Медия без
политическа реклама

Една трета от собствениците на коли в София ще плащат по-нисък данък

02 Яну. 2019
Илияна Кирилова

Собствениците на една трета от автомобилите в София тази година ще платят по-нисък местен данък. Това са новите коли - на възраст до 5 години, които отговарят на най-високите екостандарти. За останалите две трети налогът ще нарасне различно, като средното увеличение ще е около 30%. Това обяви Столичната община, въпреки че местният парламент все още не е гласувал новите ставки. 

Сметките са правени за минималните нива на автоданъка, които влязоха в сила от 1 януари. Със законови промени във формулата за изчисляване на налога освен досегашния имуществен компонент, който отразява мощността и годината на производство, вече е включен и екологичен коефициент.  Според новата формула има шест степени за отчитане на мощността на двигателя. За по-мощните коли - от 150 до 245 kW  и над 245 kW минималната ставка е 1.60 лв. на киловат, а максималната - 6.30 лв.
Коефициентите за възраст на колата са направени така, че да са неутрални за по-старите МПС - над 15 до 20 години, които са и преобладаващата част от автопарка у нас. За новите, произведени преди по-малко от 5 години, коефициентът е 2.3, т.е. по-благоприятен от досегашния. А за най-вехтите колите, надминали 20 г., коефициентът става 1.1. Според финансовото министерство това ще стимулира шофьорите да зарежат трошките и да потърсят по-нови и по-екологични автомобили.
Новият екологичен компонент всъщност ще работи на принципа "по-висока категория Евро, по-голямо намаление на данъка". Така за коли с Евро 4 отбивът може да е 20%, за Евро 5 - между 20 и 40%, а за Евро 6 - от 60 до 40%. За сметка на това колите с Евро 3 и по-ниска категория няма да получат отстъпка. Премахва се и отстъпката за катализатор, защото според финансовото министерство с нея шофьорите масово мамели.
Всеки общински съвет сам ще определя каква ставка да наложи от определения в закона диапазон. Поне в годината на местни избори обаче едва ли ще има големи увеличения и се очаква повечето кметове и общински съвети да се придържат към минималните ставки. Решение общинските съвети трябва да вземат до края на януари след задължителното обществено обсъждане.

 

СКОК


Данъкът на лекотоварните автомобили с маса до 3.5 тона рязко ще скочи от тази година. Те вече ще се облагат както леките автомобили. Досега за тези коли се плащаха много ниски налози, тъй като се предполага, че те са необходими за стопанската дейност на малките и средните фирми. Данъкът бе 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Оказва се обаче, че масово луксозни мощни автомобили се снабдяват с необходимата категория N1 и плащат смешни суми от 10 - 20 лв. на година - десетки и дори стотици пъти по-малко, отколкото ако бъдат обложени както всички останали леки коли. 
Според кметовете именно от този по-голям налог в общините ще влязат повече постъпления, които да компенсират по-ниските приходи от данъка за автомобилите, ако се прилагат най-ниските ставки. 
Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите. Освен това за влекачите и камионите данъчното облекчение за Евро 4 ще се намали от сегашните 40 на 20%.
 

Последвайте ни и в google news бутон