facebook
twitter

Наблюдател

Папа Франциск в страната на киселото мляко

Няма вероятност българският патриарх и Светият синод да научат от телевизора как да си вършат работата
3749
БГНЕС/МС
На път за Рим папата каза за дядо Неофит, че е „божи човек”. Което означава, че всичко около визитата в България е преминало добре.

Апостолическата визита на папа Франциск в България приключи благополучно, но ехото от онези три дни, през които всички погледи бяха вперени в бялата папска митра, ще отеква дълго и бавно. За това време научихме почти всичко за Светия отец – че живее скромно в апартамент от 50 квадрата, храни се в обща столова заедно с други служители във Ватикана, обича футбола, не носи специалните папски обувки от червена кожа, вози се в корейска кола, отдръпва ръката си, когато поклонници посягат да я целуват, с лекота разчупва протокола и като дете е ял българско кисело мляко, заквасено от баба му. Измежду тези така важни детайли в информационния поток се промъкваше и по нещо за реформаторските усилия на неговия понтификат – в защита на бедните, онеправданите и страдащите, срещу сексуалните насилия в църквата, в защита на мира и за опазване на природата.

След като разбрахме едно-друго за папата, дойде ред и папата да ни каже какво знае за нас, как изглеждаме в неговите очи. В официалните си изявления каза, общо взето, очаквани неща – за светите братя Кирил и Методий като евангелизатори на славянския свят, за провъзгласяването им за светци покровители на Европа от папа Йоан Павел II, за следата, оставена от папа Йоан XXIII в историята на България и Ватикана. С други думи, очерта зоните на историческа близост между българите и римската курия и деликатно пропусна факта, че през IX век именно българският диоцез се е превърнал в повод за трайно напрежение между Рим и Константинопол, довело по-късно и до Великата схизма. После папата каза, че сме мост между Изтока и Запада, като спомена Русия и Турция откъм източната страна, каза, че трябва да отворим сърцата си за бежанците и освен това, че преживяваме тежка демографска криза и за последните десетилетия сме намалели с около два милиона главно заради миграция. Подтекстът е, че сме нация от малодушни хора, дето като видят зор, и отиват да живеят на друго място. Т.е. не сме по-различни от бежанците, за които сърцата ни остават затворени. Това, естествено, папата не го каза, понеже е деликатен и възпитан човек, но сигурно си го мисли.
На летището папата беше сърдечно посрещнат от премиера Борисов, който с хитра усмивка разказа как като бил в Рим да го кани, го е накарал да си пъхне поканата в джоба с важните задачи. Иначе казано, дори и папата не може да устои на неговата оригинална и находчива фриволност. После му подари и гърне с кисело мляко. После папата посети президентството, където президентът Радев го приветства „в една от най-старите християнски държави в Европа”, нещо, което със сигурност Светият отец добре знае, но явно протоколът изисква да му се напомня. В Синодалната палата папата беше посрещнат от патриарх Неофит и Светия синод. Двамата с патриарха си размениха послания в дух на любов и взаимно уважение между двете християнски конфесии. След срещата папата отиде в патриаршеската катедрала „Св. Ал. Невски” и се помоли пред иконата на св. св. Кирил и Методий. За католиците от град Раковски месата, отслужена на следващия ден, със сигурност е била събитие с мирогледен характер. Както и първото причастие за 245-те деца, получено лично от ръката на Светия отец.  
Визитата приключи благополучно и всички страни трябва да са останали доволни. Още повече че не се е случило нищо по-различно от предварително договореното. И въпреки това по време на цялата визита в тв ефира се промъкваха знаците на едно глухо недоволство, поднасяно ту с язвителни подмятания, ту с леко назидателен тон и нацупени физиономии. Защо Светият синод не участва в програмата на височайшия гост? Защо патриархът не е до него по време на т.нар. молитва за мир, която в програмата деликатно беше наречена „събитие за мир”, предполага се, за да се избегнат думи с литургически характер. Защо няма обща литургия? А дали няма все пак някой от митрополитите да се появи? – с полувъздишки подмятаха репортери и коментатори. Поповете ни излагат пред чужденците. Развалят купона. Ама че конфузна ситуация. И т.н.
Впрочем самото „събитие за мир” се оказа литературно-музикална програма пред седяща публика в ларгото на София. Някои наблюдатели откриха и доза ирония в избора на песента „Ние сме света” на Майкъл Джексън, обвиняван в същите грехове, заради които папа Франциск трябваше да прочисти част от епископата на католическата църква.
