:: Добре дошъл CommonCrawl [Bot] (Бот)
27-годишният младеж от Бангладеш е единственият пострадал
България влиза на хартия в Европейския съюз за отбрана
На церемонията по подписване на договора присъстваха Владимир Путин и египетският президент Абдел Сиси
Пред Печорския районен съд в Киев той отказа да отговаря за престъпления
Шефът на БФС е уверен в преизбирането си на поста
Президентът поздрави бойците, че се връщат с победа
Срокът на обществената поръчка е 4 години, а предметът - "интегрирана логистична поддръжка” на 15 изтребителя МиГ-29
СТАТИСТИКИ
Общо 359,900,711
Активни 1,427
Страници 130,757
За един ден 1,302,066
Истинската история

Българомохамеданите в Родопите и добруджанските турци са с общ корен

В Силистра почти всички мюсюлмани през 1569 г. са българи и освободени роби, наскоро обърнати в мохамеданската вяра
Добруджа на карта на Черно море и на околните земи в безименен италиански атлас, ХVI в.
(Продължение на темата "Добруджа и османското нашествие" от 19 август 2010 г.)

Загубите за българската народност в резултат на османското нашествие от края на ХIV в. до средата на ХVI в. са огромни, при това не само поради жестокостта на това нашествие и поради масовите изселвания отвъд Дунав. Запазен до наши дни османски данъчен опис за част от населението на Силистренска и Хърсовска (Северна Добруджа) нахия (административна единица в Османската империя) от 1569 г. (Стр. Димитров, 1983) представя сравнително пълна картина на тези важни и от днешна гледна точка процеси.
Данните от данъчния опис от 1569 г. за Силистра и околните 349 селища показват решително намаляване на българското население, което е вече около ? (2140 глави на домакинства и 471 неженени), но понеже сме длъжни да отчетем непълнотата на извора, ще трябва да добавим и невключените в описа специални категории рая с особен статут. Така, макар и предположително, ще получим приблизителна стойност от 1/3 за българското население в Силистра и Силистренско през 1569 г. За пълнота ще трябва да добавим и съвсем незначителен брой еврейски (18) и цигански (12) домакинства. Основната част от българското население обитава дунавското и черноморското крайбрежие. В опустошените вътрешни земи, които и до османското нашествие са, изглежда, доста слабо населени, преобладава мюсюлманското население.
В Хърсовска нахия, пак според същия данъчен опис от 1569 г., българското население е 41%, но като се включат предположително и населението на района на Бабадаг, и специалните категории рая с особен статут, ще получим макар и слабо преобладаване на християнското население.
Острият недостиг на собствено мюсюлманско население е характерна черта на османското нашествие на Балканите. Бързият ход на това нашествие оставя без османски заселници, а първоначално дори без пълен набор османска администрация цели области. Това е причината християнското население на полуострова да бъде заето с военни повинности,
а набирането на еничарския корпус да е особено активно в първите векове на робството. Значителният дял мюсюлманско население в Добруджа по никакъв начин не може да бъде обяснен с масивен приток на такова население извън областта, тъй като всички райони в Османската империя, включително и столицата след 1453 г., страдат от остър недостиг на такова население.
Още по-невъзможно е обяснението да бъде намерено в естествения прираст на населението. Мюсюлманите в Силистра например нарастват от 410 (O. Barkan, 1943) на 1005 души, т. е. 2,5 пъти (!), за по-малко от 20 години - до 1569 г., което не може да стане и при най-старателни възпроизводствени усилия.
Отново османските данъчни описи дават отговора на загадката. Наличните исторически извори позволяват да представим процеса на ислямизация много точно за Силистра, където между средата на ХVI в. и 1569 г. се наблюдава явление, което е характерно за цяла Добруджа, изглежда. За това време 222 ислямизирани българи допълват броя на мюсюлманите в града, като нека повторим, че в началото на процеса, т. е. в средата на ХVI в., мюсюлманите са общо 410.
Още 44 са приелите исляма освободени роби, което е втората причина за огромния ръст на мюсюлманите в града за все същите двайсетина години. Тези етнически унгарци, украинци и поляци, поробени в резултат на военните походи, точно в Силистра били освободени и едновременно с това приели исляма. Така общият брой на ислямизираните християни нараства на 266, прибавени към вече посочените 410 до средата на ХVI в. Остатъкът до 1005 мюсюлмани през 1569 г. вече може да е резултат от естествен прираст и единични случаи на приток на население от вътрешните селски области или от Мала Азия.
