател сам трябва да си направи методика. И точно тук е ролята на пазарната икономика и конкуренция. 

Само че конкуренцията ще започне да сваля цените. 

-------

Относно системата бонус-малус, както е предложена, то всеки активен водач ще плаща повече. Защото всеки все някога попада в поставените капанчета от КАТ и става нарушител. 

Сгугню
снимка на Сгугню

Примерните водачи са много повече от нарушителите

Я виж ти - а от КАТ и от медиите през ден врещят за "войната по пътищата".

KaraKoliu
снимка на KaraKoliu

В такъв вид системата "бонус-малус" е опасна и ощетяваща всички. Освен КАТ и застрахователите. Всички ще плащат повече и ще получават по две наказания за всяко нарушение. Не е редно в такава система да се отчитат пътни нарушения без застрахователни последици.  

Интервал

Единствените цели и ефекти, които се гонят, са печалби, като на банките. Другото е талаш и фасада. Добре, че картел няма. Също, както при банките. Невидимата ръка на пазара ще ни спаси за пореден път. Задължителния пазар.

×