Защо патриархът не може да се моли заедно с папата и защо не може да влиза в евхаристийно общение, е обяснявано много пъти, включително и около това посещение. Каноните го забраняват. Няма как разделение от догматическо естество с над десетвековна история да бъде преодоляно с лекотата, с която се сглобяват и разпадат политически съюзи. От православна гледна точка католици и протестанти са отпаднали от църковното единство поради направени нововъведения в Символа на вярата (добавката filioque, „и от Сина”) и някои други догмати – за първенството и непогрешимостта на папата, Чистилището, целибата и др. Това е станало доста преди Великата схизма от 1054 г., още през VI-VII век, когато във връзка с борбата с арианската ерес свещеници от Испания и Франция чрез добавката „и от Сина” подчертавали единосъщността на Светата Троица, която арианите оспорвали. Вероятно при други обстоятелства причините за разделението биха могли да се интерпретират като регионални различия, но с времето отношенията все повече се заплитали не само поради религиозни, но и заради политически причини. Без съмнение е имало и личностни фактори. Известно е, че патриарх Михаил Керуларий, при когото става окончателното разделение, е бил властолюбив и конфликтен човек. Да се търси с днешна дата вина за станалото преди повече от десет века изглежда неуместно. През последвалите столетия е имало различни опити за сближаване, но са оставали без резултат. По-интензивни стават тези усилия от началото на миналия век и особено след Първата световна война във връзка с икуменическото движение и Световния съвет на църквите. През 1962 г. по инициатива на папа Йоан XXIII е свикан Вторият ватикански събор, с който западната църква започва политика на отваряне към другите християнски конфесии и по-специално към православните църкви. През 1964 г. папа Павел VI и патриарх Атинагор се срещат в Йерусалим и официално снемат анатемите от 1054 г. Оттогава Православният  изток и Ватиканът са в състояние на междуцърковен диалог, предстоятели на Римската катедра и отделни патриарси се срещат и си разменят жестове и послания в най-доброжелателен дух. Папа Франциск и патриарх Вартоломей демонстрират определено близки отношения, а през февруари 2016 г. папата с срещна и с руския патриарх Кирил в Хавана. При всяка подобна среща Ватиканът не пропуска да демонстрира воля за преодоляване на разделението, на което православният свят отговаря, общо взето, сдържано. Усилията за сближение не се приемат еднозначно сред православните йерарси. Тъкмо обратното, предизвикват разделение. Това пролича и при сегашната визита на папа Франциск. Русенският митрополит Наум изрази мнение, че посрещането е могло да бъде и малко по-сърдечно, а Пловдивският митрополит Николай по време на проповед за Гергьовден поднесе поредната нелепица – каза, че папата искал да обедини християните, за да посреща Антихриста. От него, впрочем, едва ли някой е очаквал нещо различно. С други думи, някои йерарси са склонни да приемат с доверие подадената ръка, но други виждат в подобен жест по-скоро изкушение за отстъпление от вярата. Така усилията за обединение, дори да изглеждат най-добронамерени и доброжелателни, се оказват условие за потенциални разколи в православните църкви. Точно това усложнява и позицията на българския патриарх и Св. синод при подобна височайша визита. За разлика от папата, който може самоволно да направлява църквата в една или друга посока, православният свят е съставен от 15 автокефални църкви, често с усложнени взаимоотношения, които обаче се подчиняват на принципа на съборността. Поради което решения там се вземат трудно, а промените стават бавно. Има и още едно усложняващо ситуацията обстоятелство. За мнозина православни отделеността от католическата църква за изминалите векове се е превърнала в част от идентичността на самото православие. Вероятно същото е вярно и за по-консервативните католически среди. Сигурно е могло срещата между папа Франциск и българските православни йерарси да бъде малко по-сърдечна, можеше например хорът при катедралата „Св. Ал. Невски” да присъства по-активно при неговата молитва в храма, но все пак има граница, която няма как да се прескача. Светият синод явно беше избрал по-консервативна линия и това е негово право. Въпреки това на път за Рим папата каза за дядо Неофит, че е „божи човек”. Което означава, че всичко около визитата в България е преминало добре. И притесненията на медиите, че пак се излагаме пред чужденците, са били излишни.
През последните десетилетия би трябвало да е станало ясно, че българският патриарх и Светият синод нямат обичай да научават от телевизора какво да правят. И няма вероятност това да стане. Жалко е, че около папската визита водещи български медии пропуснаха отлична възможност интелигентно да помълчат.