Може у някого да възникне въпрос за това, как се отличават наскоро приелите исляма в османските регистри, а отговорът отдавна е даден. За да не се "сквернят" данъчните регистри, "невернишките" имена на бащите на наскоро обърнатите в мохамеданската вяра се означават с два много характерни и ясно различими израза - "син на Абдуллах" и "син на Абидин". По този начин преброяването на мюсюлмани от първо поколение е винаги сигурно. Обърнатите в мохамеданската вяра от второ и всяко следващо поколение не могат да бъдат различени, но като посочим пак бързия темп на ислямизация за периода средата на ХVI в. - 1569 г., със сигурност можем да предположим, че и наличните в описа от средата на ХVI в. 410 мюсюлмани в огромната си част са българи християни и освободени роби, ислямизирани след началото на ХV в., но неразличими в описите, понеже са вече второ или трето поколение. Основание за такъв извод ни дават сведенията от началото на ХVI в., когато Силистра, могъщият средновековен Дръстър, е все още с преобладаващо българско население. Началото на интензивната ислямизация, пак според османските данъчни описи, е през втората четвърт на ХVI в., когато са обърнати в мохамеданска вяра по-голямата част от тия 410 мюсюлмани, които намираме в описа от средата на ХVI в.
Процесите на ислямизация в Добруджа изглежда не се отличават особено от успоредно протичащите в останалите български земи. Взетата тук за пример Силистра е административно средище на обширна област с постоянен гарнизон от придворни на санджак-бея войски. В града се откриват "широки възможности за натиск над българите християни, за корумпиране на отделни хора, за прогресиращо въвличане в исляма на все повече българи" (Стр. Димитров, 1988). И тук всички регистрирани еничари са първо поколение мюсюлмани - Мустафа бей Абидин, Хюсеин войвода Абидин, Джафер войвода Абидин. Произходът на тези новообърнати в исляма е вече напълно ясен - жестокият кръвен данък ("Сега"/ 04.06.2009) осигурява редовно попълнение на еничарския корпус, на обслужващия корпус в дворците на османската аристокрация и на безкрайната държавна администрация.
Съвсем същата картина може да се наблюдава в Хърсово, което също избрахме за пример. В града пребивава постоянен гарнизон, който охранява крепостта и брода през Дунав. Крепостните войници (мустахфъзите) обитават отделен и ясно обособен градски квартал, което е несъмнено допълнителна форма на контрол върху всекидневния им живот. И има защо - все през същата 1569 г., която дейно използваме за пример, от общо 69 крепостни войници, 15 са "синове на Абдуллах", сиреч новообърнати в исляма първо поколение. Няма причини да предполагаме друг развой на асимилационните процеси в Хърсово освен вече посочените за Силистра.
Както навсякъде другаде по българските земи преобладаващата част от българите, приемащи исляма, правят това поради значителните данъчни облекчения ("Сега"/ 28.3.2007 и 30. 10. 2008). Пример за това е другият, освен на крепостните войници, мюсюлмански квартал в Хърсово. Там също точно половината - 36 глави на домакинства, са новообърнати в исляма от първо поколение. И тук със сигурност ще предположим, че от останалите 35 глави на домакинства (от общо 71) огромната част са българи, обърнати в исляма, второ и трето поколение, от началото на ХVI в. насетне.
Изглежда, че в Добруджа все пак може да се наблюдава една особеност. Подложеното тук на действени асимилационни процеси в условията на активен османски административен и военен натиск българско население бързо губи етническия си облик. Новородените носят характерни мюсюлмански имена, нова е празничната система, в крайна сметка се променя коренно всекидневният живот, езикът и начините на общуване. Чрез ускорена и действена ислямизация, чрез масовите изселвания, както и чрез варварския кръвен данък българската народност понася непоправими загуби в цяла Добруджа от самото начало на ХV в., чак до ХVII в., а по-ограничено - и през ХVIII-ХIХ в. В Родопите и в поречието на Места, изглежда, отсъствието на пряк и постоянен османски административен и донякъде религиозен контрол, при отсъствието на големи гарнизони и при живот в труднодостъпните планински селища не се стига до пълна загуба на българската етническа идентичност у обърнатите в исляма. Така днес българомохамеданите пазят традициите, бита и езика на дедите си и доста често българското си етническо самосъзнание въпреки религиозните различия и огромния външен политически натиск на чужди "доброжелатели".
В Добруджа в условията на постоянно наблюдение и контрол, на неотслабващ от векове османски административен натиск българското самосъзнание на обърнатите в исляма днес най-често е заличено.

