Медия без
политическа реклама

Инфлуенсърът и мълчанието за арестувания ритон

Илияна Кирилова

Васил Божков е милиардер, беглец, борец срещу хунта, от десетина дни и инфлуенсър във "Фейсбук". Радва се на силен интерес в социалните мрежи, и не само там, колкото и управляващите да се отнасят от няколко месеца презрително към персоната му. Сутрин в 8 часа, откак изчезна ген. Мутафчийски, в мрежата се появява пост на Божков. Вчера инфлуенсърът угрижено написа, че е изчезнал сребърен ритон от иззетата му колекция и че се продава. Колекцията на Божков съдържа около 3000 артефакти, като само 300 са с документи за произход. Изчезналият според Божков ритон е с документи от лондонска галерия и е купен за 600 000 долара.

"Прочетох, че ритонът бил от „културно-историческия ареал на партите (по думите на археоложка от НИМ, бел.ред. )" - каза пред "Сега" Кирил Христосков, изпълнителен директор на фондация “Тракия”, бивш главен експерт в НСБОП и член на УС на Съюза на колекционерите в България. - и подобни ритони не били откривани в тракийските земи“. Но според него този експонат може да е намерен в Мала Азия, в Румъния, може в Гърция, Македония или България, а може и в Персия. В археологията тези ритони не се наричат “партски” (въпреки че така пише на платежния документ от лондонската Yacob's Gallery - б.р.), а ахеменидски. Но и тракийските царе са употребявали ритоните като ритуални съдове, разказа директорът на фондацията, която съхраняваше и стопанисваше съкровищата на милиардера преди изземването им от държавата. 

Бившият главен експерт в НСБОП твърди, че процедурата по изземването на експонатите от колекцията на Васил Божков е извършена "неправилно" и в противоречие със Закона за културното наследство и реда за преместване на културни ценности. "Те приложиха Наказателно-процесуалния кодекс, но той е общ закон по отношение на специалния закон за културното наследство. Правило още от римско време е, че специалният закон отменя общия. Този принцип, записан и в нашето законодателство, не беше спазен, както не бяха спазени и правилата и процедурите по наредбата от януари 2010 г. за преместване на такива артефакти". При изземването през зимата Христосков и проф. Веселина Инкова, която се грижи за колекцията, направили официално възражение, което не било вписано в протокола.

Относно произхода на ритона, купен от Лондон, директорът на фондация “Тракия” посъветва всеки, който се интересува, първо да изясни как Пергамският олтар се е оказал в Берлин или как Венера Милоска се озовава в Лувъра, и какви предмети има в Британския музей от Месопотамия, от Шумер, от Акад. Нека да изясняват откъде са хилядите артефакти по световните музеи и тогава да питат за произход. „Произходът е ясен - откупка. Това е посочено, законът го позволява”.

След като Божков публикува информацията за изчезналия ритон от колекцията вместо да го опровергаят по най-бързия начин, като покажат веднага ритона, купен легално през 2019 г., и да обяснят на какво основание са задържали антиката, властите избраха да мълчат.

"Нямам представа, и аз се чудя. Питайте ги вие защо не го покажат", коментира Кирил Христосков защо държавните институции не показват публично ритона, който е иззет с протокол на 2 март т.г.

Вчера и днес прокуратурата, НИМ и Министерството на културата, към които нееднократно бяха отправени писмени и устни запитвания от в. "Сега" и други медии, се държат сякаш са на заплата при Васил Божков. Така те на практика дават думата еднолично на другата страна в спора. Освен да свали още повече и без това ниското доверие към институциите, тази тактика постепенно вдига рейтинга на Божков - от заподозрян в тежки престъпления и беглец от правосъдието, все повече хора започват да го възприемат като изобличител на престъпни действия и борец срещу корупцията, към която доскоро е бил благосклонен.

Дали мълчат гордо в стил „нас не ни интересува какво твърди един престъпник“, или мълчат умно в стил „няма да издаваме нищо пред заподозрения“, няма никакво значение. Впечатлението, което оставят в публиката за двубоя "Държавата срещу Бизнесмена" е, че мълчат объркано. Трябваше веднага да покажат въпросната антика. А Васил Божков с 50 000 последователи във "Фейсбук" за отрицателно време е не само най-новият инфлуенсър в социалните мрежи, но и най-цитираният от медиите.

 

ПО СВЕТА И У НАС

През 2023 г. античната колекция на Васил Божков е трябвало да бъде представена с голяма изложба “Тракийско злато” в музея “Гети” в Калифорния, преговорите за която вървели от 5 години. „И всичко това пропада. Да не говорим за Телефонната палата, която щеше да стане най-големият балкански, ако не и европейски музей на такива предмети“, завършва Кирил Христосков.

Още по темата