:: Добре дошъл CommonCrawl [Bot] (Бот)
Обвинението е заради платени строително-монтажни работи
Пасажерите най-често забравят лаптопи, телефони, часовници и лични документи
Пеещата овца е купена в Търговище
СТАТИСТИКИ
Общо 352,335,858
Активни 1,228
Страници 94,139
За един ден 1,302,066
Истинската история

Дядо Мраз, Дед Мороз и General Frost

Изграждането на религиозно неутрална празнична система е единствената възможност за трайно обединяване на народа ни в съвременните условия
Карикатура "General Frost shaveing little Boney" /Генерал Мраз, бръснещ малкият Бони (Наполеон Бонапарт)/от William Elmes {6}, 1 декември 1812 г.; Британски музей-Лондон
(продължение от миналия четвъртък)



От известно време - и във връзка с началото на новата година - търсим корените на обредния образ на Дядо Мраз; любимият детски обдарител напълно заслужава вниманието, което му отделяме, защото е въплъщение на прастария култ към прадедите - основен личен култ както у славяните, така и у прабългарите. Съхраняването на обредния образ на Дядо Мраз е от особено значение в опитите ни да подкрепим изграждането на патриотична и религиозно неутрална празнична система у нас, основана преди всичко на 15-вековната българска народна традиция и на героичната ни 1335-годишна история; защото това е единствената възможност за запазване на целостта на народа ни в съвременните условия. Както всичко е тръгнало на зле - и разпадащата се българска държавност, и стопанската немощ, и безбройните предателства на властниците - само ни липсват и религиозни размирици за да се самозачертнем и като народ ...

* * *

Вярно е, че поради отсъствието на данни прескочихме малко набързо от образите в старобългарските амулети, за които съществува почти пълно единодушие, че отразяват култа към прадедите, към народната обредност, свързана с настъпването на новата година - първоначално на 1 Март, после на 1 януари. Под влияние на християнството традиционната българска новогодишна обредност постепенно оттича към деня на зимното слънцестоене, което християните в началото на IV в. "заемат" от митраизма като мним рожден ден на Исус от Назарет - главният християнски персонаж.

Как обаче да сме сигурни, че коледжанете, сурвакарите (сурваскари, сурвакари) и кукерите са свързани със стария култ към прадедите?! Три са главни основания за това (вж. Изображението) - разиграваната от кукерите предимно сцена на смъртта на кукера (т.е. завръщането му в света на мъртвите), участието на "Конче" в кукерските дружини (за конят като соларен символи и като медиатор между света на живите и на мъртвите вж. Свързани текстове във втората част на този текст) и огромният дървен фалос, който е неизменен атрибут на предводителите на кукерските дружини (вж. подробно {1, с. 36}{2, с. 234 и 513}{3, с. 210-211}{4, с. 338-345}). В някои случаи фалосът е заменен със змия (вж. Изображение във втората част на този текст; вж. и {3}) поради приликата на тялото й с фалоса, както това е направено в един обреден хляб от с. Пирин, Благоевградско, където персонифицираният образ на Божик (по същество на прадедът-закрилник) е опасан от змия.

В обредния образ на Дядо Мраз има и видим християнски пласт - обдаряването на децата. Суровият и гневлив ранносредновековен прадед, а и неговото късно превъплъщение в предводител на сурвакарска дружина (с всичките й възможни имена, под които е позната) - дедът, старецът, кукерът, не само не носят подаръци, но напротив настоятелно изискват да им бъдат давани храна и полезни вещи в замяна на помощта за живите; в сурвакарските и станчинарските чети има нарочен младеж, който е натоварен с голям чувал, в който се събира даденото от посетените домове. Макар да има данни (вж.{5}), че някъде в ранната славянска обредност съществува и образът на обдаряващия прадед, то дарителската функция на Дядо Мраз ще трябва да се извлече от образа на западната му успоредица, която от своя страна го заимства от християнската легенда за даровете на влъхвите.

* * *

Настана време да изведем и името на прадеда, който днес именуваме с лекота Дядо Мраз. Изглежда няма да е достатъчно обаче да стигнем до първото споменаване на Мороз Иванович в едноименната приказка на руския философ, мистик, писател и музиковед княз Владимир Одоевский (1804-1869), последна издънка от княжески род, клон на Рюриковичите. Забележителен познавач на руското село и славянските древности, точно той издава през 1840 г. сборника "Приказките на дядо Ириней", където между другото е включена и приказката "Мороз Иванович".

