До края на февруари 2019 г. всички търговци на течни горива ще трябва да започнат да отпечатват на касовите бележки каква част от крайната цена са данъци и акцизи и колко е действителната стойност на горивото. Това става ясно от публикуван на сайта на финансовото министерство проект за изменение на наредбата за касовите апарати. В него е разписано, че във фискалния бон за всеки вид течно гориво се отпечатва на отделни редове информация за размера на ДДС, за акциза, продажната цена на горивото без акциз и ДДС (нето стойност), и покупната цена на горивото без акциз и без ДДС.
Новото изискване е провокирано от протестите срещу високите цени на горивата у нас. То бе предложено от финансовия министър Владислав Горанов в отговор на недоволството, че у нас литър бензин без акциз и ДДС е сред най-скъпите в Европа на фона на най-ниските доходи, които получават българите.
Мярката има за цел да постигне по-голяма прозрачност и детайлност на част от елементите на ценообразуване на съответния продукт, се посочва в мотивите на финансовото министерство.
България има най-ниския позволен акциз на горивата в ЕС - 65 ст. на литър от най-масовия бензин А-95. Ако обаче той се извади от крайната цена заедно с начисленото ДДС, бензинът у нас става един от най-скъпите в Европа. Справка на bTV неотдавна показа, че от 27 страни членки само в Испания, Германия и Дания течното гориво преди облагането е по-скъпо от българското.
С новия начин на отпечатване на касовите бележки ще се покаже колко от крайната цена на бензина отиват в държавата и колко в търговците като печалба, твърдят експертите на финансовото министерство.