facebook
twitter

Вие сте тук

3 постове / 0 нови
Последно съобщение
Вестник СЕГА
Не един, а пет тунела ще минават под Шипка

В разгара на вота за местна власт покрай изборните резултати се прокраднаха две важни инфраструктурни новини. Дълго отлаганото изграждане на тунел под връх Шипка поема към първа копка. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че търси строител. Леко раздвижване има и около магистрала "Черно море" - в ход е процедура за избор на проектант.

Новината, че стартира конкурс за тунела под Шипка, е изненадваща, защото само преди месец от АПИ обясняваха, че за проекта няма пари и той вероятно ще разчита на финансиране от ЕС по бюджета за следващия програмен период - 2021-2027 г. Явно правителството е решило да печели време, като избере изпълнител с обществена поръчка "под условие". В тръжната документация е посочено, че договорът с избрания строител ще влезе в сила, когато бъдат налични парите.  

Има и друга изненада - според обявената от АПИ обществена поръчка през прохода под връх Шипка вместо един голям ще минават пет малки тунела с обща дължина 4 км. Прогнозната цена на трасето е 320 млн. лева с ДДС. Планът е пътят през прохода да е готов за 1550 дни, т.е. най-рано през 2024 година, и то ако не се натрупат познатите проблеми с отчуждавания, жалби и прочее. Кандидатите имат срок да подадат оферти до 5 декември.

Преодоляването на Шипка  - мечта от 70-те години на миналия век, все се отлага заради липса на финансиране. 

Бъдещото трасе ще е с дължина 10.5 км - 7.6 км ново шосе плюс реконструкция на 2.9 км от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Планината ще бъде пробита от пет тунела, като основният ще е с дължина 3.22 км, а останалите ще са къси - 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Проектът включва още един подлез, шест моста и 12 армирани насипа.

АПИ реанимира и идеята за магистралата между Варна и Бургас. Преди дни бе открита обществената поръчка за изготвяне на разширен идеен проект за магистрала "Черно море", като изпълнителят ще трябва да направи и инженерно-геоложки проучвания на трасето. Само тази първа фаза част от дейностите - проучвания и проектиране, ще струва 14.4 млн. лева. Според Интегрираната транспортна стратегия на правителството (2017-2021 г.) магистралата ще глътне 430 млн. лева. "Черно море" ще свърже "Хемус" с "Тракия". Началото на аутобана ще е край с. Слънчево, Варненско, а краят - до селата Приселци и Ветрен, Бургаско.

Надеждите, че бързата връзка между Варна и Бургас може да се построи чрез публично-частно партньорство, се оказаха напразни - кандидат-инвеститори така и не се намериха. Изграждането на магистрала “Черно море” може да стане с пари от държавния бюджет или по оперативна програма, поясни в началото на годината регионалният министър Петя Аврамова. 

 


 

 

Към статията във в. СЕГА
Mavrodinov
Ех, ако можеше още утре да са готови Ботевград Видин, Русе Търново Габрово Маказа, Варна Бургас, Хемус...
Sir Mano

Ако ще дублира пътя Слънчево - Девня - Айтос - Ветрен е абсолютно безсмислена. Основния трафик е по крайбрежието и няма да ползва т.н. магистрала Черно море. Според мен, трябва да дублира (разшири) сегашния път през Обзорския проход и чак при Ахелой да тръгне към Ветрен.

Или през Дюлинския проход: Слънчево - Езерово - Приселци -Дюлино - Каблешково - Ветрен

×