Въпреки отдавнашната персонификация на студа в митологията на славянските народи, ще трябва да заподозрем - мисля, основателно - че за името на приказния си герой, който впрочем е основан изцяло върху древните славянски митологически представи, Одоевский е бил повлиян от

една английска рисунка, носеща дата 1 декември 1812 г. и озаглавена "General Frost shaveing little Boney" ("Генерал Мраз, бръснещ малкият Бони [Наполеон Бонапарт]") от William Elmes (вж. Изображението по-долу); карикатурата е във връзка с разгрома на Наполеоновата войска в Русия през същата година, за който разгром френските генерали се оправдават със страшните руски студове. Основание да не извличаме пряко името "Мороз" от съвременната на Одоевский славянска митология, битуваща в руското село, е богатото разнообразие от имена, с които се назовава там персонифицираният студ. Нему - като олицетворение на прадедите и остатък от ранния култ към тях - в Русия оставят често овесен кисел, който е не само поминална храна, но и има за цел да бъдат "сити" прадедите, за да не идват - във вид на студ - по време на зреенето и прибирането на урожая. Та точно в познатото на Одоевский руско село "Мороз" нито е единственото, нито е най-разпространеното име на персонифицирания студ; напротив.

Ето защо ще трябва да предложим тук да търсим източника за приказния герой на Одоевский другаде; самият той едва ли е познавал самата английска карикатура, за която по-горе стана дума, макар при излизането й да е бил вече 8-годишен. В самото начало на събирателската работата по сборника "Приказките на дядо Ириней" Владимир Одоевский със сигурност е чел една статия, която вдига голям шум в столичното общество, а даже и в цяла Русия; военноисторическата статия "Студът ли изтреби френската войска през 1812 г.?" (на руски език "Мороз ли истребил французскую армию в 1812 году?") на генерал-лейтенант Денис Давидов (1784-1839) има малко двусмислено заглавие - в него хем става дума за студа, хем за неговата персонифицирана форма, повлияна от английската карикатура от 1812 г. Самата карикатура е спомената в статията и тук ще се наложи да твърдим, че Владимир Одоевский заема първата част от името на главния герой в приказката си "Мороз Иванович" именно от руския превод на заглавието на английската карикатура.

На българска почва Дядо Мраз става литературен герой в приказката на Елин Пелин "Дядо Мраз и внуците му" през 1910 г. Наистина, старобългарската дума "мраз" - със значение "студ, мраз", но и "лед" - е добре позната и по времето на Елин Пелин; в речника на Найден Геров й е отделено подобаващо място. Но нека ни е позволено да заявим, че в съвременното нему българско село това име едва ли е било (често?) срещано като персонификация на студа. От друга страна през последната четвърт на ХIХ в. и особено в началото на ХХ в. в Русия Дед Мороз бясно набира популярност; а точно това е времето, в което българо-руските политически, културни, стопански - а и чисто лични - връзки са особено засилени.

Това ще да е причината да изведем обредният образ на Дядо Мраз като основан изцяло върху 1500-годишната българската народна митология (включително и времето на самостоятелното развитие на славянските и прабългарските племена в преддържавния ни период); неговата свързаност с прастария славянобългарски култ към прадедите не може да буди никакво съмнение. Точно името на този отначало суров и гневлив, после шеговит, а от век и половина - добродушен наш прадед обаче подозираме основателно, че е заето от вече масовизирания му руски събрат; от своя страна руският Дед Мороз е свързан несъмнено също с прастария славянски култ към прадедите, но името му трябва да е повлияно от английска карикатура, посветена на разгрома на Наполеоновата войска през 1812 г.

* * *

Това е българският Дядо Мраз - събирателен образ на героичните ни прадеди, които са и юнаци над юнаците, и големи песнопойци и даже на кавал са можели да свирят, каквото е изискването за добрия персонифициран прадед-защитник на българските домове и малки общности даже до началото на модерната епоха (вж. първата част на този текст). Защото, ако почитаме прадедите си, то те и само те ще "осигурят" и плодовитостта на жените ни, и безграничната радост на децата ни, и безчетния урожай по нивите ни, и надеждата в началото на всяка нова година, и смъртта на всеки враг, дръзнал да тъпче бащината ни земя. Те са защитниците свише на България; така е било от хилядолетие и половина, така и ще бъде вовеки.





