facebook
twitter

Наблюдател

Ще слезе ли Благодатният огън на Велика събота

Гръцкият архитект Харалампи Скарлакидис е събрал 70 исторически документа за периода IV – XVI век, в които се разказва за нетварната светлина
5615

Досега винаги е слизал. Казват, че от съботата, в която не слезе, ще започнат последните времена. Утре с правителствения аероплан Старозагорският митрополит Киприан ще ни донесе Благодатния огън от храма „Възкресение Христово“ в Йерусалим. Огънят слиза неизменно повече от 17 века. Над Гроба Господен е построена Кувуклия (параклис), а над нея – голяма ротонда. По време на свещенодействието синьо-бели светкавици озаряват цялата вътрешност на храма, а свещите в ръцете на някои от присъстващите се запалват от само себе си. Възглас на удивление преминава през няколко хиляди души в един и същи момент.

Всъщност Благодатният огън, с който палим кандила и свещи на Великден, е резултат от Светата светлина (Άγιον Φως ) – свръхестествената енергия, озарила Гроба на Христос в часа на неговото възкресение на 5 април 33 г. Това е същата нетварна светлина, която видели учениците Петър, Йоан Богослов и брат му Иаков Зеведеев на Таворската планина при Преображение Господне.

Първият човек, докоснал се до нея някъде около 330 г., е св. Григорий Просветител – покръстител на арменците и първи техен патриарх. Свещенодействието като ритуал обаче започнало да се изпълнява доста по-късно – около 4 века след св. Григорий, когато възстановили разрушения от персите през 614 Храм на Възкресението.

През 1009 година халифът на Египет Ал Хаким заповядал отново да го разрушат, защото заради чудото с Благодатния огън прекалено много мюсюлмани ставали християни. Освен ротондата хората на халифа разбили и пещерата с Гроба, но когато се опитали да разкъртят онази част, където било положено тялото на Христос, не успели въпреки железните чукове и огъня, който разпалвали отгоре, за да се пропука скалата.

Храмът бил възстановен отново през 1048 г. след договор (1030 г.) между същия онзи Ал Хаким и византийския император Роман III Аргир. През 1098 г. египетският везир Ал Афдал отнел Йерусалим от турците, разрушавайки стените на града. През следващата 1099 г. дошъл да участва в церемонията по слизането на Благодатния огън, обаче с лукава цел. За да компрометира чудото в очите на мюсюлманите (пък и на християните), той наредил да заменят всички фитили в храмовите лампади с железни, вярвайки, че няма огън, който да възпламени желязото като свещ. Когато обаче Благодатният огън слязъл от небето, железните фитили се запалили, сякаш били от папирус. Ал Афдал приел чудото с „безкрайно възхищение“ и освободил всички пленени християни. Няколко месеца по-късно, на 15 юли 1099 г., по Божия воля (Deus vult) Йерусалим паднал под меча на кръстоносците.

През всичките векове преди, пък и след превземането на Йерусалим, един-единствен път Светата светлина не слязла в храма на Велика събота, а чак на следващия ден. Това се случило през 1101 г., пò следващата след историята с железните фитили година. Всички били потресени. За главен виновник сочели латинския патриарх Даймберт – човек с лоша слава, но сочели и жестокостите, с които кръстоносците превзели Антиохия и Йерусалим.

На Велика събота 1101 г. въпреки продължилите с часове молитви на Даймберт Светлината не се появила. На другата сутрин Даймберт отново отишъл на Гроба, но Светлината я нямало. Въпреки някои пропагандни опити да се обясни, че след като католиците взели Йерусалим, вече нямало нужда да стават чудеса, Даймберт бил сериозно разтревожен, приел случилото се за космическа нередност и решил да го поправи чрез покаяние, молебен и кръстно шествие до недалечния Храм на Господа, в какъвто била превърната джамията Купол на Скалата (Куббат ал Сахра) – скалата Мория, на която Авраам отишъл да принесе в жертва сина си Исаак, на която бил построен първият храм с кивота и скрижалите; същия камък, от който мюсюлманите вярват, че Мохамед се е издигнал до небето.