13

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

Еврофондовете в България се вмирисаха откъм Брюксел
Костенец е диагноза на МВР
Рицар и зулус във футурамата

Коментари

Meto_ot_Interneto

"Светият синод явно беше избрал по-консервативна линия и това е негово право. Въпреки това на път за Рим папата каза за дядо Неофит, че е „божи човек”. Което означава, че всичко около визитата в България е преминало добре. И притесненията на медиите, че пак се излагаме пред чужденците, са били излишни.
През последните десетилетия би трябвало да е станало ясно, че българският патриарх и Светият синод нямат обичай да научават от телевизора какво да правят. И няма вероятност това да стане. Жалко е, че около папската визита водещи български медии пропуснаха отлична възможност интелигентно да помълчат."👍

Shaaban_bin_Robert

Жалко е, че около папската визита водещи български медии пропуснаха отлична възможност интелигентно да помълчат.

Няма начин. Всеизвестно е, че някои наши сънародници обичат да се изкарват по-големи католици и от Папата.

Forza NATO

Някакси неизбежно беше и на този лелевелист да му дойде редът да изнесе сказка по приложно прогресивно богословие.

 

Кафа. 

SINDBAD

Отношението към България като към едва ли не страна, която по милост е приета в ЕС, е крайно неадекватно и исторически невярно. Мога да кажа, че манипулативен замисъл е имало. Някой си е представял, че тук в удобно ъгълче на Европа могат да направят гето за всички тези мигранти, които не са одобрени за участници в производствените процеси в Западна Европа. Някой си е представял, че това може да стане, но е забравил простата, но велика истина, че тук живее един много древен народ с цивилизационни приноси, които му дават самочувствието да е държавотворна нация. Точно това подцениха. И понеже смятаха, че владеят умовете на нашия си политически елит, къде със соросополиви внушения и съответно големи количества пари, къде с обещания за кариера, понеже съдеха за българския народ по този елит, който беше опитомен или ГМО създаден, те се провалиха именно в този стратегически замисъл. 

 

https://sindbadsi.wordpress.com/2019/05/13/проф-христо-смоленов-цивилизоването/

Simplicissima
снимка на Simplicissima

Ура!

Ясен е отново тука.

👋

 

Синодът не е проблем, щото какво общо има той с Божия народ?

Проблем е всепроникващият дух на провинциализъм, на чийто фон благородната сдържаност+сърдечност+искреност+уважителност+внимателност, проявена

в уж Божем изостаналата и заблудена Македония от всички, които посрещаха там папа Франциск,

накара накрая папата да издума, че сме два напълно отделни народи.