120
17232
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
120
 Видими 
15 Септември 2010 20:20
Т'ва нещо във връзка с юбилея на Антон Дончев ли е?
15 Септември 2010 20:42
Не т'ва е история, но не за природно ощетени.
15 Септември 2010 21:02
между средата на ХVI в. и 1569 г.

-----------------------------------
Блогът на Генек

15 Септември 2010 21:04
това е то "бързия темп". нема лабаво. времето лети. враговете не спят.
15 Септември 2010 21:24
Ми генек, това е средата, бре човек
15 Септември 2010 21:31
Има и разселвания на мюсюлманско население от Анадола в България, основно карамани, въпреки демографския срив там. Османците срещат силна съпротива от осаналите турски племена, които често се съюзяват с персите, затова хронично изпращат по някое от тях на Балканския полуостров. Традиция, заимствана като много други (вкл. еничарството) от Византийската империя. Затова в североизточна България днес има шиитски секти, географски откъснати от всякакви шиитски народи. Нямам обаче дори бегла представа колко са преселените турци в Добруджа.
15 Септември 2010 22:11
цък

15 Септември 2010 22:15
Сиреч братя по ДПС?
15 Септември 2010 22:17
Вазов, за преселенията си прав. Но кои са точно шиитските "народи"? "Шиа" (араб. "разделяне" е определен тип политико-социално мислене и в рамките на всяка мюсюлманска държава има шиитско малцинство. Единствената страна, където те са мнозинство, е Иран (където е възникнало движението през 60-те години на VІІ в.).
15 Септември 2010 22:22
В Ирак също шиитите са мнозинство. Както и в Бахрейн. Ливан след време също ; )
15 Септември 2010 22:28
между средата на ХVI в. и 1569 г. би трябвало да означава, от 1550 до 1569 год
15 Септември 2010 22:32
Ако трябва да сме самокритични - жестокостта спрямо българите е по-голяма в сравнение с останалите балканци поради разпада на българската държавност и армия. Получава се ефекта на обърналата се в бяг армия, чийто живот изцяло зависи от волята на победителя. Много лошо сме влезли в това робство - точно затова то продължава толкова дълго, в един момент почваме да си го харесваме, чакаме някой да ни освободи и пр. народопсихологични поражения.
15 Септември 2010 22:33
Мнозинство са в Ирак, в Азербайджан, в Бахрейн. В Ливан са повече от 1/3 от населението. Алевиите в Турция са между 10-20%. Някои изследователи говорят за до 25% от населението на Турция.
Между другото, в Силистренско, е най-голямото струпване на алевити в България. Просташкото и неадекватно поведение на властта към турците след 70-те години на ХХ век, поразми донякъде границите между сунити и алеви, а след 1984 дори ги консолидира.
15 Септември 2010 22:38
Herodiada, не е така. В Иран първата шиитска династия са Сафавидите от 1501, дотогава там са се изредили будистки, сунитски и дори християнски (!) владетели. Будистите са монголци, а сунитите всякакви от араби до местни. Шиитски и преди и след това е бил днешен Азърбайджан, а за известно време и Египет. При Сафавидите обаче шиитизма се налага брутално на населението, заради войните с османците и честите смени на лоялност от страна на граничните бейове. Затова например днес кюрдите в Турция са предимно сунити, а тези в Иран предимно шиити. Нашите къзълбаши със сигурност са преселници от тези гранични територии, защото тяхните дядовци са били фундамента на Сафавидската династия.