 

Когато латинците напуснали храма „Възкресение Христово“,

 

в него останали само православните и извършили свещенодействието по всички правила. Тогава първо една, а след това и останалите лампади се запалили от Благодатния огън. След този случай до превземането на града от Саладин, Благодатния огън измолвали православните, а латинският патриарх само го изнасял от Кувуклията и го раздавал на вярващите.

Султанът на Сирия и Египет Юсуф Салах ад Дин ибн Аюб (Саладин), кюрд по произход, е един от най-благородните монарси в историята, у когото след смъртта му не намерили лични пари даже да го погребат, защото раздавал всичко за благотворителност. След като превзел Йерусалим през 1187 г., Саладин пуснал гражданите да си вървят, обезщетил вдовиците и сираците и освободил оживелите в плен техни мъже и бащи. Даже позволил на латинските клирици да отнесат златото си, което се оценявало на над 200 000 златни монети.

По-малко от година преди смъртта си през 1193 г. Саладин присъствал на чудото

За да се увери, че няма фалшификация, три пъти накарал да гасят лампадата, лумнала с Благодатния огън, и три пъти тя се запалвала отново. Повярвал в Светлината и по силата на съюзнически договор с император Исак Ангел, Саладин издал указ, в който пише: „От този момент повелявам патриархът на ромеите (византийците – б.м.), намиращ се тук, в Йерусалим... да управлява Храма Възкресение. Той ще влиза в тъй наречения Гроб на Исус, ще получава оттам Светлината и ще я предава на всички християни“.

Що се отнася до онзи случай през 1579 г. – за него знаят всички. Турската управа на града (подкупена, както се твърди, от арменците) забранила на православните да влязат в храма и те извършили свещенодействието отвън, от лявата страна на входа. Патриарх Софроний IV се молил, коленичил до една от колоните, когато тя изведнъж се разтресла, разцепила се и Благодатният огън бликнал от нея. Оттогава церемонията се води винаги и единствено от православния патриарх. Каква е тя?

От XV век до днес е следната

Йерусалимският патриарх влиза сам в Кувуклията на Гроба Господен, застава на колене и чете специална молитва. Хиляда години по-рано процедурата е била друга. От IX до XV век в часа на слизането на Светлината Гробницата е била празна, а входът - запечатан с восък, както са го запечатали и войниците на Пилат. Патриархът се е молил отвън, на известно разстояние от Гроба. При слизането на синьо-белите светкавици „неугасимата лампада“ се запалвала и това било ясно видимо отвън през решетките на Кувуклията. Мюсюлманите не само участвали, но отнасяли огъня по домовете си и в джамиите, където го използвали за осветление.

Церемонията добива съвременния си вид някъде около 1480 г., малко след падането на Константинопол. Сутринта на Велика събота в Храма на Възкресение се гасят всички лампади. Гробът Господен се запечатва с пчелен восък. В 12.00 в храма влиза православният патриарх на Йерусалим и започва литийно шествие, като обикаля три пъти Кувуклията. Гробът се разпечатва и вътре внасят угасена лампада. После влиза и патриархът, като носи в ръце 4 връзки от по 33 свещи. С него влиза и представител на арменците. Патриархът пада на колене и чете специалната молитва към Бог да даде на хората Светлината в знак на освещение. Скоро Светлината слиза и пали лампадите. Свещенодействието свършва с излизането на патриарха и раздаването на огъня.

Цитираните по-горе свидетелства за Благодатния огън, пък и много други – 70 исторически документа за периода IV – XVI век, са събрани от гръцкия архитект Харалампи Скарлакидис в книгата „Светата Светлина“, където има факсимилета от ръкописите и компютърни възстановки на Голгота и Гроба на Христос такива, каквито са били през I век. Книгата все още не е преведена и издадена на български, но се надяваме това да стане съвсем скоро.

