Медия без
политическа реклама

Един спектакъл за силата, която желае добро, но често създава зло

Снимка: Яна Лозева
Историите на героите са тяхното несекващо мъчение, но и вероятното им изкупление.

Режисьор: Естефания Фадул
Участват: Надя Керанова и Августина-Калина Петкова

Черна гротеска за повтарящите се исторически грешки е най-новото заглавие в афиша на Театрална работилница "Сфумато" - "Същият ден" от Стефан Иванов. Сценичната версия на тази съвременна българска пиеса е дело на Естефания Фадул. Родена в Колумбия и израснала в Ню Хампшир, тя работи в Ню Йорк като продуцент и режисьор. Според нея, независимо от регионалната си "белязаност", текстът се докосва до политически болезнени теми, валидни не само за България, но и за Америка, Унгария, Италия, Албания и прочее. Двамата герои са дядо и внуче, родено две седмици след злополучната авария в Чернобил. Образите са така замислени, че всъщност възприемаме героите като самите нас. Дистанцията между тях и публиката допълнително се стопява поради обстоятелството, че зрителските места в малката бездруго зала "Ъндърграунд" почти опасват сцената, очертавайки своеобразен остров. Действието се развива тридесет години след 1989-а, когато дядото и внукът пътуват по вече построения канал, свързващ София с Черно море, за да снабдяват отново живите 86 български лагера. Плавателното им средство представлява дървен сандък на колелца, който служи за одър на възрастния човек нощем. Понякога обаче същият сякаш се преобразява в кутията на Пандора, от която като кълбо от змии излизат нелицеприятните факти за куп започнати и недовършени неща у нас. Например ремонтите, здравната ни система, проблемът с европейските пари, с некачествените храни, които консумираме. Държавата, както констатират персонажите, която е на първо място в Европа по облъчване на населението след въпросната авария. "Днес ксенофобията и омразата надделяват над състраданието и съчувствието. Отговорността, която носим, е по-голяма от всякога. Трагедията на ситуацията им е, че цикълът започва отново и отново всеки ден", разяснява Естефания Фадул.
Със сценографията, както и с костюмите и музикалното оформление, включващо, за да е пълна гротеската, детска китара и латерна, се е заела Цвета Дойчева. За двете мъжки роли са предпочетени актриси в полза на внушението, че се касае повече за условни персонажи, отколкото за конкретни индивидуалности. Убедителни в образите са номинираната за "Икар" Надя Керанова и Августина-Калина Петкова, която вече сме гледали в кожата на пират в спектакъла "Островът на съкровищата" (играе се в театър "Азарян"). 
Дата на следващото представление е 23 април.

Снимка: Яна Лозева
Текст под снимка: Историите на героите са тяхното несекващо мъчение, но и вероятното им изкупление.