Медия без
политическа реклама

Фрида Кало плаче и чупи рекорди с Диего Ривера на челото

Най-скъпите художници на Латинска Америка били нещастно семейство

24 Септ. 2021
Sotheby's
„Диего и аз“ на Фрида Кало от 1949 г., с участието на съпруга й Диего Ривера в центъра на челото.

Скръбен автопортрет на Фрида Кало, който показва и нейния неверен съпруг Диего Ривера в центъра на челото й, вероятно ще стане най-скъпото произведение на латиноамериканското изкуство, публично предлагано за продажба.

„Сотбис“ обяви в сряда, че предлага на търг картината от 1949 г., озаглавена Diego y yo („Диего и аз“), която се очаква да бъде продадена за над 30 млн. долара. Ако сумата се приближи до предварителната оценка, тя ще постани нов рекорд за най-скъпо произведение на латиноамерикански художник, който в момента принадлежи на картина на нейният съпруг Диего Ривера.   

Като оставим настрани зашеметяващата цена и очаквания рекорд, самата картина е очарователна и хвърля светлина върху мексиканската художничка и бурните й отношения с Ривера. Анна ди Стази, шеф на отдела  за латиноамериканско изкуство в „Сотбис“, нарече Кало  „глобална икона на модерното изкуство“ и определи творбата, като „олицетворение на сложната иконография и дълбоко личния разказ, които са отличителни белези на зрялата ѝ живопис“.

Фрида Кало забелязва за пръв път Диего Ривера през 1922 г. Той вече е  световноизвестен художник-стенописец, на 36 години и с голям корем. Тя е само на 15 и е очарована от него. Двамата се срещат отново през 1928 г. и на следващата година се женят. По-късно Кало пише в бележника си: „Претърпях две големи катастрофи в живота си, едната, когато ме блъсна  трамвай... другата катастрофа е Диего.“

Инцидентът с трамвая става, когато Фрида е на 18 и едва не я убива — и ѝ оставя ужасни наранявания и физически страдания за цял живот. Връзката с Ривера често ѝ носи емоционална болка. „Диего и аз“ е създаден по време на особено труден момент в брака им, когато Ривера има връзка с филмовата звезда Мария Феликс, приятелка на Кало.

Аферата се превръща в публичен скандал, когато вестниците съобщават, че Ривера планира да се ожени за Феликс, веднага щом успее да се разведе с Кало, и е цитиран да каза: „Обожавам Фрида, но мисля, че присъствието ми се отразява много зле на здравето ѝ“.

Кало се шегувала и настоявала, че няма нищо против тази връзка на Диего, но истината е, че е била дълбоко наранена и това се вижда в картината —изпълнена с гняв, скръб и болка. Обикновено плътно сплетената й коса е разпусната, бузите зачервени, по лицето ѝ се стичат сълзи. Ривера е там — както винаги в живота и мислите на Кало. На неговото чело също има нещо необичайно, но това не е Фрида, а трето око. 

Картината ще се бъде кулминацията във вечерната разпродажба на модерно изкуство в „Сотбис“, Ню Йорк през ноември. От аукционната къща очакват продажбата „да стане преломен момент за Кало и латиноамериканското изкуство, както се случи, когато бе продадена в „Сотбис“ през 1990 г.“. Тогава цената ѝ стигна 1,4 млн. долара и Фрида Кало се оказа първият латиноамерикански художник, продал свое произведение на търг за над 1 милион долара.

Настоящият рекорд на Кало е 8 млн. долара, постигнат през 2016 г. за картина, озаглавена „Две голи в гора“. Този рекорд за Латинска Америка бе надминат през 2019 г., когато картина на Диего Ривера, наречена  „Съперниците“, бе продадена от „Кристис” за 9,76 млн. долара.

 

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?