Благодатният огън не е просто Светлина, която идва и си отива. Св. Григорий Паламà казва, че Светлината на Възкресението „никога не напуска Гроба, макар и невидима за мнозина“. Неговото учение за нетварните енергии, за отношението между същност и енергия у Бога, установено на Влахернския (Исихасткия) събор през 1351 г., завършва православната догматика, оформя паламизма като доктрина, различна от томизма (учението на Аквински) и противопоставя мистичния и апофатичен исихазъм на твърде светската и повлияна от елинската философия западна схоластика.

Светата светлина е Божия благодат, непосредствена Негова лична енергия за спасението на човека (Мандзаридис). Нетварната благодат е животът на Христос във вярващия и животът на вярващия в Христос.

 

 

 

 

 

 

 

73

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

10 неща, които трябва да знаете за #НАПЛийкс
Киберсигурност ли? Дори комисията за личните данни се оказа без "броня"

17.07.2019

277
Скоро здравна реформа няма да има, ако това е утешително

Коментари

Страници

Kultura

Чудесен текст!

Sine_metu

Да. Малко съм огорчен. Предишният Иван съумяваше да олицетвори представата какъв не трябва да бъде българският интелектуалец.

Иначе огънят дойде.

Киприан „е“- ка, като че никога не е стъпвал в Семинарията и няма степен по български.

Но плонжира пред Борисов. Има надежда

 

Миряна Б.

какво, за бога, е НЕТВАРНА светлина или енергия? не е жива твар, що ли? или е неръкотворна, ако не броим ръцете на бога.

 

да проверим:  Очищающий огонь Свет и огонь тесно связаны между собой. ... тварный, физический свет, а нетварный может быть «виден» только духовным зрением.

 

Уви, липсват ми очила за духовно зрение. Освен когато срещам бездомни котки и кучета и съзирам колко са гладни; има и такива хора по улиците. Бързо внисам своята лепта. Не на вдовицта, а на разведеницата. И ние сме хора. 

Simplicissima
снимка на Simplicissima

Не... вдовицата, а... разведеницата. И ние сме хора. 

👍😃 

Kultura

"Уви, липсват ми очила за духовно зрение."

 

Тогава що щеш под темата?

Manrico
снимка на Manrico

Ще слезе. Ето тук по гръцка телевизия са показали и как:

https://www.youtube.com/watch?v=S66f87b05oM

Billy-Joe Winchester

Какво пише в Уикипедия за Благодатния огън:

 

- През 13ти век султана на Аюбид, открил че благодатния огън е измама, но позволил на монасите да продължат да го палят, срещу подкуп.

- през 1238 Папа Григорий 9, обявил благодатния огън за измама и забранил на францисканците да участват в церемонията.

- Евлия Челеби твърди, че благодатния огън го палят чрез цинков прах и светилен газ, които са спускани по верига от скрит монах.

- Едуард Гибън и Томас Тег се подиграли на благодатния огън.

- гърците много се вълнуват от историята с благодатния огън и правят свои изследвания. През 2005 Михаил Калупулос демонстрира по телевизията как ако бял фосфор се разтвори в светилен газ, се получава възпламеняване с 20 минути закъсние. Евлия Челеби може би е сбъркал белия фосфор с цинк.

- и много други православни не вярват в благодатния огън.

mercury
снимка на mercury

На мен не ми пречи да вярвам в благодатния огън. И изобщо, нищо не ми пречи да вярвам. Даже ми е по-добре.

protor

Католичаните са пукат от завист.

Cixi 2

И в "Книга за българските хаджии" един от присъствалите на събитието (през 19 век) това казва - че е шарлатания.

Forza NATO

Всеки има правото да вярва, всеки има и правото да не вярва.

И не е длъжен нито за едното, нито за другото.

 

Възпитано, демократично - а и безспорно антимоскалско! - е вярващите и невярващите да не си пречат едни други във вярата или неверието. 