Свързани текстове:

http://www.segabg.com/article.php?id=835700

(Кой си ти, Дядо Мраз?)

http://www.segabg.com/article.php?id=836759

(Първообразът на Дядо Мраз е суров и гневлив прадед)

и посочените там препратки





Книгопис:

{1} Борис Рыбаков, Язычество древних славян, Москва, 1981

{2} Борис Рыбаков, Язычество Древней Руси, Москва, 1987

{3} Иваничка Георгиева, Българска народна митология, София, 1993

{4} Никос Чаусидис, Митските слики на jужните словени, Скопjе, 1994

{5} Юрий Коловрат-Бутенко, Язычество восточных славян I-XI веков (По материалам Верхнего Подонцовья), Москва-Харьков, 2016

{6} M. Dorothy George, Catalogue of Political and Personal Satires in the British Museum, IX, London, 1949

 Редица белези у сурвакарите (сурваскари, станчинари), коледжанете и кукерите подчертават тяхното обредно единство. Несъмнена е и връзката на станчинарския дед, коледжанския старец и кукера със стария култ към прадедите. Горе дясно: Особено показателна е сцената със смъртта на кукера, разигравана у кукерите в Източна България около Първомартенската нова година. Символично е представено завръщането на прадедите в техния отвъден свят; възстановка на сцената "Смъртта на кукера", Бургаско, 1977 г. Долу дясно: Също показателно е наличието в дружините и четите на "Конче" или пък на истински кон. Освен слънчев символ, конят е и медиатор между света на мъртвите (на прадедите) и на живите, та появяването на деда, стареца или кукера в света на живите и завръщането му обратно в отвъдното става единствено с негова помощ; "Конче" като участник в кукерските игри в Карловско, 1977 г. Вляво: фалосът (вж. и стрелката във възстановката горе дясно) е важен обреден атрибут на деда, стареца и кукера. Чрез него се "предизвиква" плодородието у жените, с фалос се заорават нивите. Средновековните триизмерни изображения на фалоси от славянските селища често са антропоморфни, което подчертава връзката им с прадедите, които трябва да осигурят плодородието на жените и на нивите; антропоморфен фалос{1, с. 41}, дърво, Старая Руса, Новгородска област на Русия, ХI в.
23
21572
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
23
 Видими 
11 Януари 2017 19:51
Браво.
Дедото е защитен от попълзновенията на периализЪма и апитализЪма.
Историко за медал "Средна гора" с значка "Сърп и гек"
11 Януари 2017 19:59
Ма си требва бая мръсно подсъзнание, за да се сетиш, че онова на картинката е фалос.
11 Януари 2017 20:08
...
Ма си требва бая мръсно подсъзнание, за да се сетиш, че онова на картинката е фалос....
.
Кое ???
Капата на ездача ли??
11 Януари 2017 20:19
Котка -
Компанията -
--------------------------
Сайтът на Генек
11 Януари 2017 20:33
Браво.
Дедото е защитен от попълзновенията на периализЪма и апитализЪма.
Историко за медал "Средна гора" с значка "Сърп и гек"
Глей ся:
http://prikachi.com/images/558/9017558Y.jpg
Годината е 1932.
11 Януари 2017 20:33
Иван Петрински
11 Януари 2017 20:35
Генек
Компанията
11 Януари 2017 20:39
Вляво: фалосът (вж. и стрелката във възстановката горе дясно) е важен обреден атрибут на деда, стареца и кукера.

Е, освен за фалосо на деда, нещо и за Снежанка да е у следващите поредици. Се пак...
11 Януари 2017 20:52
Рики Еповери
11 Яну 2017 20:08

А кво ще кажеш за това
(снимка: натиснете тук)

Или за това
(снимка: натиснете тук)

Или това
(снимка: натиснете тук)

Спирам с порното, че некой нема да заспи.
11 Януари 2017 21:09
Под влияние на християнството традиционната българска новогодишна обредност постепенно оттича към деня на зимното слънцестоене, което християните в началото на IV в. "заемат" от митраизма като мним рожден ден на Исус от Назарет - главният християнски персонаж.
Възможно е езическият празник да е бил съзнателно изместен със Слънцето на Правдата (Иисус Христос). А какво да кажем за времето на еврейската Ханука? Също ми попадна материал, че празнуваме Рождество Христово 9 месеца след Пасха, защото се счита че е бил заченат на Пасха.

Моля за извинение, но от години този автор постоянно напада християнството. Някак си не ме привлича да почитам фалосите на дедите, ако правилно разбрах. Персонифицирането на студа е митология. Напротив, считам че е крайно време българинът да се отърси от езическите наслагвания и да стане християнин. Кукери, фалоси, сурвакари, фалоси и персонификации - това е примитивно мислене с примесени елементи на сатанизъм.

"Защото, ако почитаме прадедите си, то те и само те ще "осигурят" и плодовитостта на жените ни, и безграничната радост на децата ни, и безчетния урожай по нивите ни, и надеждата в началото на всяка нова година, и смъртта на всеки враг, дръзнал да тъпче бащината ни земя. Те са защитниците свише на България; така е било от хилядолетие и половина, така и ще бъде вовеки." Това което ни се предлага не е религиозно неутрално, а връщане към езичеството. Който е прочел Стария Завет е наясно, че подобни практики ще доведат до изчезването на българския народ, а не до урожай, победа над враговете и пр. Просто защото са срещу Бога.
11 Януари 2017 21:18
мачка -
кучка -
11 Януари 2017 21:51
големи ... таратанци !
12 Януари 2017 06:04
Симпли благодаря за линка-дядото прилича малко на четник.
Явно такива са биле на мода тогава.
Но това нищо не доказва.
Ако кръстя кафенето си "Еверест" ти с кислородни ли бутилки ще дойдеш ?
12 Януари 2017 06:24
Петрински, вече не те и чета...
12 Януари 2017 08:51
щурчо
11 Януари 2017 20:39
Вляво: фалосът (вж. и стрелката във възстановката горе дясно) е важен обреден атрибут на деда, стареца и кукера.

Е, освен за фалосо на деда, нещо и за Снежанка да е у следващите поредици.

Ще, ще!
Единоросс — Красный нос

Дед Мороз подумал-подумал и вступил в партию
.........
Деда Мороза приняли в «Единую Россию»
....
Любопытно, что ни в том, ни в другом случае не упоминалась Снегурочка. Надо полагать, она вступила в «Молодую гвардию „Единой России“» и уехала повышать квалификацию на Селигер.

12 Януари 2017 09:03
Европа вече по конституция не признава християнските ценности. Нали тъй, Петрински ?
Само че в Корана продължава да си пише , че ние сме неверници и животът ни не струва пукната пара в очите на поредния шахид.
Кво праим ся ,а , господине Петрински ?!
Или да почваме да празнуваме Коч байрям и Рамазан байрям ... за да сме готини.
12 Януари 2017 11:31
Попитали една блондинка дали знае какво е фалос.
Тя отговорила: същото като хуй, само че по-малко.
12 Януари 2017 11:48

Съхраняването на обредния образ на Дядо Мраз е от особено значение в опитите ни да подкрепим изграждането на патриотична и религиозно неутрална празнична система у нас,


В Санкт-Петербруге в одном из заброшенных домов обнаружили тела трех человек. По предварительным данным, они употребляли стеклоочиститель «Дед Мороз».
....
тела погибших — обнаженной женщины и двух мужчин — обнаружили 9 января в заброшенном доме на набережной Смоленки, 10. Рядом с ними нашли пятилитровую бутылку с надписью «Стеклоомывающая жидкость Дед Мороз», на дне которой плескались остатки розового цвета.

Хем "патриотично", хем религиозно неутрално.
12 Януари 2017 14:13
Моля за извинение, но от години този автор постоянно напада християнството.

Нищо лично. Просто Класово-Партиен подход в нАуката история.
12 Януари 2017 14:16
Петрински
Kotka
генек
12 Януари 2017 18:57
Коледжанете от кой коледж са ? Роберт коледж?
13 Януари 2017 00:11
Тов.Петрински
Тов.Кошка
КомПартията
Ако може тов.Петрински да сподели и какво пуши
14 Януари 2017 15:20
Rogatia 12 Януари 2017 14:16
Добре дошъл!
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД