facebook
twitter

Вие сте тук

1 пост / 0 нови
СЕГА администратор
Том Ханкс отново е герой от войната

"Мисия "Грейхаунд" е високобюджетна продукция на Sony с участието на една от най-големите звезди на Холивуд. Тя трябваше да излезе по кината по света и у нас през юни, но бе сред множеството премиери, пометени от коронавирусния ураган. И докато повечето от тях са отложени, този филм имаше (сравнително) по-щастлива съдба - студиото успя да го пробута срещу $70 млн. на прохождащата стрийминг платформа на "Епъл" - Apple TV+, която заявява амбиции да конкурира гиганта в бранша "Нетфликс". Така драмата за кораби и подводници от Втората световна война се появи на домашния екран в 100 държави на 10 юли. Скоро след това от "Епъл" се похвалиха, че това е най-гледаната им продукция досега и зрителите й се равняват на тези на истински широкоекранен хит, макар да се стесняват да посочат точни числа. Не е трудно да биеш на празен терен: в отсъствието на истинска филмова конкуренция и затворени салони дори посредствен екшън като Extraction на "Нетфликс" успя да достигне до над 100 милиона души (той има късмета да е първата голяма "домашна" премиера по време на карантината, когато всички се побърквахме вкъщи).

"Мисия "Грейхаунд" е технически изпипан филм, в който морските битки са пресъздадени с най-модерни технологии, но не е от тези, за които ще съжалявам, че не съм видяла на големия екран. Ханкс, който лично пострада от пандемията - той и съпругата му бяха сред първите преболедували от Covid-19 знаменитости, се връща към героичното амплоа на силен телом и духом мъж с обветрено лице и униформа, каквито е играл мното - капитан Милър в "Спасяването на редник Райън", пилотът Съли и капитан Филипс - в едноименните филми, астронавта Джим Ловел в "Аполо 13"... Но не е въпросът само как го гледаме: и съдържателно "Грейхаунд" се отнася към "Редник Райън" като телевизор "Велико Търново 85" като към киносалон с хубав екран и долби съраунд.

Ханкс е също копродуцент и е написал сценария на продукцията, основан на романа "Добрият пастир" от К.С. Форестър. Ревностен протестант, командирът на ескадрения миноносец "Грейхаунд" става и ляга с Библията в своята каюта, докато се опитва да спаси съюзническата флотилия, прекосяваща Северния Атлантик, от атаката на коварни немски подводници. Неговите отривисти команди и действия на борда контрастират с вътрешните му съмнения дали е добър офицер и християнин. Традиционно стабилното изпълнение на Ханкс и специалните ефекти са единствените плюсове на филма.

В епохата на безкрайно разтеглени истории на големия и малкия екран смятах, че като положителна страна ще може да изтъкнем и едва 90-минутната продължителност (режисьорът Арон Шнайдер e носител на "Оскар" за игрално късометражно кино), но на фона на близо 3-часовото клаустрофобично въздействие на Das Boot например или на емоционалния ефект от "Аленият прилив" "Мисия "Грейхаунд" си е малолитражка. Останалите персонажи са едва скицирани и преминават напълно анонимни пред очите ни; старомодният  - но не в добрия смисъл - разказ е схематичен и не носи нищо освен доза американски патриотичен патос. Ако това ще е нивото на летните топпродукции, не ти трябва световна пандемия, за да отучиш хората да ходят на кино.

 

Към статията във в. СЕГА