 

На вярващите пожелавам светли и мирни празници!

 

На невярващите - Мастеркард.

Kultura

ПлАтинум!

ДpaгaнOxpидcки

Цитат от стария форум:

Uchquduq, 19 Апр 2014 16:57: 
 

Има спад в статуса на огъня. В предишни години идваше с правителствен самолет, и делегациите бяха , цитирам, "църковно-държавни". Освен това, тази година огънят е характеризиран като, цитирам, "Благодатен", "Свещен Благодатен", "невеществен" и "божествен". А в минали години биваше също и "чудодеен", "чудотворен" и "животворен". Има спад. От друга страна, обаче, в предишни години огънят просто се появяваше. Тази година той низхожда, слиза и идва. 
P.S. Като стана дума за огън - "Мислете за мен като за огън", казваше другарят Л.Л. за другарката Л.Ж., с тайната надежда, че ще мислят за него като за нея.

Край на цитата.

 

Та ето - сега вече огънят е и нетварен. Добавяме новото определение към досегашните в-"Сега"-шни:  Благодатен, Свещен Благодатен, невеществен, божествен, чудодеен, чудотворен и животворен.

 

ДpaгaнOxpидcки

Цитат от стария форум:

Uchquduq, 19 Апр 2014 17:27
http://old.segabg.com/replies.php?id=238240&p=1 

 

Преди години ми се случи в една мъглива и дъждовна европейска столица да гостувам на местен свещеник, който ме покани, заедно с много други гости, на скромна след-Великденска трапеза. От дума на дума му разказах за мои познати от една африканска държава (образовани хора), които не смееха даже да шофират нощем покрай гробища, защото вечер духовете на мъртвите се въплътявали и почвали лов на хора, замръкнали около гробището. "Ха, ха, ха" - разсмя се домакинът - "why should they believe this baloney?" "Присмял се хърбел на щърбел", помислих си (без да го изрека, разбира се) - нима не се бяхме събрали да отбележим случай отпреди 2000 години, в който един човек загинал от задушаване, разпънат на кръст, но после оживял и група крилати антропоморфни фигури го отнесли към горните слоеве на атмосферата?

ДpaгaнOxpидcки

TheRowdyAmerican, 11 Август 2015 10:11:

 

Сещам се като бяхме дечица как час по час възникваха спорове - ако се бият тигър и мечка, кой ще победи? А лъв и динозавър? Та сега се чудя - ако се сбият Свещената Вода от Плиска и Чудодейният (Благодатен и пр.) огън от Йерусалим, кой кого ще пресуши/угаси?

 

http://old.segabg.com/article.php?sid=201508110001... 

ДpaгaнOxpидcки

Нетварната благодат е животът на Христос във вярващия и животът на вярващия в Христос тъй, както подходът към концепцията е концепция за подхода към категориалната парадигма, която не е методологически императив.

ablepsia

Иоанн Дамаскин начинает свой знаменитый труд "Точное изложение православной веры" с того, что все, имеющее бытие, или сотворено, или не сотворено.
Несотворен только Бог - Абсолютный Разум, Абсолютное бытие. Он и есть нетварный.
Все остальное - сотворено Им. оно - тварное.
Кажется, первейшая из тварей - время.
Остальные сотворены относительно нее.

ДpaгaнOxpидcки

Я памятник воздвиг нерукотварньiй...

ЗИП
снимка на ЗИП

Традицията е велико нещо и трябва да се уважава.

 

Което разбира се не променя факта, че най-вероятно си има "рационална технология" за запалване на огъня...

 

:)

 

 

Хр_Атанасов_2

И все пак - добрата традиция изисква от всички, насъбрали се около предалия Богу дух, да припомнят хубавите дела на усопшия. Пък и дори огънят да е истинско чудо...

Миряна Б.

"Уви, липсват ми очила за духовно зрение."

 

Тогава що щеш под темата?

 

ща правото си да изказвам мнения във вестника, на който съм съоснователка.

 

а ти храниш ли гладни животни и даваш ли по някой лев на клошари? Май си грубо тварен. за култура и дума да не става. миришеш на таратор, да не казвам "чесън".

Миряна Б.

Кажется, первейшая из тварей - время.

 

Не. първта е тоху боху. на английски - Tohu wa-bohu (תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ), is a Biblical Hebrew phrase found in the Genesis creation narrative (Genesis 1:2) that describes the condition of the earth (eretz) immediately before the creation of light in Genesis 1:3. Numerous interpretations of this phrase are made by various theological sources. The KJV translation of the phrase is "without form, and void", corresponding to LXX ἀόρατος καὶ ἀκατασκεύαστος, "unseen and unformed".

duzov2

Малко е извън темата, но ... под статията на Петьо Цеков няма нито един коментар и е прочетена от почти 10 000 души, а тук има 20 коментара и е прочетена от около 1 000 души! Да не говорим, че под статията за биещите се мисли на Буци няма място за коментари! Нещо ... свобода на словото ли е това?!

Shaaban_bin_Robert

Самата статия на Петьо Цеков е прекрасен коментар на това което се случва в главата Му и в държавата Му. Явно са решили, че няма нужда от коментари на коментара.

Цеков 👍

ДpaгaнOxpидcки

под статията за биещите се мисли на Буци няма място за коментари

И под следното рекламно съобщение няма функционалност и локация за входиране на коментари: Американските колежи и университети приветстват с „добре дошли“ чуждестранните студенти.  Ерик Рубин, посланик на САЩ. www.segabg.com/node/64173

Памфуций
снимка на Памфуций

под статията за биещите се мисли на Буци няма място за коментари

Това е втората, поредна статия на Цеков, под която няма възможност за коментар.

===

Иначе, по въпроса за Благодатния огън, различни християнски деноминации (не само латинска и гръцка) влагат различно отношение и смисъл. Арменците, например, влагат в него чисто символично значение.

Учудваща е, обаче ревността, в която некои критикуват вярата на християните в навечерието на Възкресение. Твърде подобна ми се види на ултраправославния активизъм под статията на монсеньора за посещението на папата.

Manrico
снимка на Manrico

Учудваща е, обаче ревността, в която некои критикуват вярата на християните в навечерието на Възкресение. 

Има вяра и вяра. Вярата на християните, че Исус е Божи син, който е страдал за изкупление на греховете на хората и е възкръснал, уважавам, макар и да съм агностик. Вярванията, че свещите на Йерусалимския патриарх се палят от огън от небето, че днес ако пропълзиш под Плащеницата в църквата, е за здраве и т.н., е друго нещо.

 

Manrico
снимка на Manrico

Що се отнася до статията на Цеков, може пък редакцията да е решила да не разрешава коментари под предизборна пропаганда, дори и да не я маркира като такава?

Миряна Б.

"Мислете за мен като за огън", казваше другарят Л.Л. за другарката Л.Ж., с тайната надежда, че ще мислят за него като за нея.

 

Лъжеш, боцмане. Тя го беше казала на него. напълно бе способна на това. веднъж съм била на дамска спявка у вера ганчева с нея.беше още съпругата на бай Дечко Узунов Олга, тя и майка на Ричард Груев. Людмила Разказваше как от Сириус й движат ръката, когато пише.  тук аз тихичко се измъкнах.

ДpaгaнOxpидcки

- Кажется, первейшая из тварей - время.

- Не. първта е тоху боху. [...] Tohu wa-bohu (תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ)

Последните изследвания смятат за твърде вероятно първата буква 'T', oбозначаваща глух алвеоларен взривен съгласен звук 'Т', да е отсъствувала в ранно-хебрейския период поради емфазиалната аглутинацвия на фрикативните гематрии; тоест, първата твар се предполага да е била оху боху.

Страници

Влез или се регистрирай за да коментираш

×