Медия без
политическа реклама

Последната Пиета на Микеланджело свети с нов блясък

Скулптурата, която ренесансовият майстор вае в края на живота си, се реставрира за пръв път от над четири века

23 Септ. 2020
Снимка Opera di Santa Maria del Fiore
Възстановяване на последната недовършена пиета на Микеланджело в Катедралния музей във Флоренция.

Скулптурна група на Микеланджело, създадена за собствената му гробница, стана за първи път обект на голяма реставрация в Италия. Реставрацията ще помага на историците на изкуството да разберат последната му пиета, едно от големите недовършени произведения на ренесансовия майстор. Микеланджело вае скулптурната група в периода 1547-1555 г., когато е бил на близо 80 години, съобщава сайтът Artnet.

Предварителното почистване вече е разкрило неизвестни досега подробности, като следи от  от различни инструменти, отметки, направени от художника и остатъци от гипсовата смес, използвана за отливане на произведението през XIX век.

Реставрацията, започнала миналия ноември, но прекъсната от пандемията, е „първата важна и задълбочена реставрация в цялата история на това произведение за повече от четири века живот“, съобщи във видео, публикувано от музея Дел’Опера дел Дуомо (Катедралния музей), неговият американски директор Тимъти Вердон.

Микеланджело възнамерявал да използва скулптурата като свой надгробен паметник. „Той я е изваял като свидетелство за своята изкусност и вярата си“, каза Вердон, отбелязвайки, че реставрацията е „изключителен повод за оценка на тази най-лична работа на Микеланджело“.

Оформена от единичен блок бял карарски мрамор, това е третата и последна пиета, върху която Микеланджело е работил. каза Вердон. За разлика от по-известната композиция във Ватикана и втората Пиета Ронданини, флорентинската не просто изобразява Дева Мария, която в чийто скут е тялото на сина ѝ Исус.  В мъката си тя е подкрепена от фигурите на Мария Магдалена и стария Никодим, тук представен  като автопортрет на Микеланджело в напреднала възраст.

Възрастният художник работи върху тази творба цели осем години, но в крайна сметка я изоставя. Според основоположника на съвременото изкуствознание Джорджо Вазари в мрамора е имало несъвършенства.  Но е възможно и Микеланджело да е имал проблеми с композицията , включително къде да постави левия крак на Христос, който той никога не е издялал.

"В пристъп на ярост - казва Вердон - той се е опитал да я унищожи. Все още можем да видим ясно следите от счупване в лявата ръка на Христос и други части на статуята“.  За щастие на историята на изкуството, художникът е накарал свои ученик да я поправи.

От 28 септември работната площадка на реставраторите ще бъде включена в обиколките с екскурзовод. Групи от петима посетители ще се срещат с реставраторите и експертите от Opera di Santa Maria del Fiore, за да научат повече за проекта, който се очаква да бъде завършен до края на годината. Крайният резултат, казва Вердон, ще бъде възможността да се оцени статуята наново, „с блясъка в мрамора и чистото, безкомпромисно представяне на повърхността му, каквото не е виждано от векове“.

Още по темата