Не че е истина от последна инстанция. Щото тук на Балканите (то е така и почти навсякъде в Европа) доскоро не е имало компактни етноси, ами мозайки от племена, поразмесени по перифериите си, и обединени в държави.

Обаче като култури, обособеностите на днешните нации са незаобиколима реалност.

 

Хубаво е, че дойде дядо Франциск. Мнозина преживяхме стъпка в себепознанието.

Освежен скептицизъм и укрепнали надежди. Така де. Случи се и е незабравимо.

Думи думи

То и киселото мляко менте като политическата и интелигентската елита.

Само нишесте и желатин.

Без бацилус булгарикум.

Begemot
снимка на Begemot

""Защо патриархът не може да се моли заедно с папата и защо не може да влиза в евхаристийно общение, е обяснявано много пъти, включително и около това посещение. Каноните го забраняват. Няма как разделение от догматическо естество с над десетвековна история да бъде преодоляно с лекотата, с която се сглобяват и разпадат политически съюзи. От православна гледна точка католици и протестанти са отпаднали от църковното единство поради направени нововъведения в Символа на вярата (добавката filioque, „и от Сина”) и някои други догмати – за първенството и непогрешимостта на папата, Чистилището, целибата и др. Това е станало доста преди Великата схизма от 1054 ...""

Св. Ихтамнетий
снимка на Св. Ихтамнетий

Някакси неизбежно беше и на този лелевелист да му дойде редът да изнесе сказка по приложно прогресивно богословие.

 

Бъркаш го с Ясен Бояджиев. Този е Ясен, но Бориславов - специалист по вина и засукани манджи.

Но по съвместителство се занимава и с богословие, с надежда невям да си спаси душата въпреки чревоугодничеството.😎

Forza NATO

👍 Прав си!

Объркал съм малце Калофер и Калифорния. Оттеглям аргумента ад лелевелем.

 

Но досадата от темата и типизираните наративи по нея не оттеглям.

Думи думи

Смешни са напъните на активистите на Елита на киселото мляко да възхваляват чуждият поп, и да подценяват позицията на БПЦ.

Което говори, че или не са запознати със същината на въпроса, но напират да дават мнение, или, че не са православни.

Клоня към второто.

rurade
снимка на rurade

Отчайващи са напъните на знайни и незнайни добре платени драскачи да се мъчат да отдалечат момента на забравата,в който за последното папско посещение никой вече няма да си спомня.

Всеки такъв напън се съпътства с обилно плюене срещу БПЦ ,което май по-скоро е  целта на подобни пасквили!

 

Samnenie

Той папата направо закопа булгаристан като обяви, че българите и македонците садва народа.Може безгръбначните джурналя да го аплодират грещо. Вместо очакваната "релама на Бъгария" май получихме удар по врата. Знаят си нашите попове, че на папа, а освен това и йезуит, вера да немаш.

Mrx

 

 Има нещо по-важно, което отбелязаха в ТВ "Алфа". София (по-точно Сердика) е мястото където се е провел 2-рият (след този в Никея) много важен Християнски събор. Нито папата нито нашите суеци не се сетиха да го заведат при църквата "Света София" . Там има една щела, на която е написано, че точно в Сердика се е издал първият едикт за равноправие на Християнството с другите религии, през 311г., от император Галерий, т.е., преди Миланският едикт на Константин. Това са много важни християнски събития. Папата би трябвало да ги знае тези неща, той като че ли посети София, а не Сердика, в която са се случили тези много важни събития за християнството. Обаче, католическата църква е центрирана в събитията в Рим и на Запад, за нея е много важни лъжливите сведения, че апостол Петър е бил първият папа, че е умрял в Рим (намерили са му и гроб) и той е оставил някакво си измислено писми, че папата е най-важния между 5-те епископи. Йеросалимския, Антинохския, Александрийския, Константинополския и Римския. 

Влез или се регистрирай за да коментираш

×