Медия без
политическа реклама

Тайната на лошата реклама

Дали ще подложиш на съмнение посланията на дуета Азис/Манева, или ще се подиграваш на тв формати с аромат на вчерашно повърнато, все ти се обяснява, че наливаш вода в тяхната мелница

darik.bg
Драго Симеонов

Няма по-забавен парадокс от това нашенецът да цитира Финиъс Барнъм за щяло и не щяло. Знам, че не се сещате кой беше този, нали именно в това е парадоксът. На г-н Барнъм се приписва фразата, че нямало лоша реклама.

Естествено, каква по-лоша реклама от това да не познаваш автора на любимата си социална мантра. Язък за брандинга, язък за копирайта; най-важното се е затрило. Човекът би се радвал да го знаете кой е, пък ако ще да го цитирате грешно.

Уви, оцелял е само полвинчат и изваден от контекста лаф, с който се измерва ефектът на всяка долнопробна тъпотия и все излиза положителен. Щом си произвел нещо си, което е попаднало в полезрението на обществения интерес, значи няма как да е кофти. Нали така, скъпи приятели от "Трейс"?

Дали ще подложиш на съмнение посланията на дуета Азис/Манева, или ще се подиграваш на телевизионни формати с аромат на вчерашно повърнато, все ти се обяснява, че наливаш вода в тяхната мелница.

Отвращението също било вид реклама, викат. Трябвало да положим омертата на вкусовия игнор. Демек, ако кажеш, че правителството ти е некадърно, това се брои реклама на кабинета. Откажи да гласуваш и вече си много специален и изтънчен ескейпист. Така де, нали се разбрахме, че никой не те задължава за нищо.

Добрият стар Финиъс, когото намесихме тук, има и друг лаф, който по не върви да се рецитира. Отбелязвал, че всяка минута се ражда по един глупак, който да му вярва. Включително и на рекламните мантри. Иначе си бил циркаджия печалбар, показвал джуджета, брадати жени, мумии на русалки и прочее неща, които можете да откриете в клиповете на Азис или в къщата на Брадъра.

Хората се радвали на сеира, понеже не помня кой беше казал, че такава е човешката природа. Уви, по онова време нямало истинска либерална интелигенция, която да открие социални послания в тоя циркаджилък, нито призиви за възвишен щраусов игнор.

Който не харесвал Барнъм, си му го казвал директно и грубо. Но той поне нямал претенции да бъде харесван. Днес барнъмовците са станали крайно докачливи. И го приемат много навътре, ако някой ги обиди на професионализъм. Кой, аз ли не знам как се ръководи министерство?! Дай една пиратска превръзка за око, да ти покажа.

Добре де, защо този текст непрекъснато смесва нещата?! Хем говорим за шоу (някой от вас му викат култура), хем намесваме и политиката, неясно защо. Ще рече човек, че за една и съща публика се прави. Трикът е в това, че и двете разчитат да ги пренебрегнете, ако не ви харесват и да си избягате във вашия вкусов балон, ако се имате за специални. Оставете това поле само на родените ежеминутно глупаци и техните циркови покровители, вие елитарно извърнете нос.

Разбира се, че съществува лоша реклама. И ако ви прави впечатление, всички се опитват рано или късно да избягат от нея, ребрандирайки се. Лошата реклама е тази, която превръща теб и клакьорите ти в посмешище.

Или вие познавате такива, които нямат нищо против да бъдат карикатура, стига да са им пълни джобовете. И Барнъм е тъпчел кинти в кутии, ама сега е синоним на пошлост.

Карикатурите също си имат форма на ескейпизъм и тя е да ви обяснят, че всичко работи в тяхна полза. Включително и вие. Ако беше така, нямаше да се напъват да излъчват толкова допълнителни социални послания. Значи все пак им пука от мнението ви.

Те много добре ви чуват, значи имало смисъл да реагирате. Отсъствието ни от теми ще е вид емиграция. Това върши много по-голяма услуга, отколкото клишето за липсата на лоша реклама.

Отгледайте гнева си, майната му на ескейпизма. Стига бягане и префинени маниери. Нека глупаците се почувстват глупаци.

Единствено за този продукт – острата обществената реакция -  няма да има лоша реклама. Кофти е, че още не сме свикнали как да го използваме по-ефективно, но поне все още не сме се отказали да го произвеждаме.