Медия без
политическа реклама

Нежната твърдост на Кирчовия камък

Изложба на скулптора проф. Кирил Мескин в столичната галерия "Арте"

Снимки Емил Л. Георгиев
Кирил Мескин, "Кариатида“, „Избраната“, „Зрялост“.

Една от най-интересните експозиции в София през първата половина на октомври е наредена в столичната галерия „Арте“. Това е втората изложба на майстора на камъка проф. Кирил Мескин в този салон след 2018 г. Този път той показва 15 пластики, повечето изваяни през последните две години. Три от тях са едроформатни и са изложени в двора на галерията.  

Темата е вечна в изкуството - Жената - и в показаните пластики личат следи от различни епохи. Авторът не прави конкретни портрети, той по-скоро изследва различни телесни и, още повече, духовни състояния. В „Очакване“, „Надежда“, „Каприз“, „Целувка“ жените на Мескин съчетават черти от лицата в картините на Модилиани, ранните икони на Богородица и още по-старото египетско изкуство - очите, веждите и устните са очертани с подобен черен контур. 

В други произведения - като трите фигури от серията „Наричане“, абстракцията се опитва да измести антропоморфизма, а трети - като печелилите националната награда на Алианц България през 2008 г. „Тайната“, „Загадката“, и „Експериментът“, са с изцяло абстрактни форми.

Най-характерното за изкуството на Мескин е, че много често не по-малко значение от пластичното решение има материалът, с който (само) той работи. Това е така нареченият „Кирчов камък“ - некариерен минерал, близък до мраморния оникс, той е полускъпоценен и се работи чудесно, казва Мескин. Оцветен в различни топли оттенъци на охрата, той е близък по цвят до човешката кожа.

Скулпторът ходи из природата сам или със съпругата си Мария (която доскоро бе директор на ХГ Дарение "Светлин Русев" в Плевен) и търси подходящия материал. Обикаля, влиза в рекичката, оглежда камъните, побутва ги, вдига ги в ръце - и така, докато някой му проговори, разказва съпругата в интервю с галеристката Гергана Борисова. Често късовете, които харесва, имат някакви дефекти - пукнатини, петна, от които Мескин се възползва и ти превръща в ефекти. Това се вижда работи като „Целувката“ и „Зрелост“. „После го слага на статива и обръща го, гали го и сякаш се вслушва в него, за да разбере какво има вътре - продължава съпругата. - И тогава вече взима длетото. Работи без предварителни рисунки. Сакралният момент на съ-творяване е много интересен за наблюдаване. Защото Творецът е един, а художникът е съ-творец“, допълва Мария Мескин. 

Философията и целта на художника, поне в тази изложба, не е скулптурите му да отразяват реалността, а да внасят светлина и красота в мрака, в който сме се озовали, казва самият той. 

Произведения на Кирил Мескин има по целия свят - в колекции на художествени галерии, на Външно министерство, на Юго Вутен в Белгия, на Джеймс Пардю в САЩ, и още много страни, в български колекционери, паркове и обществени места. Можете да видите изложбата с 15 избрани негови творби в галерия „Арте“ до 17 октомври.  

Още по темата