15 Септември 2010 22:40
Ц? Цъкат османлиите и програмно-пропагандните им филиали - добре платени и оркестрирани, особено през последните години.
Еми да си цъкат, ако некой се бара на историк, на неговата съвест да е.
За нас, българите, тия дни има важно събитие - в неделя кардинал Нюман ще бъде благословен в Бърмингам - предпоследна стъпка пред канонизиране.
Поклон пред кардинала - за нас той отдавна е светиня, дори и не по-малко от собствения Парчевич.
Съмнявам се цъкащите османлии да загреят за кво става дума.
15 Септември 2010 22:43
Шиити управляват и в Сирия меду другото. Семейството Асад са алави (да не се бърка с алеви!), които пак са шиитска секта.
15 Септември 2010 22:52
Господин Вазов, за Сафавидите несъмнено си прав. Не съм го отричала. Казах само, че шиитството се заражда в Иран след клането от Кербала (661 г. мисля), когато е убит единият от синовете на халиф Али със семейството си. Не твърдя, че Иран е станал шиитски тогава.
15 Септември 2010 23:33
XVI век заема от 1501 - 1600г. Авторът е прав. Авторът най-вероятно го е изписал така защото не е знаел точната начална дата на периодът които е имал в предвид.
15 Септември 2010 23:38
Black Swans, "катюша"+зурли. Прадедите на сегашните руски нехранимайковци се преобръщат в гробовете си. Срам!
16 Септември 2010 00:00
И аз мисля, че няма грешка в израза "от средата на века до 69 година". Въпросът е какви точно процеси се разглеждат и на какво основание се датират така.
16 Септември 2010 02:37
Добре де, не е ли прав автора?
С името Абдула се записвали едва ли не всички потурчени. Този път има той има доказателства.
На мен ми направи друго нещо впечатление- северна Добруджа е записана като Хърсовска нахия. Може би оттам идват т.нар хърцои или полянци.А те се срещат не само по Лудогорието, "хърцои" живеят и около Велико Търново и Г.Оряховица. За тях се казва, че били наследници на най-старите българи.
16 Септември 2010 03:07
Black Swans обаче как звучи :"кизил орду", а защо не кармазъ орду? много ходи на наште комунизи; винаги съм гледал на тях с подозрението, че са някаква куманиз орду.
16 Септември 2010 03:28
Нищо ново под слънцето! Тогава по икономически подбуди са се ислямизирали, а сега се американизират!
нова е празничната система, в крайна сметка се променя коренно всекидневният живот, езикът и начините на общуване.

16 Септември 2010 04:19
Някои говорят и за до 40% алеви в Турция, у нас са 90 хил.
16 Септември 2010 04:33
И каква е разликата за нас българите след като ония "български" граждани по паспорт се бият у гърди че на майка им в била туркие? Па били те алеви, сунити ил пък друзи?
16 Септември 2010 07:38
"Българомохамеданите" и Родопите присъстват само в заглавието... Какво иска да ни внуши автора? Може би е бил под влияние на реакциите на войводите в електронното преброяване
16 Септември 2010 08:06
Отново османските данъчни описи дават отговора на загадката.


