:: Добре дошъл CommonCrawl [Bot] (Бот)
Първата ни ракета Григор Димитров прие предизвикателството "Ледена кофа", след като бе номиран от физиотерапевта си и негов кондиционен треньор Рори Кордиал.
Интересни са и номинациите на хасковлията. На първо място той посочва не кого да е, а бившата номер едно в света и негова половинка Мария Шарапова. Другите двама предизвикани са тенис треньора Дарън Кейхил и президента на АТР Крис Кермод.
СТАТИСТИКИ
Общо 210,178,008
Активни 1,161
Страници 34,619
За един ден 235,726
Аналогии

Кой уби Лора Палмър?

Обикновените хора чакат разкриването на убийството на Илия Павлов както чакат развръзка в криминален сериал. Така си отмъщават на бизнеса и политиката, че се отчуждиха от тях
Снимка: Велислав Николов
Помните ли култовия за 80-те години сериал "Туин Пийкс" на не по-малко култовия режисьор Дейвид Линч? Малко градче, убийство на местната красавица, сексапилен ФБР агент и големият въпрос, който тегне двайсетина серии: "Кой уби Лора Палмър?" През пет епизода - най-различни версии. Започва последната и си казваш - няма как, този път ще ни кажат. Да, ама не казват. Дейвид Линч ни повежда в едни странни подсъзнателни пластове, едни джуджета и великани говорят неразбираемо. И филмът свършва. Пълно разочарование за любителите на фабулата и катарзис за изкушените да дълбаят в тъмната същност на човешката душа.

Сега да се върнем в България на 7 март. Малка страна, убийство на местната легенда за успеха Илия Павлов, сексапилно ченге (Бойко Борисов) и надвиснал въпрос. Вече една седмица през пет часа - различни версии. И някак си въпросът "Кой уби Илия Павлов?" започва категорично да ми напомня на въпроса "Кой уби Лора Палмър?"

Това е прекрасен пример за питане, което няма един конкретен отговор, а и да има - няма значение. Обаче възбужда съзнанието да си задава много страшни философски въпроси.

Когато в Туйн Пийкс-България всички са се побъркали и подсъзнателните им пластове са силно разместени, има ли значение чия точно лудост е родила кървавото убийство? То е продукт на ненормална среда, на перверзни сценаристи, които си пускат всяка вечер телевизора и силно се забавляват. Те са измислили главния герой преди 12-13 години, поставяли са го в ситуации и накрая - когато се е изчерпал сюжетно - са прибегнали до драматургичен обрат. Или ги е раздразнил с това, че е искал да си създаде собствен сериал. И в двата случая трябва да се оттърват от него. Сигурно точно така са се забавлявали сценаристите на Линч. Замислили са да държат 20 серии публиката в напрежение с обещанието да им дадат отговора на въпроса, който сами са им задали, но с ясното съзнание, че ще ги оставят с пръст в уста.

Ако обикновеният човек дръзне да се замисли в какъв точно сериал е попаднал, ще изгуби равновесие. Инстинктът му за самосъхранение се задейства и започва да гледа на новините по телевизията наистина като на продукт на поп-културата.

През годините на прехода политиката и бизнесът силно се отчуждиха от обикновените хора. Те сякаш се развиваха не в тяхно име и чрез тях - както би трябвало да бъде - а някак си отделно, по логиката на друг сценарий. Зрелищни схеми за забогатяване, престрелки по централните софийски улици като в екшън, антураж от красивици и миски, кокаин, душове от "Дом Периньон", нощни клубове. Това не е нашият живот.



Ние живеем в друг сериал, нещо писано от Ървин Уелш например



Нас ни пребиват във входа на панелния блок за от 2 до 100 лева, обират ни апартамента за едно видео на старо, тровят ни с менте алкохол и долнопробни наркотици, разредени със счукана тухла. В другия - не нашия - сериал убиват главния герой и обикновените хора си отмъщават с цинизъм.

От една седмица наблюдавам как приятели, познати и случайно срещнати говорят за убийството на Илия Павлов. Обсъждат вероятните разкрития, както обсъждат какво ще се случи в следващата серия със семейство Форестър от "Дързост и красота". Има вече залагания - слагат по 100 лева на версия и чакат да видят дали ще спечелят. Има залози и за следващото убийство. Таксиметровите шофьори са зарязали любимия си поп-фолк и за разтуха по време на тежката си нисклопатена работа вече слушат репортажи за убийството на президента на "Мултигруп". Напипали обществения интерес, медиите също предават на пълни обороти. В атентата срещу Илия Павлов има всичко, за което един тв продуцент може да мечтае - много богат и властен човек, насилие, красива вдовица, разплакана "Мис България", затворен кръг от митични фигури на българския преход, масонски ритуали.

Ако разгледам



убийството от 7 март като явление на поп-културата



(като каквото то все повече се налага), хрумват ми няколко извода. Първо, че дори да участваш в по-лъскавия сериал, не е изключено да се разделиш с тази роля против желанието си и обратно на логиката на телевизионния си рейтинг. Влизаш в него беден актьор, натрупваш хонорари, но когато те уволнят, си тръгваш толкова беден и невинен, колкото си бил в деня на раждането си. Неведома е волята на сценаристите и продуцентите. Може да пострадаш, само защото някой от тях е имал лош махмурлук. И второ - двата сериала още не са готови да се обединят. Защото на третостепенните актьори от поредицата ала Ървин Уелш им се случват третостепенни и по-малко опасни неща. Те предпочитат да гледат лъскавия сериал и да си мечтаят да са част от него, но не и наистина да се явят на кастинг. Друг е въпросът дали кастинг-директорите ще ги одобрят, а те дори не опитват. Отчуждението между двата артистични екипа е тотално. Етикетите са сложени, хонорарите фиксирани и нищо не може да се направи.



Цинизмът на третостепенните актьори е отмъщението



Защото звездите не успяха да се наложат като символи на таланта, предприемчивостта и модерното мислене, въпреки усилията на добре платените им PR-екипи. Механизмът за преминаване от евтиния в скъпия филм не е общодостъпен.

А на въпроса "Кой уби Лора Палмър?" отговора знаят само сценаристите. Или пък знаят защо няма отговор. Време е да ги изпишат вече във финалните надписи, за да знаем кого да питаме, ако пак нещо не ни се връзва в лъскавия сериал. Или да поканим Дейвид Линч да помогне при разгадаването на местните му аналози. Той добре владее неразбирамемия за масите език на уродливите душевно.

Лично аз съм спряла да търся версии, въпреки че от няколко дни дори на маса всички само това правят. Чакам вицовете. Те дават добри посоки за разследването, а и за размисъл. Навремето така стана и след друг драматургичен поврат в лъскавия сериал - когато убиха Андрей Луканов. Вицът е ултимативното отмъщение на неучастващия човек, който разбира как нищо не зависи от него и намира отдушник на натрупания гняв в цинизма. Не го умиляват нито разплаканите сирачета, нито тъжните красавици от тв екрана. Защото за него това не е животът, в който и той участва, а просто филм.
1083