Не ме интересува миналото на този край.Все пак научих, че имало брод при Силистра, което обяснява, защо румънците са искали целия град в замяна на това да не влизат във войната.
Интересува ме защо при 80% българи в Солунско Петрински не прави анализ или би могло да стане, следваща тема, тъй като има изследвания и там на данъчните архиви.
16 Септември 2010 08:52
В Родопите и Добруджа ( пък и по цяло българско ) е имало ислямизиране.
Но разлика има - в Родопите мюсюлманите говорят майчин език български, а тези в Добруджа - турски. В Родопите и християните и мюсюлманите пеят едни и същи песни на български. Да си спомним за Надежда Хвойнева, Радка Кушлева, Валя Балканска. За Добруджа - нямам информация.
Ако твърдението на автора почива на документални факти, то изводът тябва да се обърне. Т.е. - добруджанските турци имат същия произход, както българите-мюсюлмани в Родопите. Т.е. по-близо са до българите. А не че българите-мохамедани са близки до турците.
Име и още нещо. Българската територия е голяма и още през Средновековието е имало локални особености в населението. То личи и досега. Шопи, хърцои, тракийци и т.н. (Както в Германия-шваби, баварци, сакси...)
Затова имаме и диалекти, имаме и разлика по отношение ислямизацията и евентуалната "загуба" на българския език сред ислямизираните в Добруджа.
Но езиковите и религиозни различия не трябва да ни водят към разбиване на българската нация, а да ни сплотят. Бих казал - единни в разнообразието.

Редактирано от - borony на 16/9/2010 г/ 09:01:15

16 Септември 2010 09:55
Темата за мюсюлманското население и ислямизацията по българските земи няма как да не привлича вниманието ни, тя има и съвременни аспекти.
Само че подходът ни вече трябва да е много по-балансиран от преди. Произходът на една или друга местна група население не е задължително да е определящ за самосъзнанието й днес. Македонците по произход също са българи, но това не им дава такова самосъзнание днес. Още повече това важи за мюсюлманите. От времената на Османлиите тук се делим по религиозен признак, националността е второстепенна, българите са християни, един мюсюлманин не е българин. Опитите в модерни времена да променим тия нагласи според западноевропейското мислене за нация нямаха голям успех.
С ръка на сърцето трябва да признаем, че когато един мохамеданин от Родопите се изтъква като българин, той в някаква степен се смята длъжен да пренебрегне мюсюлманския си произход. Или ако се опре на исляма, той става вече само български гражданин, но не и българин.
16 Септември 2010 10:30
Селото заедно с Драгомирово, Гостиля, Брегаре и Асеново е едно от петте села, основани от банатски българи католици, завърнали се от Банат след Освобождението на България през 1878 година....Поради конфесионалната разлика контактите между жителите на Бърдарски геран и на околните православни села са изключително слаби и бърдарчани контактуват предимно с останалите католически села.
Бърдарски геран
---

Че то католиците-българи се чувстват различни от останалите българи, а какво остана за мюсулманите-българи?
Навремето възродителния процес бе предшестван от едни брошурки в които надълго и нашироко се казваше, че добруджанските турци не са турци а помюсулманчени българи.
Сякаш сега отново чета от ония пропагандни брошури.
16 Септември 2010 10:56
Black Swans
Къзъл орду е много добро! Красная орда
Като сме на къзъл тема, алевити у нас са именно т.нар. къзълбаши - "червеноглави", от червените ленти в чалмите.
Недим Генджев май е къзълбаш, между другото.

Редактирано от - Forza NATO на 16/9/2010 г/ 10:59:18

16 Септември 2010 12:09
Един ДНК анализ дава веднага отговор на въпроса кой откъде е дошъл, с кого се е смесил и т.н. Интересно защо подобни изследвания не стават достояние на широката публика, а в замяна на това се лансират различни версии, които могат да бъдат дори взаимно изклчюващи се.
За това може да има следните причини: ако заговорят генетиците, за историците няма да има достатъчно хляб да произвеждат различни собствени хипотези, а освен това политическата коректност и "некои съображения" изискват генетиката да не се намесва в обществените отношения, защото разкриването на истината ще сложи край на политическите спекулации.
16 Септември 2010 12:28
Драга Крюела, разбере най-сетне, че генетиката е неприложима в етническите изследвания, понеже етносът не е биологична категория. Освен това, генетиката не може със сигурност да определи нечии баща, а какво остава за по-мащабни проучвания. Вие всъщност искате да подмените едни хипотези с други, но по-спорни и по-мътни хипотези.
16 Септември 2010 12:36
Съвременната генетика е напреднала толкова много, че ДНК анализът веднага дава отговор какъв е произходът на даден индивид. А за доказване на бащинство точността е с вероятност един на няколо милиона. Това се приема за достатъчно доказателство от съда. И не само за бащинство, но и при извършителите на престъпления.
16 Септември 2010 12:47
Аз не съм генетик и мога само да преразказвам това, което знам от генетиците. Те биха могли да отговорят, че даден индивид би могъл да бъде баща на някого, но не биха могли да го твърдят категорично.
Дори да излезем от чисто генетичната проблематика, остава общоприетия факт, че изследването на етносите с биологични методи, като генетиката, може да има само спомагателна функция. Защото народностното самосъзнание е въпрос на самоопроделение, а не произтича от каквито и да е особености на човешкия организъм. Нали така . . .
16 Септември 2010 13:08
И като съвременната генетика даде отговор, че днешните българи са смес от три различни расови типа в определени съотношения, а пък малцинствените групи са смес от същите три типа с леко видоизменени съотношения, това какво доказва. Че всички са си купували кисело мляко Елена, Верея и Баба от магазина, най-вероятно. Ролята на историците е да ни кажат как са се развили отношенията между по-малки и по-големи групи от хора и разбира се техните водачи. Какво общо имат гените на днешните ни политици например с обърканите им политики. Един психолог би могъл да ни каже доста по-интересни неща.
16 Септември 2010 13:13
Да, ама нали сега е модерно да се говори за генетиката като панацея.
16 Септември 2010 13:30
Съвременната генетика е напреднала толкова много, че ДНК анализът веднага дава отговор...
Във всички времена е имало някои, които са давали отговори веднага и такива, които са им вярвали.
16 Септември 2010 13:45
Уважаеми Cherston,
Светът в който живеем е вероятностен, т.е., нищо не е КАТЕГОРИЧНО, а само с определена
вероятност - голяма или малка. В случая с генетичния тест за бащниство - вероятността за доказване на бащинство е 99.9999666%, което вярвам ще се съгласиш, осигурява едно доста прилично ниво на достоверност.
16 Септември 2010 13:46
"Каквото и да ви говорят, знайте, че става дума за едни пари"
/Приписва се на Карнеги/

Българите-християни са плащали непосилни данъци на султана, приелите исляма българи-мохамедани са били освободени от много от тях.А иначе, какво пречи формално да приемеш исляма, а тайно да почиташ своя Бог, какъвто и да е той. Евреите са го правили, много успешно, хилядолетия наред. Има данни за това и сред населението на Родопите. Приелите исляма / не отричам съпътстващото насилие/ са направили своя прагматичен избор, водени от добре познатото ни и до днес " Абе, аз да съм си добре"...
16 Септември 2010 14:22
Туй с данъците е разбираемо, но другото не е толкова ясно. Вярата трудно се пази, особено ако религията ти е единобожна - в случая и старата, и новата, а пък евреите са особен случай.
Това че правиш кръст на хляба си, не те прави християнин, а и в даден момент и престава да се прави.
А и защо българите в Родопите хората да са били по-хитри от тия в Тракия, че едните са решили да станат мюсюлмани и да спестят данъци, а другите - не. Май по-вярното е, че Родопите са били населени с еретици-богомили, които от омраза към православието, са се оказали по-податливи на исляма.
16 Септември 2010 14:53
Гео, върналите се в Асеново са от Винга, а в останалите 4 села са от Стар Бешенов. Винганите в основата си са по произход босненски рудари, прокудени от Чипровци след въстанието през 1688 г., съзнанието им обаче е на българи. В Бърдарски геран, Гостиля, Брегаре и Драгомирово са избягали от турския гнет приели католицизма павликяни от Никополска католическа епархия - Белене, Малчика. Това е накратко.
16 Септември 2010 14:54
Вероятно е, в Родопа да е имало богомили и турчулята не са го приемали за религия и са ги ислямизирали!
16 Септември 2010 15:10
Все пак не трябва да се забравя, че за мюсюлманите религията е важна, а не гените. Те малко или много отъждествяват религията с националността. Мисля, че Тончо Жечев в книгата си "Българският великден..." казва, че точно по тази причина турските власти подхождали с неразбиране (в смисъл учудване) към искането за самостоятелна българска църква. А гърци и българи наричали общо с понятието румелийци (румели милиет).
16 Септември 2010 15:21
Е да де, ама пък за някои католически села се знае, че имат павликянски корени, т.е. пак еретически, но са останали християни. И досега не е много ясно кое може да накара един планинец да смени вярата си. За Босна са правени много изследвания, но босненците са имали своя църква, формално подчинена на хърватски и унгарски епископи, но направена самостоятелна от босненските крале. Тая църква е смятана за еретическа от прецаканите епископи, ама някои учени днес се съмняват в това - планинците не са имали много задълбочени теологически познания.
16 Септември 2010 15:35
Ботомилството в Босна е било много разпространено и при идването на турците на Б-ия полуостров доброволно масово са приели исляма. Същото е и с българо-мохамеданите в Родопите и Тетевенско.
16 Септември 2010 15:40
Може да е било свързано и с военния статут на планинското население, босненските удж-бейове са извършвали грабителски нападения в съседните Далмация и Славония, докато Родопите са твърде близо до Бяло море и Проливите, където италианските флоти до късно са били заплаха. Та е трябвало да им се пресече възможността да се снабдяват с вода и продукти и да вдигат въстания на местните християни.
Та ако местните планинци са имали специален военен статут, ислямът може да е бил гаранция за лоялност, а и за справяне с опасни религиозни учения, било християнски, било езически, а защо не и ислямски - бдителност сигурно е била необходима.
16 Септември 2010 16:04
"...доброволно масово са приели исляма. Същото е и с българо-мохамеданите в Родопите и Тетевенско."
Брей, значи ей така, доброволно, без никаква принуда Иван изведнъж решил да го пишат асан, фърлил кръста и почнал да вири задник по пет пъти на ден.
Години нихилизъм и изнасилване на историята - проклети да са виновните за това, че днес могат да се прочетат подобни абсурди.
16 Септември 2010 16:27
"Истинската история
Българомохамеданите в Родопите и добруджанските турци са с общ корен"

Ъъъ, българската история от XIV до XIX век ми е много мътна, ама дали и през XIV век българите в Родопите и Добруджа са имали общ корен (ако изключим Адам и Ева)? И дали цялото население на Добруджа е говорело на същия или подобен език, като това в Родопите? Що ли ми се струва, че северна България е била кръстопът за различни племена и народи още преди 681 година, а през XIII век някои български царе са били татарски васали? Защо гагаузите хем са християни, хем говорят на някакъв турски диалект? Май всичко не е толкова чисто и просто, както ни го представя уважаемият "историк"? Втръсна ми 5 века от историята да се щамповат с "турско робство", "помохамеданчване" и още няколко клишета. То аз вече съм дърта и любопитството ми към това, какво все пак се е случвало по българските земи през тези 5 века е силно намаляло, ама трябва ли "истинската история" и за сега изучаващите я да бъдат пак някакви пропагандни клишета? Все пак май най-важното за просперитета на една нация не е общият и корен и славното минало на дедите и
16 Септември 2010 16:58
Тръни,
какво се е случило може и да е спорно, но последствията са ясни. А като се има предвид, че целият европейски югоизток е такъв какъвто е, спорът някакси става излишен. Пък може и да се направи аналогия с 45- те години социализъм. Векове ще минат, а обществото ни ще носи отпечатъка на тези два периода.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД